Skip to main content

«Σταθμός για το μέλλον των αγροτών τα φωτοβολταϊκά»

Την πρότασή του για τη δυνατότητα που πρέπει να δοθεί στους αγρότες να επενδύουν σε φωτοβολταϊκά και βιομάζα καταθέτει στη voria.gr ο συντονιστής του Νομαρχιακού Έργου της ΝΑΘ, Γιώργος Τσαμασλής.
Πρόταση «σταθμό» για το μέλλον και την ανάπτυξη των αγροτών έχει καταθέσει ο συντονιστής του Νομαρχιακού Έργου της ΝΑΘ, Γιώργος Τσαμασλής. Η πρόταση αφορά στη δυνατότητα που πρέπει να δοθεί στους αγρότες, ώστε να προχωρήσουν σε επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά και βιομάζα, με στόχο την ενίσχυση του αγροτικού τους εισοδήματος.

Μάλιστα, ο κ. Τσαμασλής επισημαίνει πως επιβάλλεται να μπορούν να γίνουν επενδύσεις ακόμη και σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας, όπου όμως διατηρούνται αυστηρές προϋποθέσεις. Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως η εισήγηση του κ. Τσαμασλή είχε κατατεθεί από τις αρχές της ανάληψης των καθηκόντων του και, μετά από πολλά χρόνια, άρχισε να παίρνει «σάρκα και οστά» μετά και τη σχετική νομοθετική ρύθμιση.

Δημιουργήθηκε ουσιαστικά το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για την προώθηση των επενδύσεων στον καίριο και ελπιδοφόρο τομέα της «πράσινης» οικονομίας. Όπως τονίζει ο κ. Τσαμασλής, «οι επαγγελματίες αγρότες θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων ισχύος μέχρι 100 KW. Με αυτή την εξέλιξη μπορούν να εξασφαλίσουν ένα ιδιαίτερα σημαντικό εισόδημα, πόσο περισσότερο λόγω της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα μας. Επιτέλους πρέπει να δοθούν ενισχυτικά κίνητρα και σε αυτό το κομμάτι των επαγγελματιών που ειδικά για το νομό μας, η αγροτική Θεσσαλονίκη καλύπτει σχεδόν το σύνολο της περιφέρειας».

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν πλέον, τίθεται ως εθνικός στόχος 20% για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην κάλυψη της τελικής κατανάλωσης ενέργειας το 2020 και 40% για τον ηλεκτρισμό. Παράλληλα, απλοποιείται η διαδικασία έκδοσης της άδειας παραγωγής έργων ΑΠΕ και δημιουργούνται προϋποθέσεις για την κατασκευή ιδιωτικών δικτύων από παραγωγούς ΑΠΕ.

Με τις επεξηγήσεις του συντονιστή του Νομαρχιακού Έργου της ΝΑΘ και το τελικό νομοσχέδιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, δίνονται συμβουλές στους αγρότες, ώστε να αποσαφηνιστούν οι όροι και τις προϋποθέσεις που θέτει ο νέος νόμος σε όσους αγρότες θελήσουν να επενδύσουν σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς.

Ο κ. Τσαμασλής διευκρινίζει: «Επιτρέπεται πλέον η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς σε εκείνα τα αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται από την Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης του κάθε Νομού – στη συγκεκριμένη περίπτωση από τη Νομαρχία Θεσσαλονίκης-, ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας. Εδώ οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να προσέχουν τις απαγορεύσεις. Όπως είναι της κατηγορηματικής απαγόρευσης οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας, εκτός από τη γεωργική εκμετάλλευση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε.».

Ο κ. Τσαμασλής παράλληλα εξηγεί: «Οποιαδήποτε άλλη επέμβαση που μπορεί να αφορά είτε στην εκτέλεση έργων ή τη δημιουργία εγκαταστάσεων ή παροχή άλλων εξυπηρετήσεων μέσα σε αυτές, έστω και χωρίς μεταβολή της κατά προορισμό χρήσης τους είτε στη μεταβολή του προορισμού τους και τη διάθεσή τους για άλλες χρήσεις θεωρείται ως «εξαιρετικό μέτρο», με αποτέλεσμα να πραγματοποιείται μόνο για λόγους που εξυπηρετούν τον γεωργικό χαρακτήρα της αγροτικής εκμετάλλευσης ή την εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ».

Σε ό,τι αφορά στην έκταση που μπορεί να καλύψει μία τέτοια δραστηριότητα όπως η παραγωγή ρεύματος από φωτοβολταϊκούς σταθμούς σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας - εκτός από τις ειδικές εξαιρέσεις-, ο κ. Τσαμασλής είναι ξεκάθαρος: «οι εκτάσεις που θα δεσμευτούν για το σκοπό αυτό δε θα πρέπει να ξεπερνούν το 1% του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων του συγκεκριμένου νομού».

Ταυτόχρονα, ο συντονιστής έργου της ΝΑΘ τονίζει: «Πιέζουμε, με την υλοποίηση της πρότασής μας για ειδική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία θα δίνεται προτεραιότητα στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες για την κατασκευή φωτοβολταϊκών μονάδων σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας».

Το νομοσχέδιο

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην παράγραφο 7 του άρθρου 9 του νομοσχεδίου, σχετικά με τις χωροθετήσεις εγκαταστάσεων Α.Π.Ε.: «Η περίπτωση α΄ της παρ. 6 του άρθρου 56 του ν.2637/1998 (Α΄ 200), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 37 του άρθρου 24 του ν.2945/2001 (Α΄ 223), αντικαθίσταται ως εξής:

«6. α) Σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται από τη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης του οικείου Νομού ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, απαγορεύεται η άσκηση οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας, εκτός από τη γεωργική εκμετάλλευση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε.

Κάθε επέμβαση στις εκτάσεις αυτές, είτε για τη μεταβολή του προορισμού τους και τη διάθεσή τους για άλλες χρήσεις είτε για την εκτέλεση έργων ή τη δημιουργία εγκαταστάσεων ή παροχή άλλων εξυπηρετήσεων μέσα σε αυτές, έστω και χωρίς μεταβολή της κατά προορισμό χρήσης τους, αποτελεί εξαιρετικό μέτρο και διενεργείται μόνο για λόγους που εξυπηρετούν τον γεωργικό χαρακτήρα της αγροτικής εκμετάλλευσης ή την εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. Η απαγόρευση αυτή δεν ισχύει εφόσον πρόκειται για την εκτέλεση στρατιωτικών έργων, που αφορούν την εθνική άμυνα της χώρας, καθώς και για την εκτέλεση μεγάλων αναπτυξιακών έργων του Δημοσίου και των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού.

Ειδικά, απαγορεύεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. σε αγροτεμάχια της Αττικής που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, καθώς και σε περιοχές της Επικράτειας που έχουν ήδη καθοριστεί ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας από εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (Γ.Π.Σ.) ή Σχέδια Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) του ν.2508/1997 (Α΄ 124), καθώς και Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) του άρθρου 29 του ν.1337/1983 (Α΄ 33), εκτός αν διαφορετικά προβλέπεται στα εγκεκριμένα αυτά σχέδια.

Με την επιφύλαξη του προηγούμενου εδαφίου, επιτρέπεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας. Στην περίπτωση αυτή η άδεια χορηγείται μόνο αν οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί για τους οποίους έχουν ήδη εκδοθεί άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ή, σε περίπτωση απαλλαγής, δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή, καλύπτουν εδαφικές εκτάσεις που δεν υπερβαίνουν το 1% του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων του συγκεκριμένου Νομού. Για την εφαρμογή της διάταξης του προηγούμενου εδαφίου χρησιμοποιούνται τα στοιχεία της Ετήσιας Γεωργικής Στατιστικής Έρευνας του έτους 2008 της Γενικής Γραμματείας της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας. Για τον υπολογισμό της κάλυψης λαμβάνεται υπόψη η οριζόντια προβολή επί του εδάφους των φωτοβολταϊκών στοιχείων.

 Με κοινή απόφαση των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής είναι δυνατό να ορίζονται όροι και προϋποθέσεις για την εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, περιλαμβανομένων της μέγιστης κάλυψης εδάφους ανά σταθμό, των ελάχιστων αποστάσεων από τα όρια του γηπέδου του σταθμού, περιορισμών στον τρόπο θεμελίωσης και υποχρεώσεων για την αποκατάσταση του γηπέδου μετά την αποξήλωση των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε.».

Αφού οι ενδιαφερόμενοι αγρότες λύσουν τις απορίες τους με βάση τα νέα δεδομένα που προϋποθέτει ο νόμος, στη συνέχεια θα πρέπει να απευθυνθούν σε έναν τεχνικό σύμβουλο, για να οργανώσει τον φάκελο της άδειας εγκατάστασης. Στην επιλογή της έκτασης, της τεχνολογίας που θα αξιοποιηθεί, στο κεφάλαιο που θα διαθέσει, αλλά και τον τρόπο χρηματοδότησης της επένδυσης, τον τελευταίο λόγο, φυσικά, έχει ο αγρότης-επενδυτής.