Skip to main content

Σχέδια για διώρυγα από Ερντογάν στην Κωνσταντινούπολη-Τι αλλάζει

Ο Τούρκος πρόεδρος προσβλέπει σε ένα φαραωνικό έργο κόστους 10 δισ. δολαρίων με έτος ολοκλήρωσης σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το 2025.

Επιμένει στη δημιουργίας διώρυγας στην Κωνσταντινούπολη ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν σε μια εξέλιξη που αφορά και την ελληνική ναυτιλία.

Όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή του που δημοσιοποίησε ο δημοσιογράφος Μανώλης Κωστίδης, «Στα Στενά με την συνθήκη του Μοντρέ δεν έχουμε κανένα δικαίωμα και τα πλοία περνούν όπως θέλουν. Σκεφτείτε χρησιμοποιούν τα Στενά και δεν κερδίζετε τίποτα. Όμως με το «Κανάλ Ινσταμπούλ» (διώρυγα της Κωνσταντινούπολης) θα δημιουργηθούν δικαιώματα όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ. Εμείς θα προχωρήσουμε το σχέδιο αυτό».

Το σχέδιο του Ερντογάν είναι το κανάλι της διώρυγας μέχρι το 2021 να έχει διανοιχθεί σε ποσοστό 60% και περίπου το 2025 να έχει ολοκληρωθεί ενώ θα κοστίσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια.

Στο Βόσπορο τα εμπορικά πλοία έχουν ελεύθερη διέλευση, δεν υπάρχει κάποιος έλεγχος με αυτό το σχέδιο όμως  ο Ερντογάν επιχειρεί να αλλάξει τους όρους.

Αν για παράδειγμα για οικολογικούς λόγους περιοριστεί η διέλευση από τον Βόσπορο και περιμένει το πλοίο να περάσει από την Μαύρη θάλασσα στο Αιγαίο για περίπου 15 με 20 ημέρες αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περνάει από τη νέα διώρυγα που με την σειρά του αυτό συνεπάγεται έλεγχος του πλοίου στην συγκεκριμένη περιοχή καθώς εκεί δεν θα ισχύει η συνθήκη του Μοντρέ.

Ο έλεγχος μάλιστα δεν προβλέπεται να είναι μόνο οικονομικός.

Σύμφωνα με τον Μανώλη Κωστίδη, αν ληφθεί υπόψη ότι η οικογένεια του Εμίρη του Κατάρ καθώς και άλλοι Καταριανοί αγοράζουν τα οικόπεδα γύρω από την περιοχή της διώρυγας στον Βόσπορο παρατηρώντας στα απεικονιζόμενα σχέδια ότι θα χτιστεί μια νέα Κωνσταντινούπολη αυτό έχει την σημασία του σχετικά με το ποιος θα χρηματοδοτήσει αυτό το έργο.