Skip to main content

Κρίσιμη μέρα για ΟΛΘ - Οι βελτιωμένες προσφορές και ο «παράγων 10%»

Είναι πρόθυμοι οι τρεις υποψήφιοι αγοραστές να δώσουν περισσότερα για τον ΟΛΘ; Πλήθος τα σενάρια για τα σχέδια και τα πιθανά τιμήματα.

Σήμερα, 21 Απριλίου, είναι ο επόμενος γύρος των προσφορών για το 67% της ΟΛΘ Α.Ε. που πωλεί το ελληνικό δημόσιο.

Σήμερα θα διαπιστωθεί εάν τελικώς επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες της Voria.gr που θέλουν τους τρεις υποψηφίους που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές στις 24 Μαρτίου, να υποβάλλουν βελτιωμένες προσφορές για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενοι  στην πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ.

Ωστόσο το «σίριαλ» πώλησης της ΟΛΘ Α.Ε. δεν θα τελειώσει σήμερα αφού οι προσφορές θα αποσφραγιστούν πιθανότατα την επόμενη εβδομάδα (δίνεται ένα περιθώριο λίγων ημερών για τα λεγόμενα proof of funds), οπότε αφού αξιολογηθούν, ενδέχεται να έχουμε τον πρώτο πλειοδότη. Και γράφουμε «ενδέχεται», γιατί δεν αποκλείεται να υπάρξει και τρίτος γύρος προσφορών εάν η διαφορά μεταξύ των τιμημάτων που προσφέρουν πρώτος και δεύτερος πλειοδότης είναι μικρότερη του 10%.

Εν τω μεταξύ, όσο βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός, δίνουν και παίρνουν τα σενάρια και οι υποθέσεις για το τι προσέφεραν οι τρεις υποψήφιοι αγοραστές και το τι προτίθενται να κάνουν στον δεύτερο γύρο των προσφορών. Μέχρι ποια ποσά θα φτάσουν να δώσουν για αυτό το 67%. Για το αν οι προσφορές τους θα είναι unconditional ή conditional. Για το αν και οι τρεις θα δώσουν κάτι παραπάνω από το υπερτίμημα (+25% - 26% στην κεφαλαιοποίηση). Για το αν οι προσφορές τους γίνονται με αυστηρά επιχειρηματικά κριτήρια ή αν σχετίζονται και με άλλες στρατηγικές κινήσεις. Για το αν υπάρχουν συζητήσεις και συμφωνίες με άλλους υποψήφιους που τελικά δεν κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές τον Μάρτιο.

Υπενθυμίζεται ότι οι τρεις που μπήκαν στο χορό των δεσμευτικών προσφορών είναι:

-Η κοινοπραξία του γερμανικού fund DIEP με τον γαλλικό όμιλο CMA CGM και την Belterra του ομίλου Ιβάν Σαββίδη.

-Η αραβικών συμφερόντων P&O που ανήκει στην DP World.

-Η διαχειρίστρια terminals από τις Φιλιππίνες, ICTS.

Σημειώνεται, πως πάντοτε σύμφωνα με πληροφορίες που πρώτη είχε δημοσιεύσει η Voria.gr (εδώ) , το μεγαλύτερο τίμημα στον πρώτο γύρο είχε καταθέσει η DP World, το οποίο μάλιστα λέγεται ότι ήταν πάνω από το υπερτίμημα, ήτοι πάνω από 160 εκατ. ευρώ.

To λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με ευθύνη του βασικού μετόχου, δηλαδή του ελληνικού δημοσίου, βρίσκεται αντιμέτωπο με την απαξίωση καθώς η θέση του έχει γίνει πιο επισφαλής απέναντι στον ανταγωνισμό, εξωτερικό και εσωτερικό, επειδή δεν έγιναν στην ώρα τους όσα έπρεπε να γίνουν. Δεν έγινε η επέκταση του 6ου προβλήτα, δεν έγινε η αντικατάσταση με σύγχρονα μέσα του μηχανικού εξοπλισμού, ενώ υπάρχει και μεγάλη έλλειψη προσωπικού.

Στον ΟΛΘ έπρεπε να έχουν γίνει μεγάλες επενδύσεις σε πάγια, επενδύσεις που μπορούσε ανετότατα να χρηματοδοτήσει η Εταιρεία από τα κέρδη και τα υψηλά αποθεματικά της, ακόμη και με δανεισμό αν κρινόταν αναγκαίο. Όμως αυτές οι επενδύσεις δεν έγιναν με ευθύνη του βασικού μετόχου και στη συνέχεια με ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχουν περάσει οι μετοχές του ελληνικού δημοσίου.

Τώρα το λιμάνι πρέπει όχι απλώς να σπεύσει, αλλά να τρέξει, για να αξιοποιήσει το πλεονέκτημα της γεωγραφικής του θέσης, πλεονέκτημα που κοντεύει να χάσει απέναντι στον ανταγωνισμό που δεν δίστασε να κολυμπήσει σε βαθιά νερά.