Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021
x

ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ Η ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ VORIA.GR ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Γιατί η ημερίδα για «Το ενεργειακό μέλλον της Θεσσαλονίκης», που οργανώνει την Παρασκευή η Voria.gr, διεξάγεται στον κατάλληλο χρόνο.

Η ημερίδα για «Το ενεργειακό μέλλον της Θεσσαλονίκης», που οργανώνει την προσεχή Παρασκευή, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης η Voria.gr, με κύριο ομιλητή τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διεξάγεται στον κατάλληλο χρόνο.

Σε όλο τον πλανήτη τα θέματα του περιβάλλοντος, τα περισσότερα εκ των οποίων σχετίζονται με την ενέργεια, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας. Ακόμη και το Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, που δεν φημίζεται για τον… πράσινο χαρακτήρα του, στη φετινή του διοργάνωση έδωσε μεγάλη σημασία στο περιβάλλον – μίλησαν ακόμη και νεαροί ακτιβιστές. Κανένας σοβαρός άνθρωπος στον κόσμο δεν αμφιβάλλει, πλέον, ότι για να κάνουμε οικονομικά, κοινωνικά και προσωπικά σχέδια πρέπει να εξακολουθήσει να υπάρχει η Γη.

Στη Θεσσαλονίκη τα θέματα περιβάλλοντος και ενέργειας σχετίζονται άμεσα. Οι κατά καιρούς μετρήσεις των επιστημόνων έχουν δείξει ότι η ατμόσφαιρα της περιοχής –ειδικά σε κάποια σημεία- δεν είναι η καλύτερη δυνατή, κάτι που σε σημαντικό βαθμό οφείλεται σε δραστηριότητες επιχειρήσεων και ιδιωτών, που σχετίζονται με την ενέργεια. Η πόλη είχε την τύχη να συνδεθεί νωρίς με το δίκτυο του φυσικού αερίου, κάτι που συνέβαλε στον ουσιαστικό εμπλουτισμό και εκσυγχρονισμό των ενεργειακών της επιλογών. Η επέκταση του φυσικού αερίου σε σπίτια και επιχειρήσεις έχει εξ’ ορισμού θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα καταγράφονται οφέλη στα πεδία της οικονομίας και της ανταγωνιστικότητας.

Από την άλλη η Θεσσαλονίκη έχει δύο σημαντικά προβλήματα που συνδέονται με τη χρήση καυσίμων και ενέργειας, τα οποία οφείλει να διαχειριστεί. Κατ’ αρχήν ο στόλος των οχημάτων είναι γηρασμένος, κάτι που ισχύει για ολόκληρη την Ελλάδα. Εν αναμονή των κινήτρων που ανακοίνωσε ότι μελετάει και θα δημοσιοποιήσει το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση, η ελπίδα είναι ότι τα επόμενα χρόνια καινούρια αυτοκίνητα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (ηλεκτρικά, υβριδικά κ.λπ.) θα κυριαρχήσουν στους δρόμους. Ειδικά με τα επαγγελματικά οχήματα η κατάσταση είναι δραματική και δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός για να καταλάβει τι βγαίνει από τις εξατμίσεις πολλών λεωφορείων –για παράδειγμα του ΟΑΣΘ-, ταξί και φορτηγών. Ας μην ξεχνάμε, επίσης, ότι στους ελληνικούς δρόμους –και της Θεσσαλονίκης- κυκλοφορούν πολλά παλαιωμένα οχήματα του δημοσίου και της αυτοδιοίκησης, κάτι που δυστυχώς δεν συζητείται όσο θα έπρεπε. Φυσικά τα πεζοδρόμια, οι πλατείες, οι παιδικές χαρές αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών, αλλά η βελτίωση της ατμόσφαιρας και ο περιορισμός του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του πολεοδομικού συγκροτήματος αφορά ευθέως την υγεία τους.

Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα της Θεσσαλονίκης –ιδιαίτερα του κέντρου της πόλης- είναι η παλαιότητα των κτηρίων. Η ηλικία των πολυκατοικιών αντικατοπτρίζεται απολύτως στην ενεργειακή και περιβαλλοντική ταυτότητά τους, η οποία πρέπει να βελτιωθεί. Κι επειδή τα κτήρια ούτε κατεδαφίζονται εύκολα, ούτε ξαναχτίζονται εύκολα, οι παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν επί των υφιστάμενων. Η αποδοχή των διαφόρων φάσεων του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» απέδειξε ότι μεγάλο μέρος των πολιτών είναι απολύτως υποψιασμένοι από τα κέρδη που θα έχουν εάν –για παράδειγμα- το σπίτι τους μπορεί να ζεσταθεί ή να δροσιστεί ευκολότερα περιορίζοντας τις απώλειες των κουφωμάτων. Το καλό στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι η πολιτεία δείχνει να έχει αντιληφθεί τόσο την ανάγκη, όσο και τη χρησιμότητα της ενεργειακής και περιβαλλοντικής βελτίωσης των κτηρίων και συνδράμει στην εκπόνηση προγραμμάτων, τα οποία έτσι κι αλλιώς χρηματοδοτούνται από κοινοτικά κονδύλια.

Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει σε δύο ακόμη επίπεδα ενεργειακής δραστηριότητας στην ευρύτερη Θεσσαλονίκη. Οι βιομηχανικές συγκεντρώσεις στη Σίνδο και στο Καλοχώρι αποτελούν αφενός πηγές πλούτου και απασχόλησης στην περιοχή, αλλά παράλληλα συνιστούν περιβαλλοντικό πρόβλημα, που πρέπει να βελτιωθεί. Διότι μπορεί πολλές παραγωγικές μονάδες να λειτουργούν, πλέον, με φυσικό αέριο, αλλά τα περιθώρια επέκτασης ακόμη πιο ουδέτερων περιβαλλοντικά πηγών ενέργειας είναι μεγάλα. Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας –κυρίως τα φοροβολταϊκά πάνελ και τα αιολικά πάρκα- βρίσκονται στο προσκήνιο σε όλη την Ευρώπη και θα πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα για τις επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης. Βήματα έχουν γίνει, αλλά χρειάζονται περισσότερα και με ταχύτερο ρυθμό. Τα ίδια πάνω κάτω ισχύουν και για την αγροτική οικονομία της Θεσσαλονίκης, που μόνο αμελητέα δεν είναι. Η γεωργική και κτηνοτροφική δραστηριότητα στο νομό Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι σημαντική και οι ιδιαιτερότητες πολλές. Πέρα από τις κλασικές περιβαλλοντικές και ενεργειακές προσεγγίσεις οι δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας προσφέρονται για την παραγωγή βιοκαυσίμων με πρώτη ύλη τα φυτικά και ζωικά υπολείμματα. Ήδη κάποιες πρότυπες μονάδες λειτουργούν, αλλά το πεδίο είναι ακόμη λαμπρό.   

Όλα αυτά, συν το ζήτημα της ενεργειακής φτώχειας, που στη Θεσσαλονίκη έχει σοβαρές διαστάσεις –σε έρευνα του 2017 περί τα  190.000 νοικοκυριά (62% του συνόλου) αντιμετωπίζει το πρόβλημα-, θα αναδειχθούν την Παρασκευή, στο Μ2 του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, στην ημερίδα της Voria.gr. 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ