Skip to main content

Κρίσιμη για οικονομία και σιδηρόδρομο η νέα γραμμή για Ειδομένη

Μεγάλης σημασίας ο άξονας Θεσσαλονίκης - Πολυκάστρου - Ειδομένης και η ολοκλήρωση της νέας χάραξης. Έργα απαιτούνται μεταξύ Γέφυρας-Πολυκάστρου.

Η εντυπωσιακή αύξηση στη διακίνηση containers μέσω σιδηρόδρομου στο πρώτο τρίμηνο του 2018 και προς τα Δυτικά Βαλκάνια, πιέζει για να ολοκληρωθούν ταχύτατα τα έργα στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη, στον άξονα Θεσσαλονίκη- Πολύκαστρο- Ειδομένη, αλλά επιπλέον και να γίνει η ανάταξη της υποδομής και της επιδομής του σιδηροδρόμου, σε μήκος περίπου 30 χλμ και μεταξύ της Γέφυρας και του Πολυκάστρου.

Η Ειδομένη έρχεται πρώτη και με διαφορά στη διακίνηση εμπορευμάτων με το σιδηρόδρομο, έχοντας το 2017 το 90% και πλέον των εμπορευματοκιβωτίων, από τους τέσσερις συνοριακούς σταθμούς – Ειδομένη, Προμαχώνας, Πύθιο και Ορμένιο - που περνάνε φορτία προς και από τις γειτονικές χώρες, δηλαδή την ΠΓΔΜ, τη Βουλγαρία και την Τουρκία.

Πρέπει να τονιστεί ότι η διάβαση Ορμενίου – Σβίλεγκραντ, θα τραβήξει εμπορευματικές μεταφορές, όταν αναβαθμιστεί η σιδηροδρομική γραμμή στον άξονα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και στο πλαίσιο της ελληνο-βουλγαρικής συνεργασίας για τη σύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με το λιμάνι του Μπουργκάς.

Ως και σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος του εξαγωγικού έργου με τον σιδηρόδρομο, γίνεται από τη διάβαση Ειδομένη-Γευγελή, ένα μικρό μέρος διεθνών φορτίων, πιο πολύ συμβατικών και λιγότερο containers, περνάει από τη συνοριακή διάβαση Προμαχώνα – Κούλατα Βουλγαρίας, ενώ μόνο λίγα συμβατικά φορτία μεταφέρονται μέσω Πυθίου.

Το 2017 ήταν η πρώτη καλή χρονιά για τις εμπορευματικές μεταφορές με το σιδηρόδρομο, αφού τα φορτία συνολικά- διεθνή και εσωτερικού- έφτασαν και ξεπέρασαν την επίδοση του 2014 (358.000.000), μετρημένη σε τονοχιλιόμετρα και, μετά από δύο έτη κάμψης της εμπορευματικής κίνησης, περισσότερο στα φορτία εσωτερικού το 2015 αλλά και μείωσης των διεθνών κινήσεων το 2016.

Για την κάμψη αυτή έφταιγε η αναζωπύρωση των προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας, τα προβλήματα στις οικονομίες των γειτονικών κρατών και ειδικότερα στις μεταλλευτικές βιομηχανίες, όπως και τα γεγονότα με τους πρόσφυγες και μετανάστες που παρεμπόδιζαν την κίνηση στην Ειδομένη. Το 2017 τα πράγματα έδειξαν να βελτιώνονται στη διακίνηση containers, ως επί το πλείστον διεθνών φορτίων της Cosco, αλλά πλέον το 2018, φαίνεται πως πραγματικά μία νέα ημέρα ξεκίνησε για τις εμπορευματικές μεταφορές.

Όπως εξελίσσεται η χρονιά, πολύ δυναμικά για τα containers και τις διεθνείς μεταφορές, είναι πολύ πιθανό στο σύνολο του 2018 να ξεπεραστεί η πρόβλεψη για αύξηση της εμπορευματικής κίνησης κατά 8%, με δεδομένο τον τετραπλασιασμό των τονοχιλιόμετρων στα containers (ξεπέρασαν τα 40.000.000) κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Αλλά τα τραίνα κινούνται πάνω σε ράγες, πράγμα που σημαίνει συντηρημένη υποδομή και επιδομή, βεβαίως ηλεκτροκίνηση ενώ προβλέπεται από το σχεδιασμό σύγχρονο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.

Να σημειωθεί ότι η γραμμή Θεσσαλονίκη- Πολύκαστρο – Ειδομένη, είναι η πρώτη που ηλεκτροδοτήθηκε στην χώρα μας, ενώ αυτό το τμήμα, Πολύκαστρο-Ειδομένη, που κατασκευάζεται σε παραλλαγή της υφιστάμενης χάραξης, για να αποφεύγονται οι στροφές στην πορεία του Αξιού ποταμού, πρόκειται να δοθεί σε κυκλοφορία μάλλον έως το Σεπτέμβριο.

Όμως και η νέα γραμμή θα έχει τα «θεματάκια» της για τους χρήστες της και εν προκειμένω, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ειδικά στους βαρείς εμπορευματικούς συρμούς, λόγω της κλίσης που έχει η νέα σιδηροδρομική γέφυρα, μία ανισόπεδη γέφυρα κάτω από την οποία περνάει ο δρόμος που συνδέει το Πολύκαστρο με το οδικό δίκτυο. Εκτιμάται ότι οι εμπορευματικοί συρμοί, που σήμερα κινούνται με τις απελπιστικά χαμηλές ταχύτητες των 30 χλμ., πιθανότατα για πολλές φορτάμαξες και μεγάλα βάρη, θα χρειαστούν όχι μία, αλλά δύο μηχανές ακριβώς λόγω αυτής της κλίσης. Η συγκεκριμένη κλίση μπορεί να είναι, σύμφωνα με μηχανικούς του σιδηροδρόμου, στα «κατασκευαστικά όρια ανοχής», αλλά θα αναγκάζει είτε σε δέσμευση δεύτερης μηχανής για το κρίσιμο τμήμα της διαδρομής, είτε σε λιγότερα φορτία και οπωσδήποτε δεν θα επιτρέπει ταχύτητες άνω των 70-80 χλμ/ώρα, oύτε κατά διάνοια την ταχύτητα των 160 χλμ που προβλέπει η μελέτη του έργου.

Τουλάχιστον σε αυτή την κρίσιμη για τις εμπορευματικές μεταφορές γραμμή, Θεσσαλονίκη- Πολύκαστρο- Ειδομένη, αποκαταστάθηκε η ζημιά στην Ενωτική Γραμμή Αξιού και γίνονται κανονικά τα δρομολόγια με ηλεκτροκίνηση, δίνοντας μία ανάσα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκτελεί το μεταφορικό έργο, για όσο θα συνεχίζονται οι εργασίες στήριξης της σιδηροδρομικής γέφυρας στο Γαλλικό που δεν χρησιμοποιείται γιατί έχουν τα βάθρα της υποστεί καθίζηση.