Skip to main content

Σε 24ωρες απεργίες προσανατολίζονται οι εργαζόμενοι στο Μετρό

Μέσα στην επόμενη ώρα αρχίζει η γενική συνέλευση των εργαζομένων στις αρχαιολογικές ανασκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης, με θέμα τις επικείμενες απολύσεις περίπου 400 απασχολούμενων.

της Άννης Καρολίδου

Μέσα στην επόμενη ώρα αρχίζει η γενική συνέλευση των εργαζομένων στις αρχαιολογικές ανασκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης, με τη διοίκηση να προτείνει 24ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες στην περίπτωση που δεν γίνει δεκτό το αίτημα να τεθούν σε διαθεσιμότητα τα 400 άτομα που πρόκειται να απολυθούν.

Ανάδοχος κοινοπραξία και σωματείο εργαζομένων βρίσκονται σε διαβούλευση σχετικά με το θέμα, από το Δεκέμβριο. Για τον εργολάβο τα περιθώρια συζήτησης έχουν εξαντληθεί και πρόκειται στις επόμενες ημέρες, μετά την ολοκλήρωση της αρχαιολογικής έρευνας στο σταθμό «Βενιζέλου»  και ορισμένων τελευταίων εργασιών στο εργοτάξιο της Διακλάδωσης Δημοκρατίας, να προχωρήσει σε μαζικές απολύσεις.

Για τους εργαζομένους, η διαβούλευση δεν έχει ολοκληρωθεί. Επιμένουν ότι αυτοί οι 400 εργαζόμενοι θα πρέπει να τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας επειδή στο επόμενο διάστημα θα ανοίξουν νέα μέτωπα, στο χώρο του αμαξοστασίου της Πυλαίας ( απομάκρυνση του ΣΜΑ του δήμου Θεσσαλονίκης), αλλά και στο νότιο τμήμα του σταθμού «Αγία Σοφία».

Το ζήτημα των επικείμενων απολύσεων στη Θεσσαλονίκη της ανεργίας έχει προσλάβει διαστάσεις, αφού από τους 485 εργαζόμενους στα αρχαιολογικά, οι περισσότεροι θα χάσουν τη δουλειά τους και θα παραμείνουν μόνο περίπου 80 να εργάζονται στους χώρους των αποθηκών.

Για την κατασκευάστρια κοινοπραξία, δεν υπάρχει τρόπος να αποφευχθούν οι απολύσεις. Υποστηρίζει ότι το νότιο τμήμα της «Αγίας Σοφίας» δεν θα ανοίξει πριν περάσουν 6-7 μήνες, αφού γίνει η εκτροπή του παντορροϊκού αγωγού, πέσει η πλάκα οροφής, γίνει η επίχωση και μετατοπιστεί η κυκλοφορία επί της Εγνατίας οδού. Στο νέο σκάμμα, νοτίως της Εγνατίας, υποστηρίζεται ότι θα απασχοληθούν περί τα 50 άτομα.

Αντιθέτως, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι η μετατόπιση του παντορροϊκού έχει ουσιαστικά γίνει, πως προχωράει η κατασκευή της πλάκας οροφής και πως τα αρχαιολογικά θα πρέπει να αρχίσουν περί τον Απρίλιο. Εάν δε η σκαπάνη φέρει στο φως σημαντικά ευρήματα, ο αριθμός των εργαζομένων που θα απαιτηθεί μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερος.

Επιπλέον, όσοι γνωρίζουν τα χρονοδιαγράμματα των αρχαιολογικών εργασιών τονίζουν, ότι πολλές θέσεις εργασίας χάνονται στην «Αγίας Σοφίας» επειδή οι Εφορίες Αρχαιοτήτων δεν τήρησαν τους χρόνους που προβλέπονται στο μνημόνιο που είχαν υπογράψει το 2006 ο Γ.Γ. του υπουργείου Πολιτισμού  και η Αττικό Μετρό Α.Ε., στο οποίο μεταξύ άλλων ορίζεται ότι η αρχαιολογική έρευνα , σε κάθε θέση, δεν θα μπορεί να ξεπερνάει τους 20 μήνες.

Οι εργαζόμενοι, πιέζουν να κλείσει επιτέλους η συνεννόηση μεταξύ Δήμου Θεσσαλονίκης και Αττικό Μετρό, για τη μεταφορά του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμάτων από το χώρο του εργοταξίου στη Πυλαία. Η καθυστέρηση  αποδίδεται  σε κωλυσιεργία για το πως νομικά θα αποτυπωθεί η συμφωνία μεταξύ Δήμου και Εταιρείας για την μετεγκατάσταση του ΣΜΑ. Το ζήτημα, υπενθυμίζεται, έχει απασχολήσει το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, καθώς η μετεγκατάσταση δεν έχει ακόμη γίνει παρότι σχετική απόφαση λήφθηκε τον περασμένο Οκτώβριο.

Η μετεγκατάσταση του ΣΜΑ είναι πολύ σημαντική για να προχωρήσουν οι εργασίες στο εργοτάξιο της Πυλαίας, στο οποίο ίσως να απασχοληθούν, με βάση εκτιμήσεις του Σωματείου, έως και 500 άτομα.

Πιθανώς το θέμα αυτό να απεμπλακεί, εάν όπως λέχθηκε, μέσα στην επόμενη εβδομάδα υπογραφεί σχετική συμφωνία μεταξύ του Δήμου και της Αττικό Μετρό Α.Ε.