Skip to main content

Δ. Θεσσαλονίκης:Τέλος στο μποτιλιάρισμα με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις

Τι ζητά ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης από το υπουργείο Μεταφορών για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο Βασικό Οδικό Δίκτυο.

Τις αρμοδιοτήτες για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο οδικό δίκτυο εντός των ορίων του, από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης που υπάγονται σήμερα, διεκδικεί ο δήμος Θεσσαλονίκης.

Το προηγούμενο διάστημα ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης κατέθεσε στη γενική γραμματέα Υποδομών Πέτη Πέρκα νομοθετική ρύθμιση με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις. Παράλληλα, η δημοτική αρχή επιδιώκει  τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων της φωτεινής σηματοδότησης από το Δήμο προς την Περιφέρεια.  

Ουσιαστικά ο δήμος Θεσσαλονίκης προτείνει να καταργηθεί η έννοια του «Βασικού Οδικού Δικτύου» και να απλοποιηθούν οι διαδικασίες έγκρισης κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Ο δήμος Θεσσαλονίκης στην αιτιολογική έκθεση που κατέθεσε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κάνει λόγο «για συνεχείς και αναχρονιστικές γραφειοκρατικές εμπλοκές σε κάθε προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης αλλά και σε πολλές αναπτυξιακές ή επενδυτικές πρωτοβουλίες».

Σύμφωνα με πηγές του δήμου, δεν ήταν λίγες οι φορές στο παρελθόν που έργα και παρεμβάσεις που προωθούσε στο οδικό δίκτυο ο δήμος Θεσσαλονίκης «σκάλωναν» είτε στην Περιφέρεια (μέχρι πρότινος) είτε στην Αποκεντρωμένη (πλέον), οι οποίες έχουν την αρμοδιότητα για την τελική έγκριση.

Η δημοτική αρχή χαρακτηρίζει «αναχρονιστική τη διατήρηση του λεγόμενου «Βασικού Οδικού Δικτύου» και όπως επισημαίνει «δεν εξυπηρετεί κανένα άλλο σκοπό εκτός από τον επιμερισμό όμοιων αρμοδιοτήτων και τη σύγχυση δικαιοδοσίας έγκρισης αποφάσεων μεταξύ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας».

Παράλληλα, μιλά για καθυστερήσεις στη διαδικασία έκδοσης κανονιστικών αποφάσεων για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και στην υλοποίηση τους. Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά στο έγγραφο «η διαδικασία είναι χρονοβόρα και σε πολλές περιπτώσεις διαρκεί πάνω από τρεις  μήνες, καθυστερώντας επείγουσες εργασίες στο οδικό δίκτυο (ασφαλτοστρώσεις κ.α.) και συχνά θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια πεζών και οχημάτων λόγω μη άμεσης λήψης των αναγκαίων μέτρων».

Από έγκριση σε έγκριση κάθε απόφαση κυκλοφοριακής ρύθμισης

«Για την έκδοση κανονιστικών αποφάσεων, που αφορούν τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, όπως τον καθορισμό των μονοδρόμων, ποδηλατοδρόμων και κατευθύνσεων της κυκλοφορίας, την προτεραιότητα οδών, την αλλαγή της διατομής του οδοστρώματος ή της οδού, τον προσδιορισμό και τη λειτουργία των χώρων στάθμευσης οχημάτων σε κοινόχρηστους χώρους και γενικά τον καθορισμό χώρων στάθμευσης και την επιβολή περιορισμών ή απαγορεύσεων στάθμευσης, εφόσον αφορά το Βασικό Οδικό Δίκτυο, αλλά και τις οδούς που πιθανόν να το επηρεάζουν, προηγείται μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων από τον οικείο Δήμο, στη συνέχεια εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο και η απόφαση διαβιβάζεται ως τώρα στην αρμόδια Δ/νση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας και στο εξής στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, η οποία με τη σειρά της και εφόσον την εγκρίνει, τη διαβιβάζει στις κατά τόπους Δ/νσεις Τροχαίας για την έκδοση κανονιστικής απόφασης».

Με την ρύθμιση η δημοτική αρχή προτείνει η αρμοδιότητα έγκρισης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων να ανατεθεί και πάλι στο Δημοτικό Συμβούλιο, χωρίς διάκριση ως προς το Βασικό Οδικό Δίκτυο ή μη.  Σκοπός είναι να συντομευθεί ο χρόνος ολοκλήρωσης της διαδικασίας και επιταχύνεται η λήψη των σχετικών μέτρων, τα οποία συχνά έχουν επείγοντα χαρακτήρα λόγω οδικής ασφάλειας.

Επίσης, ο δήμος ζητά την απλοποίηση της διαδικασίας χωροθέτησης υπόγειων σταθμών αυτοκινήτων. Όπως επισημαίνει η δημοτική αρχή μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα μελέτης και κατασκευής υπογείων σταθμών αυτοκινήτων, χωρίς ωστόσο να ολοκληρωθεί η προσπάθεια αποκέντρωσης της αρμοδιότητας αυτής, η οποία κατά το σκέλος της χωροθέτησης των υπογείων σταθμών αυτοκινήτων κάτω από κοινοχρήστους χώρους εξακολουθεί να διέπεται από χρονοβόρα διαδικασία για την οποία κατ' εξαίρεση απαιτείται έκδοση προεδρικού διατάγματος και σειρά ειδικών μελετών, οι οποίες δεν προβλέπονται για καμία άλλη κατηγορία κοινωφελών χρήσεων κατά την έκδοση της πολεοδομικής ρύθμισης για τη χωροθέτησή τους.

Τέλος, με την νομοθετική ρύθμιση ο δήμος Θεσσαλονίκης ζητά επίσης την επαναφορά της συμμετοχής του ΟΑΣΘ στις δαπάνες συντήρησης των λεωφορειολωρίδων του Πολεοδομικού Συγκροτήματος.