Skip to main content

Σπίρτζης: Να εφαρμοστεί στρατηγικό σχέδιο σε μεταφορές-υποδομές

Είναι ένα σχέδιο όχι στη λογική, τι τάζει μια κυβέρνηση ή ένας υπουργός, αλλά να έχουμε συγκεκριμένους στόχους, είπε ο κ. Σπίρτζης.

Η ανάγκη ύπαρξης στρατηγικού σχεδίου στις μεταφορές και τις υποδομές υπήρχε εδώ και δεκαετίες, σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών από το βήμα του συνεδρίου του Economist για τις υποδομές και τις μεταφορές σε Ελλάδα και Αν. Μεσόγειο. «Το σχέδιο πήρε σάρκα και οστά. Προβλέπεται το μοντέλο, και σύστημα για συνεχή παρακολούθηση», τόνισε.

«Είναι ένα σχέδιο όχι στη λογική, τι τάζει μια κυβέρνηση ή ένας υπουργός, αλλά να έχουμε συγκεκριμένους στόχους και να τους παρακολουθούμε. Το πρόγραμμα έχει διάρκεια έως το 2037 με ενδιάμεσο σταθμό το 2027 για να διαπιστώσουμε πού βρισκόμαστε από πλευράς στόχων. Είναι κάτι που έπρεπε να έχουμε κάνει από τη δεκαετία του ’70 ή ακόμα πιο παλιά» είπε, τονίζοντας την ανάγκη για συμπόρευση όλων των πολιτικών δυνάμεων, ανεξαρτήτως κυβέρνησης.

Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε διεξοδικά στα έργα που έχουν γίνει την τελευταία τετραετία και ανέλυσε το όραμα που υπάρχει για τα Βαλκάνια και τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η χώρα μας: «Να αποκτήσουν οι χώρες των Βαλκανίων τις ίδιες συνθήκες και όρους με τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Με στενή συνεργασία με τις χώρες Βαλκανίων, αλλά και με την ιστορική συμφωνία των Πρεσπών που είναι αχτίδα ελπίδας για την Ευρώπη, σε μια εποχή που αυξάνεται η ακροδεξιά και ο εθνικισμός». Τόνισε ότι τα Βαλκάνια έχουν σπάνια γεωπολιτική θέση και ότι είναι λάθος οι πολιτικές να ασκούνται με ψυχροπολεμικούς όρους, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ξεχωρίζοντας τα κυριότερα έργα στον τομέα ευθύνης του, αναφέρθηκε:

-Στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου

-Στην ολοκλήρωση του εμπορευματικού κέντρο στο Θριάσιο. Σε εξέλιξη βρίσκεται το αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης.

-Στη συμφωνία με τη Βόρεια Μακεδονία, καθώς ολοκληρώθηκε το τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη και απομένει το υπόλοιπο μέσα στη Βόρεια Μακεδονία και αργότερα στη Σερβία

Αναφέρθηκε επίσης σε προβλήματα που εξακολουθούν να υπάρχουν, όπως το γεγονός ότι η Εγνατία οδός δεν συνδέεται με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ή με τουριστικούς προορισμούς και για να διόδια που παραμένουν «τσουχτερά και για τους πολίτες και για την ανάπτυξη» καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί το σύστημα ηλεκτρονικού διοδίου.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε:

«Πρέπει κάποια στιγμή το ευρωπαϊκό παραγόμενο προϊόν να μη συγκεντρώνεται στις χώρες του βορρά ή στην άπω Ανατολή για να κερδοσκοπούν κάποιοι. Πρέπει να μεταφερθούν παραγωγικές μονάδες και στις χώρες του νότου.

Τα έργα δεν ανήκουν στις κυβερνήσεις, στους υπουργούς, στους περιφερειάρχες, αλλά στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει. Γι’ αυτό θα ήθελα να στηρίξουμε και να υλοποιήσουμε όλοι αυτόν το στρατηγικό σχεδιασμό. Είναι ευρωπαϊκός και προσαρμοσμένος στο ελληνικό συμφέρον».

Κ. Χατζηδάκης: Σε ιδανική θέση η Ελλάδα

Το μεγάλο γεωπολιτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, τόνισε ο Κωστής Χατζηδάκης κατά την ομιλία του. «Αν κοιτάξουμε τον χάρτη, είμαστε σε ιδανική θέση για να γίνουμε κόμβος σε μεταφορές και ενέργεια. Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί σε υποδομές κάθε μορφής, περιβαλλοντικές, ψηφιακές» είπε και τόνισε πως είναι αναγκαίο «... να εντάξουμε τον σχεδιασμό για τις υποδομές σε ευρύτερο σχεδιασμό ανάπτυξης».

Με πλούσια εμπειρία από την πολιτική του δράση, αλλά και ως πρώην μέλος της επιτροπής μεταφορών του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε: «Πολιτικές που σχεδιάζονται στις Βρυξέλλες, εφαρμόζονται καλύτερα στη βόρεια Ευρώπη σε σχέση με Νότο ή τα Βαλκάνια. Απαιτεί συνεργασία η οποία δεν είναι πάντα εύκολη». Ωστόσο, η συνεργασία είναι αναγκαία, κάτι στο οποίο συμφώνησε με τον κ. Σπίρτζη: «Δεν είναι η περίσταση για επίκριση στην κυβέρνηση. Τουλάχιστον με βάση τις δημοσκοπήσεις η ΝΔ προηγείται και σε λίγους μήνες θα είναι κυβέρνηση. Θα πάρουμε πρωτοβουλία για να έρθει η αντιπολίτευση και να συνεργαστούμε, να διαμορφώσουμε σχέδιο μακράς πνοής. Ελπίζω μετά τις εκλογές να συζητήσουμε χωρίς προκαταλήψεις».

Βέβαια, το πρώτο ζητούμενο είναι η χρηματοδότηση, γιατί χωρίς αυτήν δεν γίνεται τίποτα και παρέθεσε μια ρήση από τον Α΄ Ολυνθιακό του Δημοσθένη: «δει δη χρημάτων και άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων».

Ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε τις θέσεις της Ν.Δ. για ενέργεια (ηλεκτρικά δίκτυα, ιδιωτικοποίηση κατά ποσοστό του ΑΔΜΗΕ, δίκτυα φυσικού αερίου), λιμάνια (επέκταση σε Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο) σιδηρόδρομο (επέκταση δικτύου Θεσσαλονίκη Αλεξανδρούπολη και σύνδεση με βαλκανικές πόλεις), δρόμους, ψηφιακές υποδομές (έμφαση στις επικοινωνίες 5ης γενιάς). Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η Ελλάδα χρειάζεται έργα υποδομής αξίας 10 δισ, ενώ θα λάβει από το ΕΣΠΑ μόνο 4 δισ. Συνεπώς χρειάζεται «... καινούριο, φρέσκο χρήμα στο δημόσιο. Πρέπει να δούμε καινούρια χρηματοδοτικά εργαλεία για να προχωρήσουμε τις υποδομές που απαιτούνται σε όλα τα επίπεδα».