Skip to main content

Συμβουλές για την Ψηφιακή Μεταρρύθμιση μιας επιχείρησης

Μεγάλο προβληματισμό έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός στους συμβούλους επιχειρήσεων, οι οποίοι καταβάλλουν προσπάθειες να αποτιμήσουν τις ζημιές

Του Δημήτρη Χαντζαρίδη*

Ένας επιχειρηματίας πρέπει να ανησυχεί για πολλούς κινδύνους και απειλές που μπορεί να πλήξουν την επιχείρηση του. Η covid - 19 σίγουρα δεν ήταν ένας από αυτούς μέχρι πρόσφατα. Τι συμβαίνει όμως με έναν επιχειρηματία, ο οποίος καταστρώνει το σχέδιο της επόμενης μέρας; Σίγουρα θα πρέπει να συνυπολογίσει στο σχέδιο του αυτό και την «καμένη γη» που θα αφήσει πίσω του ο ιός στην αγορά.

Μεγάλο προβληματισμό έχει προκαλέσει αυτή η κατάσταση στους συμβούλους επιχειρήσεων, οι οποίοι καταβάλλουν προσπάθειες να αποτιμήσουν τις ζημιές στους κλάδους της αγοράς και να προβλέψουν τις επόμενες κινήσεις για να επανέλθει το συντομότερο δυνατό στην «νέα κανονικότητα». Στο μυαλό όμως ενός επιχειρηματία επικρατούν δύο αντικρουόμενες σκέψεις. «Να αρπάξει τις ευκαιρίες που εμφανίζονται στους δύσκολους καιρούς ή να ακολουθήσει την οδό της αναβλητικότητας» Το μόνο σίγουρο είναι πως πρέπει να το σκεφτεί με σύνεση και να λάβει υπόψιν όλες τις παραμέτρους που έχει.

Ένα από τα σημαντικότερα βέλη που θα πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας αυτήν την περίοδο στην φαρέτρα του είναι η προσαρμοστικότητα. Να προσαρμόζεται δηλαδή στις αλλαγές της αγοράς, στα νέα μέτρα της κυβέρνησης, στις νέες ανάγκες και συνήθειες των πελατών του. Για να μπορέσει να επιτύχει όλα τα παραπάνω θα πρέπει να ξεκινήσει με την μετάβαση της επιχείρησης του στην ψηφιακή εποχή (Ψηφιακή Μεταρρύθμιση). Πιο συγκεκριμένα, η μετάβαση αυτή είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθεί  σε όλους τους τομείς μιας επιχείρησης και αιχμή του δόρατος αυτής της μετάβασης είναι η πελατοκεντρική αντίληψη, που πρέπει να την χαρακτηρίζει.

Αναλύοντας σε βάθος όλα τα παραπάνω, ένας επιχειρηματίας για να εξασφαλίσει την βιωσιμότητα της επιχείρησης του στην ψηφιακή εποχή θα πρέπει να ξεκινήσει κατασκευάζοντας μία ιστοσελίδα προβολής της επιχείρησης του ή και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα αν είναι στον κλάδο του εμπορίου. Την κίνηση αυτή έρχεται να χρηματοδοτήσει η κυβέρνηση με το νέο 100% επιδοτούμενο πρόγραμμα e-λιανικό, το οποίο απευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο τις λιανικής και αφορά την δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Στη συνέχεια θα πρέπει να προβάλλει και να διαφημίσει την ιστοσελίδα ή το ηλεκτρονικό κατάστημα στους υποψήφιους πελάτες του. Διεξοδικότερα η προβολή αυτή αποτελεί την ηλεκτρονική βιτρίνα μιας επιχείρησης και όπως ο επιχειρηματίας φροντίζει την φυσική του βιτρίνα να είναι ελκυστική για το κοινό που απευθύνεται, το ίδιο πρέπει να κάνει και με την ηλεκτρονική του. Βέβαια πλεονέκτημα της ηλεκτρονικής βιτρίνας είναι η δυνατότητα που δίνεται στον επιχειρηματία να επιλέξει πιο συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό θα περάσει να την δει – μελετήσει.

Αυτό μπορεί να το επιτύχει δημιουργώντας διαφημιστικές καμπάνιες ή προβάλλοντας γενικότερα την επιχείρηση του μέσα από χορηγούμενες διαφημίσεις στις διάφορες μηχανές αναζήτησης. Μία από τις πιο γνωστές και πιο διαδεδομένες μηχανές αναζήτησης είναι η Google και κάνοντας χρήση των Google AdWords μπορεί κάποιος επιχειρηματίας να διαφημιστεί σε αυτήν. Πρόσθετα ο επιχειρηματίας πρέπει να δημιουργήσει μία επαγγελματική σελίδα με την επιχείρηση του στα διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram, LinkedIn), επιλέγοντας το μέσο και το είδος τις σελίδας βασιζόμενος πάντα στο αγοραστικό κοινό που απευθύνεται. Οι σελίδες αυτές λειτουργούν αποδοτικότερα όταν ενημερώνονται συχνά και η χρήση τους είναι καθαρά επαγγελματική και όχι προσωπική.

Πώς όμως ένας επιχειρηματίας που δεν έχει γνώσεις digital marketing θα καταφέρει να εκπονήσει ένα επαγγελματικό αποτέλεσμα; Τη λύση σε αυτό το πρόβλημα έρχονται να δώσουν τα διάφορα σεμινάρια κατάρτισης που βασίζονται στις πλατφόρμες του Facebook, του Instagram, των Google Analytics και γενικότερα στην ψηφιακή προβολή και διαφήμιση, όπου τα περισσότερα από αυτά παρέχονται δωρεάν. Ακόμη, αρκετά χρήσιμη είναι και η καθημερινή μελέτη του ανταγωνισμού του για να κινείται σύμφωνα με τις τελευταίες τάσεις του χώρου του και της αγοράς γενικότερα. Αυτό μπορεί να το επιτύχει ευκολότερα σήμερα, διότι όπως είναι γνωστό ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Αν βέβαια φαντάζουν βουνό όλα αυτά σε έναν επιχειρηματία δεν χρειάζεται να ανησυχεί, διότι σύμμαχος του σε αυτήν την προσπάθεια προβολής και διαφήμισης είναι οι διαφημιστικές εταιρείες και οι εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων που λειτουργούν ως στρατηγικοί συνεργάτες. Φροντίζοντας λοιπόν για όλα τα παραπάνω, μόνος του ή με την βοήθεια συνεργατών θα είναι σε θέση ένας επιχειρηματίας να αποχτήσει μία δυναμική εταιρική ψηφιακή ταυτότητα της επιχείρησης του.
 
Συνεχίζοντας και αφού έχει καταφέρει να βάλει στην επιχείρηση του το κοινό που επιθυμεί σύμφωνα με τις παραπάνω κινήσεις, δεν θα μπορέσουν να καρποφορήσουν οι προσπάθειες του αν δε διαχειριστεί σωστά το κοινό του. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί όταν ο πελάτης χρήζει μιας προσωποποιημένης εξυπηρέτησης. Πως όμως θα γνωρίζει ο επιχειρηματίας  όλες τις πληροφορίες που αφορούν τον πελάτη του; Τέτοιες πληροφορίες είναι για παράδειγμα οι απαντήσεις στις ερωτήσεις «τι τον ενδιαφέρει να αγοράσει; Ποια είναι η ανάγκη που θέλει να καλύψει; Γιατί δεν επέλεξε το προϊόν που κοιτούσε για αρκετή ώρα; Γιατί δεν ολοκλήρωσε την παραγγελία ενώ έβαλε το προϊόν στο καλάθι;». Οι απαντήσεις αυτές μπορεί να έρθουν είτε μέσα από ερωτηματολόγια, στοχευμένες προωθητικές ενέργειες με εκπτωτικά κουπόνια για προϊόντα ή υπηρεσίες που ενδιαφέρεται ο πελάτης καθώς και στοχευμένα ενημερωτικά δελτία (Newsletters). Που αποθηκεύονται όμως όλες αυτές οι απαντήσεις - δεδομένα, ώστε να αξιοποιηθούν κατάλληλα; Σε αυτό έρχονται να βοηθήσουν τα συστήματα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM Customer Relationship Management). Τα συστήματα αυτά (αρκετά από τα οποία διατήθονται δωρεάν στις βασικές τους εκδόσεις), διευκολύνουν μία επιχείρηση να συλλέγει όλες τι σημαντικές πληροφορίες που αφορούν τους πελάτες της, καθιστώντας έτσι ευκολότερη την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση και ενισχύοντας την πιστότητα του υπάρχοντος πελατολογίου.

Συνοψίζοντας το τελευταίο έτος, με την οικονομία να έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα, κάποιες αλλαγές ήρθαν να μείνουν για πάντα:

-Τα σπίτια μας έγιναν χώροι εργασίας, άσκησης και ψηφιακής ψυχαγωγίας.
-Ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού θα συνεχίσει να εργάζεται εξ αποστάσεως.
-Οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να ψάχνουν απευθείας την πηγή.
-Τα φυσικά καταστήματα θα συνεχίσουν να κλείνουν και οι ηλεκτρονικές αγορές θα αυξάνονται.
-Οι επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να επενδύουν σε δεδομένα και τεχνολογία.

Όλες οι παραπάνω συμβουλές αποτελούν τα βασικά συστατικά της επιτυχίας για μία επιχείρηση που επιδιώκει την μέγιστη δυνατή κερδοφορία σε συνδυασμό με την μέγιστη δυνατή εξυπηρέτηση στην εποχή της Covid - 19, αναδιαμορφώνοντας τους βασικότερους τομείς λειτουργίας της. Δεν υπάρχει καμία πλέον δικαιολογία να κάνουμε τα ίδια πράγματα και να περιμένουμε διαφορετικά αποτελέσματα! Με τον τρόπο αυτό, ο επιχειρηματίας είναι ένα βήμα πιο κοντά στο να καταστήσει βιώσιμο το μέλλον της επιχείρησης του και ακόμη πιο κοντά σε αυτό που ονομάζουμε «νέα κανονικότητα».

*Ο Δημήτρης Χαντζαρίδης είναι Data Center Senior Sales Executive