Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021
x

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Η ΤΡΙΠΛΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΡΟΣΜΕΝΟ ΑΛΛΟΘΙ

Μετά την εκκίνηση της διαδικασίας απόσπασης και απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων από τον σταθμό, η Αττικό Μετρό βρίσκεται μπροστά σε μια τριπλή πρόκληση

Σε νέα φάση εισήλθαν από χθες οι εργασίες για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την έναρξη της επιχείρησης για την προσωρινή απόσπαση και απομάκρυνση των αρχαιοτήτων προκειμένου να συνεχιστούν οι ανασκαφικές εργασίες στα κατώτερα στρώματα για να ακολουθήσει η κατασκευή του σταθμού και εν συνεχεία η επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων. Ήδη, χθες, οι πρώτες τριάντα παλέτες με αρχαιότητες μεταφέρθηκαν στην αποθήκη της Αττικό Μετρό στο Καλοχώρι. Είχε προηγηθεί, τη Δευτέρα, απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού με την οποία εγκρίθηκε η μελέτη της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Η όλη διαδικασία ξεκίνησε μετά το πράσινο φως που άναψε το Συμβούλιο της Επικρατείας με τις τρεις αποφάσεις του με τις οποίες απέρριψε αντίστοιχες προσφυγές που είχαν κατατεθεί κατά της απόφασης για την προσωρινή μετακίνηση των αρχαιοτήτων.

Διαβάστε επίσης Θεσσαλονίκη: Άρχισε η απόσπαση των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου (φωτο+vid)

Πλέον, η Αττικό Μετρό βρίσκεται μπροστά σε μια τριπλή πρόκληση: αφενός καλείται να αποδείξει στην πράξη ότι η μέθοδος την οποία προέκρινε για την κατασκευή του επίμαχου σταθμού, έχοντας την πλήρη στήριξη και της κυβέρνησης, είναι εφικτή και αφετέρου ότι μπορεί να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος το οποίο η ίδια είχε θέσει, ώς τον Απρίλιο ή, εν πάση περιπτώσει, έως το τέλος του 2023. Κυρίως, όμως, θα πρέπει να αποδείξει πως οι εγγυήσεις περί της ακεραιότητας του αρχαιολογικού χώρου, μετά την επανατοποθέτηση των ευρημάτων, θα τηρηθούν.

Βεβαίως, ως προς το πρώτο, δηλαδή την εφικτότητα της κατασκευαστικής μεθόδου δεν υπάρχουν αμφισβητήσεις τεχνικής φύσεως. Ακόμη και όσοι διαφωνούν προτάσσουν ως λόγο την ακεραιότητα των αρχαιοτήτων. Συνεπώς, το μεγάλο στοίχημα το οποίο καλείται να κερδίσει η Αττικό Μετρό, πέρα από την απόλυτη αποκατάσταση του αρχαιολογικού χώρου, είναι η μάχη με τον χρόνο. Θα πρέπει σε δύο χρόνια από σήμερα, να έχει καταφέρει να ολοκληρώσει το έργο ή, έστω, να βρίσκεται λίγους μήνες πριν από την παράδοση του μετρό σε εμπορική λειτουργία. Εάν πέσει έξω στους υπολογισμούς της και η λειτουργία του μετρό παρουσιάσει νέες καθυστερήσεις, τότε κάποιοι θα πρέπει να λογοδοτήσουν.   

Πάντως, ως προς αυτό, θα έχουν απ' ό,τι φαίνεται κάποιους ακούσιους συμμάχους με το μέρος τους. Δεν αναφέρομαι στον έναν και πλέον χρόνο που χάθηκε έως ότου αποφανθεί το ΣτΕ επί των προσφυγών. Αυτές καλώς κατατέθηκαν ώστε να εκλείψει τουλάχιστον η νομική, ακόμη και συνταγματική βάση της αμφισβήτησης της προκριθείσας λύσης. Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, η ιστορία δεν θα σταματήσει εδώ.

Ήδη χθες ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων και η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων προκήρυξαν απεργία – αποχή των μελών τους από κάθε εργασία η οποία σχετίζεται με την απόσπαση των αρχαιοτήτων. Αυτή η εξέλιξη μπορεί να οδηγήσει σε νέες καθυστερήσεις, ενώ είναι άγνωστο εάν οι αρχαιολόγοι θα τηρήσουν ανάλογη στάση και κατά τα επόμενα στάδια της ανασκαφής, ακόμη και μετά την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων. Εάν συμβεί αυτό τότε αφενός η ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων θα συνεχιστεί έτι περαιτέρω, αφετέρου η Αττικό Μετρό, αλλά και η κυβέρνηση, θα έχουν αποκτήσει ένα απρόσμενο άλλοθι στην πολύ πιθανή περίπτωση που θα πέσουν έξω στα χρονοδιαγράμματά τους.

Διαβάστε σχετικά Αποχή αρχαιολόγων-συντηρητών από τις εργασίες απόσπασης στον σταθμό Βενιζέλου




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ