Τρίτη 14 Ιουλίου 2020
x

ΣΕ ΔΥΟΜΙΣΙ ΧΡΟΝΙΑ ΛΥΣΗ ΣΤΗ ΛΕΙΨΥΔΡΙΑ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

Το φράγμα Χαβρία, που ανακοίνωσαν Σπίρτζης και Πιτσιόρλας, θα καλύψει τις ανάγκες Κασσάνδρας, κεντρικής Χαλκιδικής και Σιθωνίας.

Έτοιμο προς υλοποίηση είναι το φράγμα στον ποταμό Χαβρία της Χαλκιδικής, που θα δώσει λύση στο μεγάλο πρόβλημα υδροδότησης, που αντιμετωπίζει η Κασσάνδρα, η Σιθωνία και η κεντρική Χαλκιδική μέχρι τα Μουδανιά, εξυπηρετώντας τις ανάγκες 435.000 κατοίκων.

Προτεραιότητα δίνεται στην επίλυση του έντονου προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι τουριστικές περιοχές της Κασσάνδρας (Α' φάση έργου) και ακολούθως η Σιθωνία και η κεντρική Χαλκιδική (Β' φάση).

Αυτά ανακοίνωσαν σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας και ο αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής, Γιάννης Γιώργος, στη διάρκεια σύσκεψης στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Το έργο έχει προϋπολογισμό 140 εκ. ευρώ μόνο για την πρώτη φάση, ενώ ήδη έχουν δεσμευτεί 30 εκ. ευρώ για απαλλοτριώσεις. Περιλαμβάνει εκτός από την κατασκευή του φράγματος Χαβρία και μια σειρά από άλλα έργα, όπως διυλιστήριο νερού και αγωγούς μεταφοράς του, ώστε με ολοκληρωμένο τρόπο να παραδοθεί και να αρχίσει άμεσα την εξυπηρέτηση των περιοχών που καλύπτει.

Παρόντες στη σύσκεψη ήταν η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κατερίνα Ιγγλέζη, ο βουλευτής Χαλκιδικής της ΝΔ, Γιώργος Βαγιωνάς, οι δήμαρχοι Πολυγύρου, Αριστοτέλη, Κασσάνδρας, Νέας Προποντίδας, ενώ τον δήμο Σιθωνίας εκπροσώπησε αντιδήμαρχος.

Το έργο θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ και μόλις προσδιοριστεί η σύμπραξη ο χρόνος που θα χρειαστεί για να κατασκευαστεί είναι περίπου δυόμισι χρόνια, όπως τόνισε ο κ. Σπίρτζης. Επίσης, θα δημιουργηθούν δυο φορείς. Ο πρώτος για την κατασκευή και συντήρηση των εγκαταστάσεων και ο δεύτερος για τη διαχείριση. Το δεύτερο αυτό φορέα θα ελέγχουν η Περιφέρεια και οι εξυπηρετούμενοι δήμοι, ενώ ο πρώτος θα προκύψει από ιδιωτικές επιχειρήσεις και θα συμμετέχουν και Τράπεζες.

Ο κ. Σπίρτζης είπε ότι το έργο είναι ώριμο και έχει οριστικές μελέτες, ενώ «διασφαλίζει την ύδρευση τόσο των μόνιμων κατοίκων, όσο και των επισκεπτών του καλοκαιριού και των αναπτυξιακών δραστηριοτήτων στη Χαλκιδική, όπως η αγροτική παραγωγή. Σήμερα δεν καλύπτονται ούτε στοιχειωδώς οι κοινωνικές ανάγκες, ειδικά το καλοκαίρι, αλλά ούτε και οι παραγωγικές ενώ σε συγκεκριμένες περιοχές, από τις υπεραντλήσεις που γίνονται, κινδυνεύουν με ερημοποίηση».

«Ζωτικής σημασίας» χαρακτήρισε το έργο ο κ. Πιτσιόρλας, καθώς χωρίς αυτό δεν μπορεί καν να υπάρξει ανάπτυξη.

Ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Αντώνης Κοτσώνης, αναλύοντας τα στοιχεία του έργου είπε ότι το φράγμα έχει ωφέλιμο όγκο περίπου 33 εκ. κ.μ., με τα 13 να διατίθενται για ύδρευση, τα 9 για άρδευση στην πεδιάδα της Ορμύλιας και τα 6,3 για οικολογική παροχή.

Σε πρώτη φάση θα κατασκευαστεί το χωμάτινο φράγμα (κόστος κατασκευής 57 εκ. ευρώ), το διυλιστήριο (δυναμικότητα ημερήσιας επεξεργασίας 55.000 κ.μ. νερού) και δίκτυα μήκους 67 χλμ. Σε δεύτερη φάση (κόστος 60 εκ. ευρώ), είπε ο κ. Κοτσώνης, θα επεκταθεί το διυλιστήριο (δυνατότητα επεξεργασίας 165.000 κ.μ. την ημέρα) και το δίκτυο αγωγών μεταφοράς νερού (θα φτάσει στα 164 χλμ. μήκος).

Οι υπουργοί συνέστησαν στους δήμους ότι από την κατασκευή του φράγματος και μετά θα πρέπει να κάνουν ενδελεχείς ελέγχους για τη διαχείριση των αποβλήτων, είτε από τις καλλιέργειες, είτε από τις επιχειρήσεις της περιοχής.

Οι δήμαρχοι ωστόσο ζήτησαν και δεύτερο φράγμα στην περιοχή «Πετρένια» του Γοματίου, ενώ είπαν ότι είναι αναγκαίο να προβλεφθεί και η υδροδότηση της Νέας Καλλικράτειας από το φράγμα του Χαβρία, περιοχή, που επίσης αντιμετωπίζει εντονότατα προβλήματα λειψυδρίας το καλοκαίρι.

Στη συζήτηση που έγινε για το φράγμα στο Γομάτι υπήρξαν και αντιρρήσεις λόγω της πιθανότητας να επιβαρυνθούν τα νερά της περιοχής από τα μεταλλεία της περιοχής, παρότι όπως είπε ο κ. Κοτσώνης, αφενός δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα επιβάρυνσης, αφετέρου υπάρχουν και για αυτό το έργο ώριμες μελέτες και τα χρήματα που θα απαιτηθούν είναι περίπου 50 εκ. ευρώ. Το συγκεκριμένο φράγμα θα εξυπηρετήσει τις παραλίες του τρίτου ποδιού μέχρι το Άγιον Όρος και την Αμμουλιανή.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ