Skip to main content

Η προίκα της Εγνατίας και η ντρίμπλα Σπίρτζη στη διαμάχη με ΤΑΙΠΕΔ

Στο επεισόδιο που εξελίσσεται αυτές τις ημέρες έχουν εμπλακεί ακουσίως και οι περίπου 180 εργαζόμενοι της «Εγνατία Οδός Α.Ε.».

Άλλο ένα επεισόδιο στη σοβούσα διαμάχη μεταξύ των δύο... συνιδιοκτητών της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη εξελίσσεται αυτές τις ημέρες, στο οποίο έχουν εμπλακεί ακουσίως και οι περίπου 180 εργαζόμενοι της εταιρείας. Πρόκειται για την πρόσκληση – εκδήλωση ενδιαφέροντος την οποία απέστειλε στις 27 Δεκεμβρίου προς την Εγνατία Οδό Α.Ε. ο κ. Σπίρτζης με την οποία δίνεται η δυνατότητα μετάταξης των υπαλλήλων της σε υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εν λόγω πρόσκληση εντάσσεται στο πλαίσιο της υπόγειας διαμάχης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ το οποίο ελέγχει αυτή τη στιγμή την Εγνατία Οδό Α.Ε., καθώς διορίζει τα τέσσερα από τα έξι μέλη του δ.σ., και του υπουργού ο οποίος ορίζει τα άλλα δύο. Με την πρόσκληση ο υπουργός επιχειρεί να ασκήσει πίεση προς το ΤΑΙΠΕΔ καθώς, εάν σε αυτήν ανταποκριθεί μεγάλη μερίδα εργαζομένων τότε η εταιρεία απογυμνώνεται από προσωπικό και δεν θα είναι σε θέση να τρέξει τις διαδικασίες της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου που είναι σε εξέλιξη και είναι το ζήτημα το οποίο ενδιαφέρει πρωτίστως το ΤΑΙΠΕΔ.

Η αιτία της διαμάχης

Σύμφωνα με πηγή η οποία γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα, η κύρια αιτία της διαμάχης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Σπίρτζη, η οποία εξελίσσεται στο παρασκήνιο, είναι η εξής: Το ΤΑΙΠΕΔ επιθυμεί να ολοκληρωθεί το ταχύτερο η παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου και μάλιστα με το υψηλότερο δυνατό τίμημα. Προς τον σκοπό αυτό πιέζει ώστε να ολοκληρωθεί τάχιστα η κατασκευή όλων των σταθμών διοδίων και επίσης, να προχωρήσει το έργο της βαριάς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος ζητά να αξιοποιηθούν τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας τα οποία ανέρχονται σε περίπου 190 εκατ. ευρώ. Εάν προχωρήσει αυτό το σχέδιο, τότε ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να προσφέρει υψηλότερο τίμημα αφού θα παραλάβει έναν αυτοκινητόδρομο στον οποίο δεν θα χρειαστεί να διαθέσει αμέσως κεφάλαια καθώς θα είναι συντηρημένος και με έτοιμους τους σταθμούς διοδίων.

Την ίδια ώρα ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος προσπαθεί να τρενάρει την παραχώρηση, επιδιώκει τα διαθέσιμα κεφάλαια της Εγνατίας να διατεθούν για την υλοποίηση του αναπτυξιακού της προγράμματος.

Το μήνυμα προς το ΤΑΙΠΕΔ

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, με την πρόσκληση ενδιαφέροντος για μετατάξεις η οποία απευθύνεται μάλιστα στο σύνολο του προσωπικού, ο υπουργός θέλησε να στείλει ένα μήνυμα προς το ΤΑΙΠΕΔ λέγοντας πως «εάν το Ταμείο επιμείνει στην αξιοποίηση των 190 εκατ. ευρώ προκειμένου να διευκολυνθούν τα σχέδια του παραχωρησιούχου, τότε υπάρχει κίνδυνος το εγχείρημα της παραχώρησης να κολλήσει επειδή δεν θα υπάρχει το αναγκαίο προσωπικό για να τρέξει την όλη διαδικασία». Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφέρον για τον αυτοκινητόδρομο έχουν εκδηλώσει επτά όμιλοι, ενώ έχει παραταθεί ως τις 10 Ιουνίου 2019 η προθεσμία ολοκλήρωσης της διαβούλευσης για τους όρους παραχώρησης.

Ωστόσο, η πρόσκληση ενδιαφέροντος για μετατάξεις θορύβησε τους εργαζόμενους οι οποίοι φοβούνται ότι με τον τρόπο αυτόν απογυμνώνεται η εταιρεία από το προσωπικό της, με κίνδυνο να οδηγηθεί σταδιακά σε μαρασμό, απαξίωση και εν τέλει στο λουκέτο. Τον κίνδυνο αυτόν επισημαίνουν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι οι οποίοι σε ανακοίνωσή τους τονίζουν μεταξύ άλλων ότι «οι μετατάξεις του προσωπικού είναι αποτέλεσμα αφενός της απουσίας μακροπρόθεσμου και βιώσιμου σχεδιασμού εκ μέρους της διοίκησης και αφετέρου της μη υλοποίησης των δεσμεύσεων εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας και του μετόχου (ΤΑΙΠΕ∆)». Προσθέτουν πως εάν η πλειονότητα των εργαζομένων υποβάλλει αίτηση μετάταξης «είναι φανερό ότι η εταιρεία θα αντιμετωπίσει σοβαρή απώλεια των λειτουργικών της δομών, και πιθανώς δεν θα ανακάμψει ποτέ ως εταιρεία διαχείρισης έργων». Διερωτώνται, δε, εάν «είναι στα σχέδια της κυβερνητικής πολιτικής το οριστικό κλείσιμο της ΕΟΑΕ; Αν όχι, γιατί το ΤΑΙΠΕ∆ το οποίο ορίζει την πλειοψηφία των μελών του ∆.Σ. και ασκεί τη γενική συνέλευση της εταιρείας δεν υλοποιεί τις κυβερνητικές δεσμεύσεις; Γιατί το ΥΠΟΜΕ∆Ι επιλέγει την καθολική και διάσπαρτη μετάταξη των εργαζομένων αντί ενός σχεδιασμού που δεν θα διαταράξει τη λειτουργία της ΕΟΑΕ;»

Επιστολή Σπίρτζη

Τις ανησυχίες αυτές επιχείρησε να διασκεδάσει ο υπουργός Υποδομών με επιστολή την οποία απέστειλε την Πέμπτη 10 Ιανουαρίου προς τη διοίκηση της εταιρείας. Σύμφωνα με πληροφορίες σε αυτήν σημειώνει μεταξύ άλλων ότι η πολιτική ηγεσία παραμένει προσηλωμένη στην υλοποίηση του αναπτυξιακού προγράμματος της Εγνατίας και διαβεβαιώνει πως τα ταμειακά διαθέσιμα των περίπου 190 εκατ. ευρώ θα διατεθούν γι' αυτό τον σκοπό και όχι για τη βαριά συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, ούτε για την κατασκευή των σταθμών διοδίων.

Σε εξέλιξη η διαδικασία μετάταξης

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr έως τώρα έχουν ζητήσει να ενημερωθούν για τις μετατάξεις περίπου 70 από τους συνολικά 180 εργαζόμενους. «Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι αυτοί θα καταθέσουν αιτήσεις», αναφέρει αρμόδια πηγή η οποία εκτιμά ότι ενδεχομένως να φύγουν 30 με 40 εργαζόμενοι. «Υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι ανησυχούν για το μέλλον της εταιρείας και είχαν ζητήσει από τον Σπίρτζη να τους δοθεί η δυνατότητα μετάταξης και ένας από τους στόχους αυτής της πρόσκλησης ήταν και η ικανοποίηση αυτού του αιτήματος», αναφέρει η ίδια πηγή. Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος λήγει στις 25 Ιανουαρίου. Επίσης, υπενθυμίζεται, ότι έως τώρα έχουν ήδη αποχωρήσει περίπου 50 εργαζόμενοι, αξιοποιώντας προηγούμενα προγράμματα μετατάξεων.