Skip to main content

Ετοιμάζεται επικοινωνιακή επίθεση για τα μακεδονικά εμπορικά σήματα

ΣΕΒΕ και περιφέρεια βγαίνουν μπροστά για τα σήματα των μακεδονικών προϊόντων– Συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις ως «produced in Central Macedonia-Greece»

Πρωτοβουλία για την προώθηση των συμφερόντων των επιχειρήσεων της Βόρειας Ελλάδας που είτε έχουν στο καταστατικό τους παράγωγο της λέξης «Μακεδονία» είτε παράγουν προϊόντα με «μακεδονικό» εμπορικό σήμα αναλαμβάνει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, με τη στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ).

Εκατοντάδες βορειοελλαδικές επιχειρήσεις – ως επί το πλείστον μικρομεσαίες, μικρές και πολύ μικρές και κυρίως στον κλάδο των τροφίμων – που δεν έχουν κατοχυρώσει τη «μακεδονική» επωνυμία τους ή το brand των «μακεδονικών» προϊόντων τους σε ευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο, ενδέχεται να βρεθούν σε ιδιαίτερα δυσμενή θέση στην περίπτωση που ανταγωνιστές τους από τη Βόρεια Μακεδονία εγείρουν νομικές αξιώσεις για τη «μακεδονικότητά» τους ή παράξουν αντίστοιχα προϊόντα με ονομασία «μακεδονικό-ή».

Το παραπάνω ζήτημα, που απασχολεί έντονα το τελευταίο διάστημα τους παραγωγικούς, επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, αλλά και τη διοίκηση της ΠΚΜ, τέθηκε επί τάπητος σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στον ΣΕΒΕ. Η κεντρική θέση που αποφασίστηκε είναι ότι τα προϊόντα επιχειρήσεων της Βόρειας Μακεδονίας πρέπει να ονομαστούν «βορειομακεδονικά». Πρόκειται για ένα ζήτημα που είναι ασαφές και ανοιχτό στη Συμφωνία των Πρεσπών και αναμένεται να διευθετηθεί από ομάδες εργασίας των δύο χωρών που θα συσταθούν το επόμενο διάστημα. Άλλωστε, πηγές του ΣΕΒΕ χαρακτηρίζουν ως παραπλάνηση των καταναλωτών την πώληση «μακεδονικών» προϊόντων από επιχειρήσεις της γειτονικής χώρας.

Μέχρι να ολοκληρωθεί η παραπάνω διαδικασία, που σύμφωνα με εκτιμήσεις θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο έτη, ο ΣΕΒΕ και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναλαμβάνουν δράση, όπως συμφωνήθηκε σε συνάντηση που είχε την προηγούμενη εβδομάδα ο περιφερειάρχης, Απόστολος Τζιτζικώστας, με τη διοίκηση του Συνδέσμου. Έτσι, το αμέσως επόμενο διάστημα ετοιμάζεται μία «επικοινωνιακή επίθεση» για την ανάδειξη των προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας. Αυτό που αποφασίστηκε είναι η συμμετοχή της ΠΚΜ στις μεγάλες διεθνείς εμπορικές εκθέσεις με δικό της περίπτερο, στο οποίο θα προβάλλονται τα προϊόντα της περιοχής ως «produced in Central Macedonia-Greece». Σχετικές κρούσεις γίνονται από τον ΣΕΒΕ σε όλες τις μεγάλες εταιρείες τροφίμων της Κεντρικής Μακεδονίας. Με αυτόν τον τρόπο, αφενός δεν παραβιάζεται από την ελληνική πλευρά η Συμφωνία των Πρεσπών και αφετέρου τα ελληνικά προϊόντα ομαδοποιούνται υπό μία κοινή και αναγνωρίσιμη ονομασία προέλευσης.

Η αρχή της παραπάνω δράσης αναμένεται να γίνει στη μεγάλη διεθνή έκθεση τροφίμων Fancy Food, που διοργανώνεται τον Ιούνιο στη Νέα Υόρκη. Πρόκειται για μία έκθεση με έντονο ελληνικό άρωμα, που διοργανώνεται από τον ελληνοαμερικανό πρόεδρο της «Specialty Food Association -SFA», Phil Kafarakis. Όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος, έχει προτείνει στη διοίκηση της ΠΚΜ να συμμετάσχει - κατόπιν πρότασης του κ. Kafarakis - στην έκθεση σε ειδικό χώρο στην είσοδο, όπου θα προβληθούν η μακεδονική κουζίνα και τα μακεδονικά προϊόντα.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντόπουλο, πραγματοποιούνται κρούσεις σε όλες τις μεγάλες εταιρείες της Κ.Μακεδονίας για ένα διάστημα να 

Στήριξη στην προσπάθεια του ΣΕΒΕ θα παράσχει και ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΔΣΘ), ο πρόεδρος του οποίου, Στάθης Κουτσοχήνας, βρέθηκε χθες το μεσημέρι στα γραφεία του ΣΕΒΕ και δεσμεύθηκε να προσφέρει νομική καθοδήγηση στα μέλη του Συνδέσμου και να απαντήσει σε ερωτήματα που έχουν σχετικά με τη διασφάλιση και κατοχύρωση του «μακεδονικού» εμπορικού σήματος.

Σημειώνεται πως η κατοχύρωση του «μακεδονικού» εμπορικού σήματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση κοστίζει περίπου 1.000 ευρώ, ενώ η κάλυψη σε διεθνές επίπεδο μπορεί να φθάσει μέχρι και τις 10.000 ευρώ. Αξίζει να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνο Μίχαλο, «οι ελληνικές επιχειρήσεις που δεν έχουν προβεί στη διαδικασία καταχώρησης των σημάτων τους, μπορούν σήμερα, χωρίς καμία απολύτως οικονομική επιβάρυνση, να προβούν στην κατοχύρωση του εμπορικού τους σήματος. Η χρηματοδότηση γι’ αυτόν το σκοπό γίνεται μέσω κοινοτικού προγράμματος (εργαλειοθήκη ανταγωνιστικότητας μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων του ΕΠΑνΕΚ) και φθάνει το ύψος των 10.000 ευρώ. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, 8.000 ευρώ είναι η επιδότηση για τέλη, παράβολα, νομικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την κατοχύρωση κοινοτικού σήματος, ενώ επιπλέον 2.000 ευρώ είναι η χρηματοδότηση για σχεδιασμό ή επανασχεδιασμό σήματος και λογοτύπου».