Skip to main content

Στα χαρακώματα η Ηλεκτρονική Αθηνών και η Saturn για τα... μάτια της Θεσσαλονίκης

Η μάχη ανάμεσα σε παίκτες της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών για τη διατήρηση -και εάν είναι δυνατό την αύξηση- των μεριδίων τους έχει ανάψει για τα καλά. Ενδεικτική είναι η επιθετική διαφημ
«Χοντραίνει» επικίνδυνα το «παιχνίδι» γύρω από την εγχώρια αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρικών ειδών, αφού η «πίτα» παρουσιάζει, μετά από πολλά χρόνια μεγέθυνσης, τα πρώτα σημάδια συρρίκνωσης συνεπεία της οικονομικής κρίσης, που έχει «πριονίσει» το εισόδημα των νοικοκυριών.

Η «μάχη» ανάμεσα σε «παίκτες» της αγοράς για τη διατήρηση -και εάν είναι δυνατό την αύξηση- των μεριδίων τους, έχει «ανάψει» για τα καλά, σε σημείο ώστε τα «χτυπήματα» μεταξύ των ανταγωνιστών, πλέον, να πέφτουν αδιακρίτως και χωρίς να τηρούνται καν τα προσχήματα.

«Μάρτυρας» αυτού του -μέχρι τελικώς πτώσεως- «αγώνα» έγινε κατά τις τελευταίες ημέρες η πόλη της Θεσσαλονίκης και για να ακριβολογούμε η Δυτική Θεσσαλονίκη. Πρωταγωνιστές της «κόντρας», που συνεχίζει και σήμερα να εξελίσσεται, είναι η γερμανική πολυεθνική «Saturn», η οποία άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στην πόλη, την Πέμπτη 11 Μαρτίου, στο ύψος της αερογέφυρας της Σταυρούπολης, επί της λεωφόρου Λαγκαδά και η «Ηλεκτρονική Αθηνών», η οποία σε απόσταση λιγότερη των 100 μέτρων από το Saturn διαθέτει ανάλογο κατάστημα, το οποίο ανακαίνισε και αποφάσισε να θέσει εκ νέου σε λειτουργία την ίδια ημέρα.

Το ότι συνέπεσαν χρονικά τα εγκαίνια των δύο καταστημάτων από μόνο του ίσως και να μη λέει τίποτε. Δεν είναι ούτε η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο, και πιθανώς δεν θα είναι η τελευταία. Το πρόβλημα έγκειται αλλού. Από την προηγούμενη εβδομάδα σε ραδιοφωνικούς σταθμούς της Θεσσαλονίκης «τρέχει» επιθετική καμπάνια της «Ηλεκτρονική Αθηνών» που ναι μεν δεν κατονομάζει ευθέως τη Saturn, εμμέσως, όμως, αφήνει να εννοηθεί πως στο στόχαστρό της είναι η γερμανική πολυεθνική.

«Τί είμαι εγώ; Μπάγερν Μονάχου ή Μπάγερν Λεβερκούζεν; Εγώ είμαι Σαλονικιός», αναφέρει μεταξύ άλλων το σποτάκι της Ηλεκτρονικής, ενώ σε μια άλλη δεύτερη version του το «χτύπημα» είναι στο «κέντρο», αφού ο καταναλωτής της διαφήμισης αναρωτιέται «Και γιατί να τους τα δώσω; Τους χρωστάω; Αυτοί μας χρωστάνε», παραπέμποντας στην πρόσφατη διαμάχη που πήγε να ξεσπάσει μεταξύ της Ελλάδας και της Γερμανίας με αφορμή το άστοχο πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του περιοδικού Focus.

Ο ελληνικός βραχίονας της Saturn, πάντως, προσπάθησε να διατηρήσει την ψυχραιμία του στα «πυρά» που δέχθηκε και να μη σηκώσει το γάντι. Σε ερώτηση της Voria.gr ο COO (Chief Operation Officer) της Media – Saturn Hellas, Δημήτρης Κατραβάς, αρκέστηκε να πει ότι πρόκειται για μια κακόγουστη διαφημιστική καμπάνια, η οποία σπεύδει να αξιοποιήσει ευκαιριακά κάποια γεγονότα που συνέβησαν τις τελευταίες ημέρες, ενώ, την ίδια στιγμή, χαρακτήρισε «έξυπνους» τους Έλληνες καταναλωτές και ότι γνωρίζουν ποιο είναι το συμφέρον τους. Στο σημείο αυτό, δε, τόνισε πως δεν έχει διακρίνει κάτι το ιδιαίτερο στη συμπεριφορά των Ελλήνων, σε σχέση με το πώς αντιμετωπίζουν τα καταστήματα Saturn και Media Markt, που διαθέτει στη χώρα μας το γερμανικό Metro Group, μετά το περιστατικό με το περιοδικό Focus.

Ουρές στα εγκαίνια

Η «πόλωση» που επιχειρήθηκε, πάντως, φαίνεται να είχε αποτέλεσμα καθώς την ημέρα των εγκαινίων των δύο καταστημάτων, οι καταναλωτές σύμφωνα με πληροφορίες, σχημάτιζαν «ουρές» για να τα επισκεφούν. Στην περίπτωση του Future Store όπως ονομάζεται το νέο κατάστημα της Ηλεκτρονική Αθηνών η εικόνα, κατά τις ίδιες πηγές, ήταν λίγο καλύτερη (λόγω του ότι πρόκειται για ισόγειο) αν και για να εξυπηρετηθούν οι πελάτες στα ταμεία χρειαζόταν να περιμένουν αρκετή ώρα. Αντίθετα, στο Saturn η πρόσβαση γινόταν σε γκρουπάκια των 15-20 ατόμων, μια και το συγκεκριμένο κατάστημα βρίσκεται στον πρώτο όροφο και για να μπεις μέσα χρειάζεται να χρησιμοποιήσεις στενές κυλιόμενες σκάλες.

Η παρουσία των γερμανών, ωστόσο, τάραξε γενικότερα τα «νερά» της αγοράς οικιακών ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών συσκευών της πόλης μας. Στέλεχος έτερης αλυσίδας που βρέθηκε στη Σταυρούπολη την ημέρα των εγκαινίων του Saturn και του Future Store για να «κόψει κίνηση», δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για την άφιξη της καινούργιας αλυσίδας, παραπέμποντας στις επιδόσεις της Media Markt, η οποία με το κατάστημά της στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, κάνει τζίρους –βάσει των φημών της αγοράς- άνω των 30 εκ. Ευρώ, ετησίως. «Τα περιθώρια έχουν στενέψει δραματικά κι η μείωση των τιμών έχει αρχίσει να χτυπά την κερδοφορία των επιχειρήσεων. Πού θα πάει αυτό;», διερωτήθηκε και υπογράμμισε ότι οι Γερμανοί κατεβάζουν κατακόρυφα τις τιμές σε ορισμένα προϊόντα και κερδίζουν από τα υπόλοιπα. Λέγεται πως το 40% της κερδοφορίας τους προέρχεται από τα αναλώσιμα, τα είδη εκείνα, δηλαδή, που κοστίζουν έως 3 ευρώ το καθένα», κατέληξε ο ίδιος.

Σημειώνεται πως η εγχώρια αγορά του κλάδου (μαζί με λευκές, μαύρες οικιακές συσκευές, με τεχνολογία, πληροφορική και τηλεπικοινωνίες) υπολογίζεται στα περίπου 4 δισ. ευρώ, με τάσεις συρρίκνωσης για το 2010, που βάσει του αισιόδοξου σεναρίου θα είναι κάτω από 10% και βάσει του απαισιόδοξου η μείωση θα είναι διψήφια. Ηγέτης είναι η βρετανική Dixons (που έχει την αλυσίδα Κωτσόβολος και Electro World) και ακολουθεί το γκρούπ της Metro με τη Media Markt και τη Saturn. Στην τρίτη θέση με αρκετή διαφορά είναι η αλυσίδα Expert.