Skip to main content

Σχολεία: Τα προβλήματα, οι καθυστερήσεις και ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Λίγες ώρες πριν ανοίξουν τα σχολεία, πολλά ζητήματα δεν έχουν επιλυθεί - Τι πρέπει να κάνει τώρα η πολιτεία για τα προβλήματα που σίγουρα θα προκύψουν

Ένα εικοσιτετράωρο απέμεινε για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και σε πολλά σχολεία αρκετά προβλήματα παραμένουν άλυτα. Αλλού δεν έχουν φτάσει ακόμη οι μάσκες ή επεστράφησαν ως ακατάλληλες, σε άλλα δεν έχουν διοριστεί καθαρίστριες ή ο αριθμός τους είναι μικρότερος του αναγκαίου. Σε αρκετά υπάρχουν ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Ωστόσο, το σημαντικότερο πρόβλημα σε αυτή τη συγκυρία, το οποίο αφορά κυρίως τα σχολεία των μεγάλων αστικών κέντρων, είναι ο μεγάλος αριθμός μαθητών ανά τάξη.

Τα προβλήματα με τις μάσκες, τις καθαρίστριες, ακόμη και με τα εκπαιδευτικά κενά, θα λυθούν, έστω εκ των υστέρων. Θα έπρεπε, βεβαίως, να είναι ήδη δρομολογημένα, καθώς υπήρχε επαρκής χρόνος όμως οι αρμόδιοι στα υπουργεία Παιδείας και Εσωτερικών επέδειξαν χαμηλά αντανακλαστικά. Αντιθέτως, το μεγάλο πρόβλημα με την έλλειψη αιθουσών στα σχολεία των μεγάλων πόλεων, είναι δυσεπίλυτο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπήρχαν λύσεις.

Διαβάστε: Διαφορετικό το πρώτο κουδούνι στα σχολεία - Πώς θα λειτουργούν από αύριο

Η κυβέρνηση, σε συνεργασία και με την αυτοδιοίκηση, καθώς και με άλλους φορείς, όπως για παράδειγμα η Εκκλησία, είχε τον χρόνο να αναζητήσει λύσεις, τουλάχιστον για τις περιπτώσεις όπου το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξυμένο. Θα μπορούσε για παράδειγμα να διαμορφωθούν σε αίθουσες, έστω χαμηλών απαιτήσεων, χώροι των δήμων (π.χ. αίθουσες ΚΑΠΗ τα οποία έτσι κι αλλιώς είναι κλειστά), ακόμη και της Εκκλησίας (πνευματικά κέντρα εκκλησιών) ή και χώροι άλλων, αθλητικών ή πολιτιστικών συλλόγων ώστε να υπάρξει μερική αποσυμφόρηση στα μεγάλης δυναμικότητας σχολεία.

Ένα τέτοιο εγχείρημα απαιτούσε σχεδιασμό, συντονισμό και φυσικά δαπάνες. Η κυβέρνηση αποφάσισε να μην το επιχειρήσει και φυσικά θα κριθεί γι' αυτό. Η λύση που τελικώς επιλέχθηκε σαν αντίδοτο είναι η υποχρεωτική χρήση της μάσκας από παιδιά και εκπαιδευτικούς, σε συνδυασμό με κάποια άλλα μέτρα, όπως για παράδειγμα η αποφυγή μεγάλου συγχρωτισμού κατά τα διαλείμματα.

Υπό αυτά τα δεδομένα το βάρος πέφτει πλέον στην έγκαιρη και αποτελεσματική διαχείριση των υγειονομικών προβλημάτων τα οποία είναι βέβαιο πως θα προκύψουν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε, έστω στο παρά πέντε, το σχέδιό του για την αντιμετώπιση των κρουσμάτων covid-19 στην εκπαιδευτική κοινότητα. Μένει να αποδειχθεί στην πράξη αν θα είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό.

Η πολιτεία θα πρέπει να επιδείξει μεγάλη εμπιστοσύνη στους επιστήμονες, να εισακούει ευλαβικά και να υλοποιεί αναντίρρητα τις εισηγήσεις και τις προτάσεις τους. Παράλληλα, οφείλει να επιδιώξει στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, να τους στηρίξει και να τους εμπιστευτεί, διότι χωρίς αυτούς δεν μπορεί να υπάρξει εκπαίδευση, πόσω μάλλον σε περίοδο πανδημίας.