Skip to main content

Σε κίνδυνο τα θέατρα του Λονδίνου λόγω πανδημίας

Η πολιτιστική ζωή στο Λονδίνο κάνει κάποια δειλά βήματα στη σκιά της πανδημίας αλλά το κοινό είναι επιφυλακτικό για επιστροφή σε θέατρα και μουσεία

Μια βόλτα στους δρόμους και τα σοκάκια του Σόχο στο Λονδίνο καταδεικνύει τη θλίψη που επικρατεί. Επιγραφές παντού: «Κλειστόν μέχρι νεωτέρας» ή «Επιστρέφουμε σύντομα». Πόρτες θεάτρων ερμητικά κλειστές. Κλειστή και η πόρτα του θεάτρου Σοντχάιμ που για 35 ολόκληρα χρόνια φιλοξενούσε το μιούζικαλ «Οι άθλιοι». Σταμάτησε αιφνιδιαστικά τον Μάρτιο εξαιτίας του κορωνοϊού και δεν αναμένεται να ανοίξει πάλι σύντομα.

Το θέατρο επλήγη κατά τρόπο σχεδόν «υπαρξιακό» από την πανδημία. Ο τουρισμός είναι σχεδόν ανύπαρκτος πλέον στο Λονδίνο και τα θέατρα προβληματίζονται με τους νέους κανόνες για αποστάσεις και τήρηση των κανόνων υγιεινής. «Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορούμε να σκεφθούμε να λειτουργήσουμε και πάλι όσο ισχύουν οι κανόνες φυσικής απόστασης» δηλώνει ο ιδιοκτήτης θεάτρου και μουσικός παραγωγός Κάμερον Μάκιντος. Τα οχτώ του θέατρα που φιλοξενούν τις τεράστιες επιτυχίες «Cats», «Το φάντασμα της όπερας» και «Χάμιλτον» θα παραμείνουν κλειστά μέχρι το 2021.

Χιλιάδες απολυμένοι εργαζόμενοι

Ο συνάδελφός του ο διάσημος συνθέτης Άντριου Λόυντ Γουέμπερ στο θέατρό του έχει δοκιμάσει διάφορα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού: αντισηπτικά, θερμικές κάμερες, πόμολα που σκοτώνουν τον ιό. Όλα αυτά τα μέτρα έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία στη Νότια Κορέα. Ο ιμπρεσάριος θέλει να αποδείξει στην κυβέρνηση ότι μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική προστασία της δημόσιας υγείας χωρίς να τηρούνται οι αποστάσεις. «Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει φυσική απόσταση στο θέατρο» δήλωσε ο 72χρονος συνθέτης. Ένα θέατρο πρέπει να είναι γεμάτο τουλάχιστον κατά 65% για να σου αποφέρει κάτι, συμπληρώνει. Ο ίδιος δεν μπορεί να κατανοήσει γιατί τα αεροπλάνα είναι γεμάτα και όχι τα θέατρα.

Στη βρετανική βιομηχανία θεάτρου απασχολούνται περίπου 300.000 άνθρωποι και σύμφωνα με το συνδικάτο Bectu, το 70% αυτών είναι ελεύθεροι επαγγελματίες. Σύμφωνα με το συνδικάτο χιλιάδες άνθρωποι απολύθηκαν, τόσο ελεύθεροι συνεργάτες όσο και μόνιμοι. Κάποιοι μάλιστα, όπως ο τηλεοπτικός σταθμός Euronews, προβλέπουν αυλαία για πάντα στα θέατρα του δυτικού Λονδίνου.

Στο «κόκκινο» ο κίνδυνος για θέατρα και μουσεία

Καλλιτέχνες όπως ο Σαμ Μέντες ή η Ολίβια Κόλμαν διοργάνωσαν ιδιωτικά εκστρατείες συγκέντρωσης χρημάτων, ακολουθώντας το παράδειγμα του πακέτου στήριξης της κυβέρνησης ύψους 1,73 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Περίπου 300 θέατρα στο Λονδίνο, ανάμεσά τους το Εθνικό Θέατρο και το Shakespeare Globe ή εμβληματικά μουσεία, όπως η Tate Modern, συμμετέχουν καθημερινά σε μια δράση με την επωνυμία «προειδοποίηση στο κόκκινο» ανάβοντας ένα κόκκινο φως έξω από τα κτήρια και θέλοντας να επισημάνουν τον κίνδυνο που διατρέχουν.

Τα μουσεία πάντως φαίνεται να έχουν λίγο καλύτερη τύχη και υπολογίζουν ότι υπάρχει επιστροφή των επισκεπτών κατά 50%. «Το μοντέλο λειτουργίας που ακολουθούμε προβλέπει ότι το 50% των εσόδων θα είναι ίδια έσοδα», δηλώνει ο Γκάμπριελ Φινάλντι, επικεφαλής της Εθνικής Πινακοθήκης. Όπως συμπληρώνει όμω, μακροπρόθεσμα κάτι τέτοιο δεν θα είναι εφικτό από την πώληση των εισιτηρίων και από το πωλητήριο του μουσείου. Παρόμοια είναι και η άποψη του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Χαρτνγουίγκ Φίσερ. Το μουσείο παίρνει μόνο 40% κρατική επιχορήγηση, ωστόσο επιμένει ότι η δωρεάν είσοδος θα πρέπει πάση θυσία να διατηρηθεί.

Άννα Τομφόρντε (DPA)

Επιμέλεια: Μαρία Ρηγούτσου

Πηγή: Deutsche Welle