Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Τουρισμός και ξενοδοχεία στη δίνη του κορωνοϊού

Η κρίση βρήκε την ξενοδοχειακή αγορά της πόλης σε μία περίοδο όπου πολλοί χώροι φιλοξενίας είτε άνοιξαν πρόσφατα είτε βρίσκονται σε φάση κατασκεύης

Όταν πριν από δύο μήνες έκλεινε για ριζική ανακαίνιση το Ηλέκτρα Παλάς, το εμβληματικό ξενοδοχείο στην πλατεία Αριστοτέλους της Θεσσαλονίκης, κανείς δεν φανταζόταν ότι οι εργασίες θα συνέπιπταν με την κρίση του κορωνοϊού, που θα οδηγούσε σε λουκέτο όλα τα ξενοδοχεία της χώρας, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων. Η αναστολή εργασιών ήταν και επιθυμία των ίδιων των Ελλήνων ξενοδόχων, οι οποίοι με ελάχιστη ή καθόλου πελατεία ήρθαν αντιμέτωποι με δυσβάσταχτα έξοδα. Υπ’ αυτή την έννοια το «Ηλέκτρα» υπήρξε… τυχερό, αφού στην πράξη δεν βγήκε από την αγορά, παρά για ελάχιστες ημέρες.

Την ίδια ώρα σε πολλά κτήρια της Θεσσαλονίκης που μετασκευάζονται και προορίζονται για ξενοδοχεία και γενικότερα χώρους φιλοξενίας οι εργασίες συνεχίζονται μέχρι νεοτέρας, δηλαδή όσο η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί επιτρέπει τη συνέχιση των κατασκευαστικών έργων. Για παράδειγμα στο «Όλυμπος Νάουσα» της λεωφόρου Νίκης, στην Αγίου Δημητρίου και στην περιοχή του Λευκού Πύργου.

Η αλήθεια είναι ότι η κρίση του κορωνοϊού βρήκε την ξενοδοχειακή αγορά της Θεσσαλονίκης σε μια κρίσιμη φάση. Σε μια παρατεταμένη μεταβατική περίοδο κατά την οποία πολλοί χώροι φιλοξενίας -κυρίως ξενοδοχεία πόλης (boutique hotel)- είτε έχουν ανοίξει πρόσφατα, είτε βρίσκονται σε φάση κατασκευής, αξιοποιώντας σε πολλές περιπτώσεις παλαιά κτήρια σε περιοχές του κέντρου της πόλης. Παράγοντες της αγοράς θεωρούν δεδομένο ότι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τον κορωνοϊό δεν θα έχει μόνο πρόσκαιρες, αλλά τουλάχιστον μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις στις μετακινήσεις και τον τουρισμό, επομένως και στην επισκεψιμότητα της πόλης. Αυτή η εκτίμηση είναι πιθανό να φρενάρει κάποια σχέδια, εάν φυσικά βρίσκονται σε φάση που μπορούν να παγώσουν.

Τα τελευταία χρόνια ο τουρισμός στη Θεσσαλονίκη έχει αρχίσει να βρίσκει το δρόμο του, αν και οι αδυναμίες είναι ακόμη πολλές, με κυριότερη την έλλειψη συγκεκριμένου πακέτου και ακριβούς ταυτότητας. Ήδη στους Βαλκάνιους επισκέπτες -κυρίως Βούλγαρους, Σκοπιανούς, Σέρβους- που επί δεκαετίες στην ουσία μονοπωλούσαν τους ξένες επισκέπτες της πόλης, έχουν προστεθεί οι Τούρκοι και οι Ισραηλινοί, αλλά και ορισμένες ακόμη εθνικότητες. Η προσπάθεια είναι να καθιερωθεί διεθνώς η Θεσσαλονίκη ως city break, δηλαδή πόλη του Σαββατοκύριακου και του τριήμερου. Με βασικά όπλα τα μνημεία, τα μουσεία, την αγορά, τη γαστρονομία και την διασκέδαση προσελκύει κόσμο, σε σημαντικό βαθμό νέους ανθρώπους.

Επίσης θεωρείται δεδομένο ότι η ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας και της Β. Ελλάδος τα επόμενα χρόνια -όλοι συμφωνούν ότι το πρόβλημα που δημιουργεί ο κορωνοϊός είναι μεγάλο, αλλά πρόσκαιρο- θα δώσει ώθηση στη Θεσσαλονίκη, που διαθέτει δυναμική επιχειρηματικότητα. Σε όλα αυτά ποντάρουν άλλωστε οι επιχειρηματίες, οι οποίοι είτε εισέρχονται στην ξενοδοχειακή αγορά της Θεσσαλονίκης είτε επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους σε αυτήν.