Skip to main content

Σταθμός Βενιζέλου: Τέσσερα χρόνια φαγούρας για μια μελέτη

Μια καταγραφή των γεγονότων από το 2015, όταν η κυβέρνηση Τσίπρα ανέτρεψε την απόφαση απόσπαση και επανατοποθέτησης, μέχρι τη σημερινή αλλαγή.

Στα δημόσια έργα ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωσή τους είναι μια από τις πλέον σημαντικές παραμέτρους. Όταν μάλιστα πρόκειται για έργα, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης, τα οποία εκτελούνται εντός του αστικού ιστού, στην καρδιά της πόλης, ο παράγοντας χρόνος καθίσταται κομβικός. Υπό αυτήν την έννοια έχει σημασία να απαντήσουν οι αρμόδιοι στο ερώτημα «γιατί, ενώ παρήλθαν τέσσερα χρόνια από την ημέρα που η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να γίνει ο σταθμός Βενιζέλου με τις αρχαιότητες κατά χώρα (in situ), ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί η οριστική μελέτη για την κατασκευή του». Και μαζί με αυτό το ερώτημα υπάρχουν και δύο επακόλουθα, πρώτον, «πότε τελικά θα ολοκληρωθεί η μελέτη» και δεύτερον, «πότε θα ολοκληρωθεί ο σταθμός». 

Οι κυριότεροι σταθμοί αυτής της τελευταίας φάσης της πονεμένης ιστορίας του σταθμού Βενιζέλου είναι οι εξής:

  • Τον Οκτώβριο του 2015 η τότε η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα αποφάσισε να ακυρώσει την απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης του Αντώνη Σαμαρά η οποία προέβλεπε κατασκευή του σταθμού με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων και να γίνει ο σταθμός με τις αρχαιότητες in situ. Τη σχετική απόφαση υπόγραψε ο τότε υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς.
  • Παρήλθαν οκτώ μήνες και τον Ιούνιο του 2016 υπογράφηκε το μνημόνιο συναντίληψης μεταξύ υπουργείου Πολιτισμού, Αττικό Μετρό και δήμου Θεσσαλονίκης με σκοπό την αναζήτηση της καταλληλότερης λύσης για την κατασκευή του σταθμού με τη μέθοδο που είχε αποφασιστεί.
  • Τον επόμενο μήνα, Ιούλιο 2016 το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης έλαβε απόφαση για τη συγκρότηση της ομάδας εργασίας για την εκπόνηση προτάσεων σχετικά με τη μελέτη.
  • Τον Νοέμβριο του ίδιου έτους έγινε η παρουσίαση της προτεινόμενης λύσης στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης.
  • Τον Γενάρη του 2017 η λύση αυτή παρουσιάστηκε από την τότε γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Βλαζάκη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο το οποίο την ενέκρινε.
  • Έναν μήνα μετά, τον Φλεβάρη 2017 η απόφαση του ΚΑΣ επικυρώθηκε από την τότε υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου και πλέον, έστω και μετά 16 μήνες, άνοιγε ο δρόμος για την εκπόνηση των οριστικών μελετών ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του σταθμού.
  • Χρειάστηκε να περάσουν άλλοι πέντε μήνες και να φτάσουμε στον Ιούλιο 2017 για να δώσει η Αττικό Μετρό εντολή στον ανάδοχο να ξεκινήσει την εκπόνηση των μελετών.
  • Φτάνουμε στον Φεβρουάριο 2018 όταν ο ανάδοχος παραδίδει την πρώτη, προκαταρκτική μελέτη στην Αττικό Μετρό η οποία την εγκρίνει.
  • Χρειάστηκε, άγνωστο για ποιους λόγους, να περάσουν άλλοι 14 μήνες(!) και να φτάσουμε στον Απρίλιο του 2019 προκειμένου να δοθεί εντολή από την Αττικό Μετρό προς τον ανάδοχο για την εκπόνηση της οριστικής στατικής μελέτης για το κεντρικό υπόγειο τμήμα του σταθμού που είναι και η βασική μελέτη για την κατασκευή του σταθμού.
  • Στις 30 Ιουλίου 2019 ο ανάδοχος παραδίδει τη στατική μελέτη στην Αττικό Μετρό προς επεξεργασία και έγκριση.
  • Σχεδόν έναν μήνα μετά, το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, η μελέτη επιστρέφεται στον ανάδοχο με δεκάδες σοβαρότατες παρατηρήσεις από τους αρμόδιους μηχανικούς της Αττικό Μετρό και με τον απερχόμενο πρόεδρό της Γιάννη Μυλόπουλο να παραδέχεται πως η μελέτη είναι «χαμηλής ποιότητας», παρότι, εδώ και εβδομάδες διαβεβαίωνε πως «υπήρχαν μελέτες».

Μ’ αυτά και μ’ αυτά έχουν παρέλθει τέσσερα ολόκληρα χρόνια χωρίς ακόμη η αναθέτουσα αρχή (Αττικό Μετρό) και ο ανάδοχος (Άκτωρ) να καταφέρουν να εκπονήσουν την οριστική μελέτη για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου∙ αλλά και χωρίς να είναι σε θέση να διαβεβαιώσουν εάν και πότε θα υπάρξει η πολυπόθητη οριστική μελέτη. Πόσο μάλλον να δώσουν πειστικά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του σταθμού.