Skip to main content

Γιατί είναι απολύτως εφικτή η ραγδαία μείωση της ανεργίας

Ο πρώην γ.γ. Δημοσίων Έργων, με άρθρο του στη Voria.gr, παραθέτει παραδείγματα για το πώς μπορεί να μειωθεί η ανεργία με επίκεντρο τον ιδιωτικό τομέα.

του Στράτου Γ. Σιμόπουλου*

Το κυρίαρχο πρόβλημα της Ελληνικής Κοινωνίας σήμερα είναι η ανεργία, η οποία συνδέεται άμεσα και με τη φυγή των νέων στο εξωτερικό και φυσικά με την υπογεννητικότητα.

Πρέπει να αντιστρέψουμε αυτή την πορεία. Αν συνεχίσουμε στην ίδια κατεύθυνση το 2050 θα είμαστε 8,5 εκ.

Για τον τρόπο αντιμετώπισης της ανεργίας θα σας παραθέσω αρχικά ορισμένα παραδείγματα που αφορούν δράσεις της κυβέρνησης Σαμαρά.  Ο σκοπός μου είναι να αποδείξω ότι υπάρχει δρόμος φιλελεύθερος, στηριγμένος στον ιδιωτικό τομέα που φέρνει ανάπτυξη και θέσεις εργασίας.

Ποιος είναι αυτός;

Πρώτον

Αξιοποιήθηκε η δημόσια περιουσία, μέσω του αρμόδιου συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ. Προχώρησαν τότε παραχωρήσεις κυρίως τουριστικών εκτάσεων, οι οποίες βάλτωσαν- με την αλλαγή κυβέρνησης. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις στην Αφάντου Ρόδου και στην Κέρκυρα. Με απλά λόγια το κράτος διαθέτει εκατοντάδες αναξιοποίητα ακίνητα, η αξιοποίηση των οποίων μπορεί να φέρει πολλές επενδύσεις.

Δεύτερον

Έγιναν σημαντικές παραχωρήσεις, όπως είναι το Ελληνικό και τα αεροδρόμια. Ευτυχώς τα έργα στα αεροδρόμια προχωρούν και δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Δυστυχώς για το Ελληνικό παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις των κυβερνητικών, η κατάσταση  έχει βαλτώσει.

Τρίτον

Αξιοποιήθηκαν τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Την τριετία 12 έως 14, δεκάδες έργα μεσαία και μεγάλα, δημοπρατήθηκαν ή επανεκκίνησαν σε όλη την Ελλάδα. Στη Θεσσαλονίκη έχουμε χαρακτηριστικά παραδείγματα, όπως είναι οι κόμβοι της Δυτικής περιφερειακής, η υπογειοποίηση της διάβασης στη Μενεμένη, η επέκταση των χειρουργείων του ΑΧΕΠΑ, οι δρόμοι στη Χαλκιδική, η επέκταση του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο Μακεδονία και οι δεκάδες σχολικές αίθουσες.

Τέταρτον

Θεσπίσθηκε η έννοια των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων. Έτσι, μπορούν να γίνονται μεγάλες τουριστικές επενδύσεις, οι οποίες συνδυάζουν βίλες και ξενοδοχεία.

Πέμπτο

Έγινε άρση του καμποτάζ. Πλέον τα κρουαζιερόπλοια μπορούν να "δένουν" στα λιμάνια μας χωρίς υποχρεωτικά να έχουν ελληνικό προσωπικό.

Με δράσεις σαν τις παραπάνω η ελληνική οικονομία είχε στο τέλος του 14 δημιουργήσει τις συνθήκες για να απογειωθεί.

 

Η ατζέντα Μητσοτάκη

Παρακάτω θα αναφέρω, ενδεικτικά, τι μπορεί να γίνει και θα γίνει στην ίδια κατεύθυνση από την κυβέρνηση της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ξεκινώ με το πλαίσιο αδειοδότησης για τη δημιουργία μαρίνων. Σήμερα το πλαίσιο αυτό ουσιαστικά λειτουργεί ως  πλαίσιο μη αδειοδότησης και έχουμε εκατοντάδες σκάφη να αρμενίζουν τις θάλασσες μας και να ελλιμενίζονται στις τουρκικές  μαρίνες.

Επόμενο θέμα, η ολοκλήρωση έργων που συνδέουν τα λιμάνια μας με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, με ταυτόχρονη παραχώρηση και άλλων λιμανιών. Τα παραδείγματα της COSCO στον Πειραιά και η πρόσφατη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ είναι χαρακτηριστικές θετικές περιπτώσεις.

Τρίτη δράση, ένα πρόγραμμα υποδομών που βασίζεται σε σύγχρονα  χρηματοδοτικά εργαλεία, το οποίο φέρνει σε τέσσερα χρόνια 240.000 θέσεις εργασίας. Παραχωρήσεις, συμπράξεις και έργα καινοτομίας, μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο παρακολουθούμενο από τον πρωθυπουργό είναι έτοιμο να λειτουργήσει.

Τέταρτη δράση, που ίσως εκπλήξει γιατί την αναφέρω  ως ζήτημα ανεργίας, είναι η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου. Γιατί;

Διότι, αν σήμερα μια ιδιωτική εταιρία χρηματοδοτήσει μια ερευνητική προσπάθεια σε Πανεπιστήμιο, οι γνωστοί-άγνωστοι πολέμιοι του καπιταλισμού δεν θα την αφήσουν να εξελιχθεί. Έτσι, τα παραδείγματα χωρών όπως η Φινλανδία, η Δανία και το Ισραήλ φαντάζουν εξωπραγματικά για την Ελλάδα. Παράλληλα, όμως, πρέπει να μεταφερθεί η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας από το υπουργείο Παιδείας στο υπουργείο Ανάπτυξης. Έτσι, και στην Ελλάδα μπορεί να γίνει πραγματικότητα το παράδειγμα ενός Φινλανδού ψαρά που έγινε μεγαλομέτοχος εταιρίας, η οποία κατασκευάζει καρούλια για μηχανές ψαρέματος που δένουν αυτόματα το αγκίστρι στην πετονιά. Εκεί, όμως, υπάρχει σύνδεση ιδιωτικού τομέα με Πανεπιστήμια, βιομηχανική Έρευνα και κεφάλαια κρατικά για έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης.

Άλλη σημαντική δράση είναι η αξιοποίηση του νομοθετικού πλαισίου του 2014 για τη δημιουργία υποδομών εφοδιαστικής αλυσίδας  (LOGISTICS). Ειδικά η Θεσσαλονίκη, με την Εγνατία, τους κάθετους άξονες και την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ μπορεί να φιλοξενήσει πολλών εκατομμυρίων επενδύσεις στο τομέα αυτό.

Ακόμη και τα στρατόπεδα στη Θεσσαλονίκη μπορούν να αποτελέσουν πηγή πλούτου, αν όμως αντιληφθούν οι τοπικές κοινωνίες ότι λύση αποτελούν οι συμπράξεις των δήμων και του ιδιωτικού τομέα με πλήρη σεβασμό στο περιβάλλον και τους όρους δόμησης της κάθε περιοχής.

Το ίδιο άλλωστε, μπορεί να συμβεί και με την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου του Θερμαϊκού Κόλπου, που από μόνη της μπορεί να δώσει τρομερή αναπτυξιακή ώθηση σε όλη την περιοχή.

Οι λογικές που κατευθύνονται από τις "αριστερές" τοπικές δυνάμεις με κεντρικό σύνθημα δώστε τους ελεύθερους χώρους στους πολίτες, μεταφράζονται για μένα "ως δώστε τους ελεύθερους  χώρους στα άνεργα παιδιά μας να κάνουν αναψυχή και δράσεις πολιτισμού".

Ο κατάλογος που ανέφερα μπορεί να συμπληρωθεί με δεκάδες άλλες δράσεις.

Συγκεκριμένα:

Με την αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών Κονδυλίων για μεγάλες αναπλάσεις υποβαθμισμένων περιοχών στις πόλεις μας.

Με την επιτάχυνση και την ενίσχυση του προγράμματος "εξοικονόμηση κατ'οίκον" που αδικαιολόγητα καθυστέρησε και την έναρξη προγράμματος για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κρατικά κτίρια.

Με την προσπάθεια να ξεπερασθεί η συνταγματική απαγόρευση για μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Η δράση αυτή φέρνει επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων και βέβαια χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Ως παράδειγμα αναφέρω την πρόσφατη ανακοίνωση ιδιωτικού θεραπευτηρίου της Θεσσαλονίκης ότι σχεδιάζει να δημιουργήσει σχολή για σπουδές στον κλάδο της υγείας.

Με την αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές και του φόρου υπεραξίας για τρία χρόνια και την απλούστευση της διαδικασίας μεταβίβασης  ακινήτων. Τα 23 δικαιολογητικά που απαιτούνται σήμερα περιορίζονται κατά ένα τρίτο, ενώ στη συνέχεια αυξάνονται  σημαντικά τα δικαιολογητικά που είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά.

Με την ανασύσταση του πλαισίου λειτουργίας των οικονομικών ακολούθων έρχεται μεγαλύτερη αύξηση των εξαγωγών, και μάλιστα όχι μόνο προϊόντων, αλλά και υπηρεσιών.

Στον τουρισμό η επέκταση της GOLDENVISA  μπορεί να φέρει αποτελέσματα ανάλογα της Κύπρου, της Μάλτας και της Πορτογαλίας, αλλά και η ενίσχυση του γενεαλογικού τουρισμού, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, συμβάλλει ουσιαστικά στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος.

Προφανές είναι τέλος ότι όλες οι παραπάνω δράσεις, μέσω της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, αυξάνουν και την κατανάλωση και φυσιολογικά δημιουργούν παράλληλα και νέες θέσεις εργασίας στην αγορά.

Το παραπάνω πλαίσιο για να αποδώσει συνδυάζεται και με μια δραστική μείωση των φόρων όχι μόνο για τις επιχειρήσεις, αλλά και τα φυσικά πρόσωπα και με μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.

Ο κατάλογος αυτός μπορεί να είναι ατελείωτος όπως και ατέλειωτες γίνονται οι δημιουργούμενες νέες θέσεις εργασίας.

* Ο Στράτος Σιμόπουλος είναι Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων.