Skip to main content

ΣΕΒ: 14+1 μεταρρυθμίσεις με θετική επίδραση στις επενδύσεις

Ο Σύνδεσμος προτείνει 14+1 μεταρρυθμίσεις και πρακτικές που θεωρεί ότι θα έχουν τη μεγαλύτερη θετική επίδραση στις επενδύσεις

Την απουσία από το εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο ενός προγράμματος επενδυτικών μεταρρυθμίσεων με ποσοτικούς στόχους και μετρήσιμες δράσεις, επισημαίνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), υπογραμμίζοντας ότι «η Ελλάδα καλείται σήμερα να καλύψει ένα σημαντικό επενδυτικό κενό της τάξης των 100 δισ. ευρώ που αφήνει πίσω της η πολυετής ύφεση».

Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ σήμερα είναι στο 12,6% (έναντι 26% το 2007) όταν στην υπόλοιπη Ε.Ε. είναι στο 20% και χώρες όπως η Ιρλανδία και η Τσεχία «τρέχουν» με ποσοστά επενδύσεων 33% και 26% επί του ΑΕΠ τους αντίστοιχα. Ο Σύνδεσμος χαρακτηρίζει «μονόδρομο» το σενάριο αύξησης των επενδύσεων με ετήσιο ρυθμό  της τάξης του 15% ώστε να καταφέρει η χώρα να προσεγγίσει σε τέσσερα χρόνια τα ευρωπαϊκά επίπεδα επενδύσεων. «Δυστυχώς, η επενδυτική και επιχειρηματική ανταγωνιστικότητα της χώρας παραμένει μακριά από εκείνη της Ε.Ε. Παρά την μεταρρυθμιστική προσπάθεια των τελευταίων ετών, απέχουμε σε όλους εκείνους τους δείκτες που ενθαρρύνουν τις παραγωγικές επενδύσεις» παρατηρεί, τονίζοντας ότι «το επιχειρηματικό περιβάλλον και η άρση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές συνεχίζουν να αποτελούν ένα σημαντικό ζητούμενο».

Ο ΣΕΒ κρίνει ότι από το αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας «απουσιάζει ένα πρόγραμμα που να καλύπτει όλες τις επενδυτικές μεταρρυθμίσεις, μιας και οι επενδυτές θέλουν φορολογική σταθερότητα, ξεκάθαρους κανόνες, και διαχρονική δέσμευση της πολιτείας», ενώ «απουσιάζουν επίσης αποτελεσματικοί μηχανισμοί υλοποίησης και επίλυσης προβλημάτων».

Στο πλαίσιο αυτό, παραθέτει τις 14+1 μεταρρυθμίσεις που προκρίνεται ότι μπορούν να καλύψουν αυτή την «αδυναμία» - όπως σημειώνει - του εθνικού αναπτυξιακού σχεδίου και οι οποίες αναδείχθηκαν στο πλαίσιο δημοσκόπησης που διεξήχθη μεταξύ των συμμετεχόντων στο συνέδριο του ΣΕΒ «Σχεδιάζουμε το μέλλον με επενδύσεις».

Αναλυτικά, οι μεταρρυθμίσεις και οι πρακτικές που θεωρείται ότι θα έχουν τη μεγαλύτερη θετική επίδραση στις επενδύσεις είναι:

1. Ισχυρό υποστηρικτή (τον Πρωθυπουργό), ικανό να επιβάλει την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και με δέσμευση να το επιτύχει (Ποιος). Για το ΣΕΒ χρειάζεται συμφωνία πολιτείας, πολιτικών δυνάμεων, επιχειρήσεων για τις προδιαγραφές των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων που πρέπει να γίνουν σε βάθος εύλογου χρόνου, ώστε να πάει μπροστά η οικονομία και να επιταχυνθούν οι επενδύσεις.
2. Φορολογική προβλεψιμότητα και έγκαιρη πραγματοποίηση ελέγχων δημιουργούν ασφάλεια και σαφήνεια ανεξαρτήτως κλάδου. Το 78% των απαντήσεων επιλέγουν σταθερότητα του εκάστοτε φορολογικού συντελεστή για τουλάχιστον για 3 έτη
3. Η δημιουργία ενιαίου tax portfolio μειώνει τη γραφειοκρατία και διευκολύνει τις ταμειακές ροές της επιχείρησης. Το 45% των απαντήσεων επιλέγει το συμψηφισμό απαιτήσεων και υποχρεώσεων σε όλους τους φόρους και τέλη.
4. Η άρση της υπερ-φορολόγησης παραμένει ισχυρό αίτημα όλων των κλάδων. Το 73% των απαντήσεων επιλέγει σταδιακή αποκλιμάκωση (30%) φορολογίας εργασίας και επιχειρήσεων στην 5ετία.
5. Κίνητρα που συνδέονται με capex ενδιαφέρουν όλους παραγωγικούς κλάδους. Το 44% των απαντήσεων προκρίνει επιταχυνόμενες αποσβέσεις ή/και υπερ-αποσβέσεις 200%. Σύμφωνα με τον ΣΕΒ η διεθνής ανάλυση δείχνει ότι κίνητρα αυτά μπορούν να είναι δημοσιονομικά ουδέτερα.
6. Αδειοδότηση ενός βήματος με συγκέντρωση όλων των εγκρίσεων σε μια άδεια (one permit) προκρίνεται από το 69% των απαντήσεων.
7. Εξυπηρέτηση από δημόσιες δομές μίας στάσης (one-stop). Το 58% των απαντήσεων προκρίνει την μεταρρύθμιση της κεντρικής αδειοδοτούσας αρχής («one-stop shop») με όλες τις αρμοδιότητες συγκεντρωμένες.
8. Το 82% των απαντήσεων ζητά επίμονα την απλοποίηση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας, κάτι που μειώνει τα κόστη συμμόρφωσης, βελτιώνει τη σαφήνεια των ρυθμίσεων αλλά και την ασφάλεια δικαίου.
9. Πρωτόκολλα αυτοδέσμευσης - Κανόνας «€1in - €2 out». Το 28% των απαντήσεων ζητά την εφαρμογή πρωτοκόλλων αυτορρύθμισης της δημόσιας διοίκησης ώστε για κάθε νέα ρύθμιση που επιφέρει στις επιχειρήσεις διοικητικό βάρος 1 ευρώ, να αποσύρονται αυτόματα άλλες ρυθμίσεις με βάρος 2 ευρώ. Όπως επισημαίνει ο ΣΕΒ, πρόκειται για μια σημαντική μεταρρύθμιση που θα πρέπει να ξεκινήσει η ίδια η δημόσια διοίκηση εσωτερικά ώστε να μειώσει τα αντικίνητρα και τη γραφειοκρατία. Οριακά στην τρίτη θέση οι επιχειρήσεις δίνουν σημαντική προτεραιότητα στους αποτελεσματικούς ελέγχους λειτουργίας της αγοράς αλλά και στην πάταξη του λαθρεμπορίου.
10. Ψηφιακές λύσεις που μειώνουν τα διοικητικά κόστη προκρίνονται από όλους τους κλάδους. Το 64% προκρίνει τη διασύνδεση μητρώων (πχ ΓΕΜΗ, Taxis, ΙΚΑ, δικαστήρια, τελωνεία, κτλ).
11. Η ταχύτερη υιοθέτηση ηλεκτρονικών συναλλαγών και τιμολόγησης σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας προκρίνεται από το 45%. Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, είναι δυο ψηφιακές λύσεις που μειώνουν τη φυσική παρουσία και τα έντυπα αλλά παραμένουν σε αναμονή εφαρμογής τουλάχιστον μέχρι το 2020.  
12. Ειδικοί φορολογικοί και ασφαλιστικοί χειρισμοί που πέρα από την ταμειακή διευκόλυνση μειώνουν το διοικητικό κόστος και τη γραφειοκρατία. Το 56% των απαντήσεων προκρίνει την ύπαρξη 100% φοροαπαλλαγής κερδών στα 2 πρώτα έτη λειτουργίας και 50% απαλλαγή στο 3ο έτος.
13. Η διαθεσιμότητα ισχυρών κινήτρων προσέλκυσης μεγάλων εταιρειών σε ζώνες καινοτομίας προκρίνεται από το 55% των απαντήσεων. Στην Ε.Ε. τα οικοσυστήματα νεοφυών επιχειρήσεων ανθούν γύρω από μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Στην Ελλάδα ο μετασχηματισμός της έρευνας σε προϊόντα και οι συμπράξεις επιχειρήσεων με ερευνητικά κέντρα παραμένουν περιορισμένα, τονίζει ο ΣΕΒ.
14. Μείωση φορολογίας εργασίας και  ασφαλιστικών εισφορών προκρίνεται από το 82% των απαντήσεων
15. Καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και κίνητρα στις νομοταγείς επιχειρήσεις προκρίνεται από το 63% των απαντήσεων.