Skip to main content

Σιδηροδρομικώς… Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη

Πρόταση για τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τη βουλγαρική πόλη στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, αυτή τη φορά με χρήση του σιδηροδρόμου, κατέθεσαν φορείς του Έβρου.

Νέα απόπειρα σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με την πόλη Μπουργκάς, στα βουλγαρικά παράλια της Μαύρης Θάλασσας, αυτή τη φορά με χρήση του σιδηροδρόμου, προωθούν φορείς του Έβρου και ελπίζουν ότι δεν θα έχει την τύχη του αντίστοιχου αγωγού μεταφοράς πετρελαίου.

Η σχετική πρόταση έχει ήδη υποβληθεί στο υπουργείο Οικονομικών, με φορέα υλοποίησης την εταιρεία Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) ΑΕ και τη συνεργασία άλλων μικρότερων λιμανιών της περιοχής.

Την πρωτοβουλία αποκάλυψε ο πρώην υφυπουργός Εσωτερικών Γιώργος Ντόλιος, ως βουλευτής ΠΑΣΟΚ του νομού Έβρου, μιλώντας σε τοπικό μέσο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η σιδηροδρομική διασύνδεση των δύο λιμανιών, σε συνδυασμό με την ύπαρξη της Εγνατίας οδού, θα παράσχει στους ενδιαφερόμενους ένα ολοκληρωμένο πακέτο υπηρεσιών.

Σε περίπτωση που το υπουργείο Οικονομικών δεν εγκρίνει την πρόταση του ΟΛΑ, υπάρχει και μια δεύτερη εναλλακτική σκέψη, η οποία, όπως διευκρίνισε ο κ.Ντόλιος σχετίζεται με την πιθανότητα να εισέλθει ιδιώτης στις δραστηριότητες του λιμένα της Αλεξανδρούπολης.

Όπως εξήγησε, θα μπορούσε να γίνει μια ανάπτυξη ΣΔΙΤ, στη βάση της οποίας ο ιδιώτης επενδυτής, μέσω της μεθόδου της παραχώρησης της εκμετάλλευσης του λιμανιού, θα κληθεί να αναλάβει την κατασκευή των έργων εκβάθυνσης και επέκτασης, που δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη, με την υποχρέωση ότι θα κατασκευάσει και τη σιδηροδρομική γραμμή μέχρι το Μπουργκάς.

Εξελίξεις επί της εναλλακτικής πρότασης αναμένεται να προκύψουν στις αμέσως επόμενες μέρες, καθώς όπως αποκάλυψε ο κ. Ντόλιος, πρόκειται να έχει συνάντηση με τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Μ. Χρυσοχοϊδη και να του εκθέσει όλες τις παραμέτρους με τα οφέλη και τις προοπτικές, που έχει το project, για την τόνωση της τοπικής οικονομίας και όχι μόνο.

Το σενάριο της παραχώρησης δραστηριοτήτων του λιμανιού σε ιδιώτη ενδέχεται να αποβεί επωφελές και σε ένα άλλο πεδίο, καθώς φαίνεται ότι μπορεί να δώσει διέξοδο στο αδιέξοδο που προέκυψε εσχάτως με την εργολαβία για τα έργα εκβάθυνσης και επέκτασης του λιμένα.

Το συμβατικό έργο της εργολαβίας, συνολικού προϋπολογισμού 18 εκ. ευρώ, έχει ολοκληρωθεί, όμως, υπάρχουν εξωσυμβατικές αξιώσεις του αναδόχου, της τάξης των 5 εκ. ευρώ (σ. σ. αρχικώς ήταν στα 20 εκ. ευρώ, αλλά περιορίστηκαν στο 1/4 κατόπιν διαπραγματεύσεων με το υπουργείο Υποδομών), τις οποίες η διαχειριστική αρχή της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας–Θράκης δεν τις εγκρίνει.

«Τα στελέχη της υπηρεσίας έχουν πολλούς ενδοιασμούς και διαμήνυσαν στο υπουργείο Υποδομών ότι δεν μπορούν να εγκρίνουν τη συμπληρωματική σύμβαση, παρά μόνο εάν υπάρξει η θετική γνωμοδότηση του τεχνικού συμβούλου του έργου και του ελεγκτικού συνεδρίου», εξήγησε ο κ. Ντόλιος. Αποτέλεσμα είναι προς το παρόν να μην καθίσταται δυνατή η ολοκλήρωση του έργου και να εξετάζεται ακόμη κι η εκδοχή της έκπτωσης του αναδόχου, η οποία, όμως, θα φέρει νέες μεγάλες καθυστερήσεις στο έργο και το χειρότερο, δεν θα εξαλείψει τις αιτιάσεις που έχει εγείρει η εργολαβία.

Άλλη εναλλακτική είναι να ολοκληρωθεί η σύμβαση του έργου και για τις εναπομείνασες εργασίες να δημοπρατηθεί εκ νέου. «Εξετάζουμε όλες τις εκδοχές και από νομικής άποψης, διότι καμία δεν θα είναι απολύτως ασφαλής» υπογράμμισε ο βουλευτής του Έβρου και γνωστοποίησε ότι εντός της βδομάδας θα συγκληθεί νέα σύσκεψη για να εξεταστεί το θέμα.