Skip to main content

Συντονίζονται επιτέλους τα φανάρια στη Θεσσαλονίκη

Ενοποιούνται τα τρία κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας. Πώς θα βοηθήσει στη μείωση του κυκλοφοριακού και των μποτιλιαρισμάτων. Σε δεκάδες κόμβους παρεμβάσεις

Συντονισμένα φανάρια στη Θεσσαλονίκη; Επιτέλους «ναι»! Στη σημερινή της συνεδρίαση η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης ενέκρινε το έργο για τη δημιουργία «Ευφυούς συστήματος ολοκληρωμένης διαχείρισης κυκλοφορίας: Ενοποίηση Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας» της Θεσσαλονίκης.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι επιτέλους όλα τα φανάρια θα είναι συντονισμένα μεταξύ τους και θα λειτουργούν προσαρμοσμένα στα κυκλοφοριακά δεδομένα κάθε στιγμής, ώστε να είναι η ροή της κίνησης το δυνατόν πιο απρόσκοπτη.

Συνέπεια θα είναι να μη δημιουργούνται τοπικά μποτιλιαρίσματα, να μη φρακάρουν συγκεκριμένοι δρόμοι, εξαιτίας της ανυπαρξίας συντονισμού της φωτεινής σηματοδότησης και να γίνονται οι διαδρομές μας στην πόλη πιο γρήγορες, πιο ασφαλείς και πιο εύκολες.

Το νέο σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας αποτελεί ουσιαστικά την ενοποίηση των Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας (συστήματα), από όπου ρυθμίζονται τα φανάρια στη Θεσσαλονίκη και θα είναι έτοιμο να τεθεί σε εφαρμογή μέσα σε 18 μήνες. Μάλιστα, οι παρατάξεις της Μητροπολιτικής Επιτροπής ψήφισαν ομόφωνα το έργο.

Τρία διαφορετικά συστήματα

Στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης λειτουργούν σήμερα τρία ανεξάρτητα συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας και ελέγχου φωτεινής σηματοδότησης, τα οποία προέρχονται από διαφορετικούς τεχνολογικούς παρόχους:

1.Σύστημα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Ελέγχου Φωτεινής Σηματοδότησης Κεντρικού Τομέα.

2.Σύστημα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Ελέγχου Φωτεινής Σηματοδότησης οδού Τσιμισκή.

3.Σύστημα Τηλεπιτήρησης και Απομακρυσμένου Ελέγχου Φωτεινής Σηματοδότησης Β' τομέα.

Τα τρία αυτά συστήματα (κέντρα) λειτουργούν αυτόνομα και ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, καθώς εφαρμόζεται σε καθένα από αυτά διαφορετική τεχνική διαχείρισης της κυκλοφορίας. Αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει η δυνατότητα διασύνδεσης και ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ των συστημάτων.

Έτσι υπάρχει «αδυναμία εφαρμογής σύγχρονων μεθόδων διαχείρισης φωτεινής σηματοδότησης για την επίτευξη βιώσιμης κινητικότητας», αναφέρεται στη σχετική εισήγηση του θέματος στη Μητροπολιτική Επιτροπή.

Και το πρόβλημα δεν είναι μόνο ότι δεν συντονίζονται μεταξύ τους τα φανάρια, αλλά και το γεγονός ότι δεν μπορεί να γίνει με την υπάρχουσα κατάσταση μια ολοκληρωμένη προσέγγιση από τους αρμόδιους για την παρακολούθηση και τη διαχείριση της κυκλοφορίας στους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος, που καλύπτονται από το δίκτυο των φαναριών.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναγνώρισε το πρόβλημα στο δικό της δίκτυο (που είναι και το μεγαλύτερο και το πλέον κρίσιμο για τις μετακινήσεις στην πόλη καθώς τα φανάρια αρμοδιότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, αφορούν κυρίως σε μικρούς δρόμους και τοπική κυκλοφορία) και αποφάσισε, εξασφαλίζοντας και την απαιτούμενη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα το πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (με 2,8 εκ. ευρώ) να εγκαταστήσει ένα σύστημα ενοποιημένης λειτουργίας των επιμέρους συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας.

Παρεμβάσεις σε κόμβους

Το νέο σύστημα «θα επιτρέπει την εφαρμογή ολοκληρωμένης στρατηγικής διαχείρισης και ελέγχου, θα επιτυγχάνει την προσαρμογή της ενιαίας στρατηγικής βάσει τόσο των διαφορετικών λειτουργικών χαρακτηριστικών των τμημάτων του οδικού δικτύου στα οποία κάθε σύστημα εφαρμόζεται όσο και των ιδιαιτεροτήτων των κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών στις διάφορες περιοχές».

Για να επιτευχθούν οι στόχοι, θα γίνουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε πάρα πολλούς κόμβους του οδικού δικτύου, που καλύπτεται από φανάρια, όπως φαίνεται και στο σχετικό χάρτη. Οι κόμβοι, με κόκκινο και μπλε χρώμα, αναπαριστούν τους σηματοδοτούμενους κόμβους στους οποίους θα ολοκληρωθούν και θα επεκταθούν συστήματα ελέγχου κυκλοφορίας, ανίχνευσης κυκλοφορίας, ενημέρωσης των μετακινούμενων και εφαρμογής των ολοκληρωμένων στρατηγικών. Οι κόμβοι, με κόκκινο χρώμα, αναπαριστούν τους σηματοδοτούμενους κόμβους στους οποίους θα εφαρμοστούν οι ολοκληρωμένες στρατηγικές.

Τι περιλαμβάνει το έργο

Το έργο, όπως περιγράφεται στη σχετική εισήγηση περιλαμβάνει τα εξής:

-Την ανάλυση και αξιολόγηση της λειτουργίας των υφιστάμενων συστημάτων παρακολούθησης, διαχείρισης και ελέγχου της κυκλοφορίας και την οριοθέτηση περιοχών διαχειριστικής παρέμβασης με διαφορετικά χαρακτηριστικά και απαιτήσεις για την αντιμετώπιση κυκλοφοριακών ζητημάτων καθώς και τον ορισμό των βέλτιστων στρατηγικών διαχείρισης και αναβάθμισης της κυκλοφοριακής λειτουργίας για κάθε μια από τις περιοχές αλλά και τον τρόπο εφαρμογής τους και την επακριβή λειτουργία καθενός από τα παραπάνω συστήματα σύμφωνα με τις επιλεγμένες στρατηγικές.

-Τη λειτουργική ενοποίηση (integration) των υφιστάμενων κέντρων διαχείρισης κυκλοφορίας και ελέγχου φωτεινής σηματοδότησης για την εφαρμογή στρατηγικών βέλτιστης διαχείρισης της κυκλοφορίας και την εξέλιξη των υφιστάμενων υποδομών, ώστε να αναπτυχθεί ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Ευφυών Μεταφορών για το δίκτυο αρμοδιότητας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

-Την αναβάθμιση και επέκταση των τεχνικών λύσεων και του εξοπλισμού συλλογής, ανάλυσης και διαχείρισης των δεδομένων κυκλοφορίας στους επιμέρους τομείς εποπτείας του κάθε συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας, συμπεριλαμβανομένων εξοπλισμού και εξειδικευμένων εργασιών για την επίτευξη της λειτουργικότητας του Ευφυούς Συστήματος Μεταφορών και την επικοινωνία εξοπλισμών πεδίου με τα κέντρα ελέγχου, τη διασύνδεση υφιστάμενων ρυθμιστών κυκλοφορίας που σήμερα λειτουργούν ανεξάρτητα και τη βελτίωση των δυνατοτήτων ανίχνευσης της κυκλοφορίας, συμπεριλαμβανομένων αναβαθμίσεων και επεκτάσεων του εξοπλισμού.

-Την επέκταση των λειτουργικών δυνατοτήτων των υφιστάμενων συστημάτων με έμφαση στην ενημέρωση των μετακινούμενων μέσω Πινακίδων Μεταβλητών Μηνυμάτων και μελλοντικών εφαρμογών, αλλά και την ενσωμάτωση νέων καινοτόμων τεχνολογιών που θα επιτρέψουν την ευρείας κλίμακας παροχή υπηρεσιών Συνεργατικών Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών.

-Την ανάπτυξη και εφαρμογή στρατηγικών διαχείρισης κυκλοφορίας στο ιεραρχημένο δίκτυο του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και επικαιροποιημένων προγραμμάτων φωτεινής σηματοδότησης, για την επίτευξη των στόχων βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

-Την ανάπτυξη ενός συστήματος υποστήριξης λήψης αποφάσεων για την εφαρμογή ολοκληρωμένων στρατηγικών διαχείρισης της κυκλοφορίας που θα λειτουργεί σε ανώτερη λειτουργική βαθμίδα, το οποίο θα ολοκληρώνει μέσω κατάλληλων διεπαφών τα υφιστάμενα συστήματα και θα επιτρέπει την ενοποιημένη λειτουργία τους για την παρακολούθηση της συνολικής λειτουργίας του συστήματος μεταφορών στο πολεοδομικό συγκρότημα, την αξιολόγηση in-vitro των στρατηγικών διαχείρισης μέσω μοντέλων και αναλυτικών μεθόδων, την επιλογή σεναρίων και στρατηγικών και την παροχή κανόνων για την υλοποίηση τους από τα υφιστάμενα κέντρα ελέγχου που θα ενταχθούν στο νέο ενοποιημένο σύστημα λήψης αποφάσεων (Ανώτερη Βαθμίδα Ελέγχου).

Για την υλοποίηση του έργου θα απαιτηθεί η προμήθεια των κατάλληλων λογισμικών και του απαραίτητου εξοπλισμού (πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων, ανιχνευτές κυκλοφορίας, ασύρματες μονάδες κλπ) και από εκεί και πέρα θα απαιτηθεί η εγκατάσταση και παραμετροποίηση του λογισμικού υποστήριξης, η εκπόνηση και εφαρμογή των αναγκαίων στρατηγικών διαχείρισης κυκλοφορίας και η διασύνδεση των υφιστάμενων συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας και ελέγχου φωτεινής σηματοδότησης.

Η αντιπολίτευση

Η επικεφαλής της «Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας», Δέσποινα Χαραλαμπίδου, δήλωσε υπέρ του συστήματος και της αναγκαιότητάς του και διατύπωσε ερωτήσεις για τους συνεργαζόμενους φορείς στο εγχείρημα.

Η επικεφαλής της παράταξης «Συμμετέχω», Χρυσούλα Παλιαδέλη, επισήμανε τη δυσλειτουργικότητα των υφιστάμενων συστημάτων.

Ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Θεόδωρος Ιγνατιάδης, σημείωσε ότι και με την ενοποίηση των τριών συστημάτων και πάλι ένα μέρος του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος μένει εκτός και ζήτησε μελλοντικά να επεκταθεί το σύστημα, εκφράζοντας μάλιστα επιφυλάξεις για το κόστος.

Ερωτήσεις για τους συνεργαζόμενους φορείς υπέβαλε η επικεφαλής της παράταξης «Πολίτες Μπροστά», Νιόβη Παυλίδου.

Τα στελέχη της διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είπαν ότι το ενιαίο σύστημα θα είναι ανοιχτό για να εντάσσονται κι άλλες περιοχές και εγκαταστάσεις, ενώ μέσω του συστήματος μπορεί να υπάρξει η δυνατότητα να δίνεται προτεραιότητα στα αστικά λεωφορεία στα φανάρια. Ο σχετικός διαγωνισμός θα είναι διεθνείς, ενώ προωθείται η χρήση ασύρματου δικτύου ρυθμιστών κυκλοφορίας ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα που δημιουργούνται από βλάβες στο καλωδιακό δίκτυο της Περιφέρειας κατά τη διάρκεια εργασιών για την εγκατάσταση άλλων υπόγειων δικτύων.