Skip to main content

Μικροί και μεγάλοι στη Black Friday - Έρχεται η Cyber Monday

Η Black Friday, που εξελίχθηκε σε Black Week, ήρθε με μεγάλες εκπτώσεις στις τιμές-Την ίδια ώρα, κάποιοι συνεχίζουν τις προσφορές παρατύπως

Στον αστερισμό της Black Friday κινείται από τις αρχές της εβδομάδας η αγορά της Θεσσαλονίκης, η οποία φέτος φαίνεται να βιώνει ένα απίστευτο αλαλούμ προσφορών. Παρότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, ολοκληρώθηκαν κάποια καταστήματα συνεχίζουν να πραγματοποιούν προσφορές, να χρησιμοποιούν ως «κράχτες» αγορές μία συν μία, με τη δεύτερη να αποτελεί δώρο ή να προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή, δωροεπιταγές και ότι μπορεί ο κάθε ευφάνταστος επιχειρηματίας να σκαρφιστεί.

Αν και η Black Friday, έκανε την εμφάνιση της στην Ελλάδα το 2016, με περιορισμένη ένταση και κυρίως από τις αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών, φέτος, δύο χρόνια μετά, φαίνεται να έχει εκφυλιστεί καθώς η περίφημη ημέρα κατά την οποία τα καταστήματα ρίχνουν τις τιμές, εξελίσσεται σε ολόκληρη εβδομάδα. Η γκάμα, δε, των καταστημάτων που συμμετέχουν στη συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια είναι από αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών, ενδυμάτων, υποδημάτων, αξεσουάρ, μέχρι και ηλεκτρονικών τσιγάρων. Στο παιχνίδι μάλιστα έχουν μπει και τα σούπερ μάρκετ με προσφορές σε συγκεκριμένα είδη.

Ενδεικτική της φρενίτιδας που επικρατεί στην αγορά είναι η περίπτωση αλυσίδας καταστημάτων καλλυντικών που σε τηλεοπτική της διαφήμιση κάνει λόγο για Black Month. Και μέσα σε όλα αυτά οι καταναλωτές που επηρεασμένοι από την κατάσταση των προσφορών που επικρατεί το τελευταίο διάστημα, αναρωτιούνται γιατί δεν συμμετέχει το σύνολο των εμπορικών καταστημάτων στις προωθητικές ενέργειες.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση καταναλώτριας που φτάνοντας σε ταμείο καταστήματος, που δεν πραγματοποιεί πλέον προσφορές και δεν διαφημίζει πως συμμετέχει στην Black Friday, διαμαρτυρήθηκε γιατί θα έπρεπε να αγοράσει το είδος που επέλεξε χωρίς έκπτωση στην τιμή.



«Μικροί, μεγάλοι» δηλώνουν παρών

Προβληματισμένος για την αποτελεσματικότητα της Black Friday εμφανίζεται ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος εκτιμά πως η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια προσωρινά ίσως τονώσει τον τζίρο των μεγάλων αλυσίδων, ωστόσο θα δημιουργήσει αναιμική κατανάλωση στην υπόλοιπη αγορά.

Σημειώνει, δε, πως «οι μικρομεσαίοι έμποροι δηλώνουν «παρών» για να μην αφήσουν τους μεγαλύτερους να παίζουν μόνοι τους επικοινωνιακά παιχνίδια, που πάντως προβληματίζουν με τον περιορισμό του περιθωρίου κέρδους και την αύξηση του κόστους πωλήσεων».

Να κάνουν έρευνα αγοράς ώστε να είναι βέβαιοι ότι το όφελος από τις προσφορές είναι πραγματικό, συνιστά στους καταναλωτές η Συνήγορος του Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη. Όπως αναφέρει η ίδια, η διαδικτυακή αναζήτηση μέσα από τις ιστοσελίδες των καταστημάτων αποτελεί χρήσιμο εργαλείο και διευκολύνει τη σύγκριση και τον εντοπισμό της πραγματικής ευκαιρίας.

Τη δική του έρευνα τιμών σε δείγμα προϊόντων τεχνολογίας διεξήγαγε το Τμήμα Παρατηρητηρίων Τιμών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, εν όψει της Black Friday. Οι τιμές ελήφθησαν μέσω επιτόπιας έρευνας σε καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών της Αθήνας αλλά και μέσω αποστολής στοιχείων τιμών από τις ίδιες τις εταιρείες εμπορίας.

Οι εν λόγω τιμές είναι αυτές που ίσχυαν την Παρασκευή 16/11/2018 και αφορούν σε περίπου 870 είδη κινητών τηλεφώνων, τηλεοράσεων smart, tablets και φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών.




Οι ουρές στην Αμερική καλά κρατούν

Σε αντίθεση με τις χώρες του εξωτερικού - στις οποίες «ρίχνουν» τις τιμές τους στο κόστος με αποτέλεσμα να σχηματίζονται ουρές από τους καταναλωτές - στην Ελλάδα τα πράγματα μοιάζουν πιο ήπια, τόσο στις τιμές, όσο και στις ουρές.

Εκεί που οι ουρές και οι μάχες χτυπούν κόκκινο, είναι στις ΗΠΑ, που ‘γέννησαν’ το θεσμό στη δεκαετία του ΄60. Καταναλωτές ξενυχτούν έξω από τα καταστήματα για να μπουν πρώτοι και να επωφεληθούν από τις προσφορές, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που ποδοπατούνται, ή ξυλοκοπούνται για το ποιος θα προλάβει να αποκτήσει το προϊόν της αρεσκείας του.



Ακολουθεί η Cyber Monday

Τρεις μέρες μετά τη «Μαύρη Παρασκευή» έρχεται η «Cyber Monday» η οποία είναι συνυφασμένη κυρίως με τις προσφορές των ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Ηλεκτρονικά καταστήματα και μικρά e-shops συνηθίζουν να προσφέρουν σε πολύ χαμηλές τιμές πολλά από τα προϊόντα τους. Φέτος, μετά την περσινή επιτυχία της συγκεκριμένης ημέρας, αναμένεται να συμμετέχουν περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία ήδη έχουν αρχίσει να ενημερώνουν με sms και e-mails τους καταναλωτές.