Skip to main content

Στο δίκτυο του δυτικού προαστιακού Θεσσαλονίκης και 3 περιοχές της Χαλκηδόνας

Πρόταση να συμπεριληφθούν στη μελέτη για το City Train της δυτικής Θεσσαλονίκης στάσεις σε Διεθνές Πανεπιστήμιο, Αγχίαλο, Αγ. Αθανάσιο και Γέφυρα.

Μια από τις πιο σημαντικές τροποποιήσεις στη μελέτη για την ανάπτυξη δικτύου προαστιακού σιδηροδρόμου στη δυτική Θεσσαλονίκη, που έχει ήδη υιοθετηθεί από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), είναι η επέκταση του δικτύου -σε σχέση με την αρχική πρόταση- για την εξυπηρέτηση και του δήμου Χαλκηδόνας.

Στην ουσία, ο ΟΣΕΘ, που ανέλαβε να τρέξει τις διαδικασίες για την εκπόνηση μελέτης για τον δυτικό προαστιακό (City Train), ώστε με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου να αποκτήσει μελετητική ωριμότητα και να κατασκευαστεί το έργο, προτίθεται να «τρέξει» παράλληλα και την επέκτασή του, εντάσσοντας τρεις νέες στάσεις στην Αγχίαλο, τον Άγιο Αθανάσιο και τη Γέφυρα.

Τη σχετική πρόταση κατέθεσαν από κοινού οι αντιπεριφερειάρχες Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλλιας και Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστας Γιουτίκας, με τον δήμαρχο Χαλκηδόνας, Σταύρο Αναγνωστόπουλο.

Στο σκεπτικό της πρότασης για την αναγκαιότητα της επέκτασης αναφέρεται ότι η επέκταση αυτή, που θα περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς, οι οποίοι βρίσκονται πάνω στην υφιστάμενη γραμμή Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, πέρα από την εξυπηρέτηση των κατοίκων της συγκεκριμένης περιοχής θα συμβάλλει αποφασιστικά και στην εξυπηρέτηση του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού των εργαζομένων στις υποδομές και τις μονάδες της περιοχής (ΒΙΠΕ, βιομηχανικό πάρκο Γέφυρας, διάσπαρτες επιχειρήσεις στην ευρύτερη περιοχή). Επίσης, οι συγκεκριμένοι σταθμοί μπορούν να εξυπηρετήσουν και τους επισκέπτες από την κεντρική και δυτική Μακεδονία, λειτουργώντας ως σταθμοί μετεπιβίβασης (οι επισκέπτες θα μπορούν να αφήσουν το ΙΧ τους στην περιοχή και να μετακινηθούν στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με τον προαστιακό).

Επίσης, στην πρόταση περιλαμβάνεται και στάση στο Διεθνές Πανεπιστήμιο, που θα εξυπηρετεί έναν πληθυσμό 30.000 ατόμων, ικανό να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του έργου του δυτικού προαστιακού Θεσσαλονίκης.

Στόχος είναι «η αύξηση της χρήσης του προαστιακού σιδηρόδρομου και εν γένει των μέσω μαζικής μεταφοράς με απώτερο στόχο την ελάφρυνση της οδικής κυκλοφορίας της πόλης και τη μείωση της ζήτησης για χώρους στάθμευσης γεγονός που θα έχει ως επακόλουθο ευμενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις». Στα πλέον θετικά της πρότασης είναι ότι και στις τρεις περιοχές υπάρχουν σιδηροδρομικοί σταθμοί ήδη.

Οι κ.κ. Μπίλλιας, Γιουτίκας και Αναγνωστόπουλος πραγματοποίησαν αυτοψία στην περιοχή και επισκόπηση των υφιστάμενων υποδομών (πέρα από τη γραμμή και τους προτεινόμενους σταθμούς) από την οποία προέκυψαν τα εξής θετικά στοιχεία, όπως περιγράφουν στην πρότασή τους:

-Υπάρχουν υφιστάμενες υποδομές, οι οποίες δύναται να υποστηρίξουν την πρόταση επέκτασης.

-Δεν παρατηρήθηκαν εμφανή πολεοδομικά προβλήματα στην περίπτωση όπου απαιτηθούν επεκτάσεις στις υφιστάμενες υποδομές.

-Δεν απαιτείται κατασκευή νέου σιδηροδρομικού δικτύου καθόσον η επέκταση θα πραγματοποιηθεί επί του υφιστάμενου εν λειτουργία δικτύου ηλεκτροκίνησης της γραμμής Θεσσαλονίκης – Ειδομένης.

-Η εγγύτητά των σταθμών στη ΒΙΠΕ Σίνδου και στο βιομηχανικό πάρκο του οικισμού κάτω Γέφυρας θα εξυπηρετήσει τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους της ευρύτερης αυτής περιοχής.

-Πάνω στον άξονα Αγχίαλος - Άγιος Αθανάσιος - Γέφυρα, υπάρχουν εκατοντάδες επιχειρήσεις, όπου απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι, που μετακινούνται καθημερινά, από τη Θεσσαλονίκη προς αυτές. Δηλαδή δεν θα εξυπηρετηθούν μόνο οι μετακινήσεις των κατοίκων της περιοχής, αλλά ένας ευρύτερος πληθυσμός.

-Οι τρεις σταθμοί που προτείνονται και ιδιαίτερα της Γέφυρας και του Αγίου Αθανασίου, βρίσκονται πάνω στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης - Γιαννιτσών - Έδεσσας, οπότε η λειτουργία προαστιακού μπορεί να εξυπηρετήσει και όλο τον κόσμο που μετακινείται από περιοχές της Κεντρικο-Δυτικής Μακεδονίας προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης, λειτουργώντας ως σταθμοί μετεπιβίβασης, χωρίς να χρειαστεί να εισέλθουν όλα αυτά τα αυτοκίνητα στο κέντρο.

-Την ίδια εξυπηρέτηση μπορούν να προσφέρουν ακόμα και σε όσους εισέρχονται από τα Σκόπια και κατευθύνονται προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης (που ιδιαίτερα τα Σαββατοκύριακα είναι εκατοντάδες), εφόσον ο οικισμός του Αγίου Αθανασίου, είναι ο πρώτος οικισμός που συναντά κάποιος, ακριβώς πάνω στον οδικό άξονα Ευζώνων – Θεσσαλονίκης.

-Να αναφερθεί και η ύπαρξη της σιδηροδρομικής γραμμής (σύγχρονης και αναβαθμισμένης) που ενώνει τους δύο σιδηροδρομικούς άξονες, Θεσσαλονίκης – Ειδομένης και Θεσσαλονίκης – Αθηνών, στο ύψος της Γέφυρας η οποία μπορεί να βοηθήσει στο σχεδιασμό του έργου.

-Η επέκταση πρέπει να γίνει και για λόγους ισότιμης μεταχείρισης και ίσης αντιμετώπισης, προς όλους τους κατοίκους της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Να ληφθεί υπόψη ότι ο Δήμος Χαλκηδόνος είναι ο μόνος δήμος της Δυτικής Θεσσαλονίκης που αποκλείεται από τον σχεδιασμό, παρόλο που σε όλες τις σχετικές διερευνητικές προτάσεις του παρελθόντος, από διαφόρους φορείς, πάντα ήταν μέσα σ' αυτό το σχεδιασμό.

-Είναι σημαντικό να ενταχθεί στην αρχική φάση σχεδιασμού, αν είναι εφικτό, η επέκταση του δικτύου (χάραξη - όδευση) προς το Διεθνές Πανεπιστήμιο (πρώην ΑΤΕΙΘ) στο οποίο δραστηριοποιούνται 30.000 μέλη (φοιτητές, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό ) και ως εκ τούτου μια στάση στο χώρο του θα ήταν ιδιαίτερα εξυπηρετική. Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη στάση θα εξυπηρετεί το υπόλοιπο του δήμου Δέλτα (πρώην δήμους Χαλάστρας και Αξιού). Επίσης υπάρχει εγγύτητα του ΑΤΕΙΘ με την ΠΑΘΕ και άρα η συγκεκριμένη στάση θα είναι γενικότερα λειτουργική και θα δώσει υπεραξία στην ευρύτερη περιοχή. Όλοι οι παραπάνω λόγοι είναι μείζονος σημασίας γιατί τελικώς θα συμβάλλουν στη βιωσιμότητα ολόκληρου του έργου.

Ο δυτικός προαστιακός σιδηρόδρομος είναι ένα έργο που άρχισε να διαμορφώνεται από το 2014 με το τότε σύμφωνο συνεργασίας δημάρχων της δυτικής Θεσσαλονίκης με τους εμπλεκόμενους φορείς και το 2018 αποφασίστηκε να εκπονηθεί η σχετική μελέτη. Πλέον ο ΟΣΕΘ θα καθορίσει τις τελικές παραμέτρους, ώστε σε επόμενο χρόνο (άγνωστο προς το παρόν πότε) να εκπονηθεί η σχετική μελέτη, ακολούθως να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και μετά να αρχίσουν οι εργασίες για την πρώτη και δεύτερη φάση του έργου.

Το City Train θα αξιοποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερες υφιστάμενες σιδηροδρομικές γραμμές και εγκαταστάσεις, επεκτείνοντας μερικώς το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο προς περιοχές κατοικίας και πόλους μετακινήσεων με στόχο τη μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού.

Σχεδιάστηκε με τη μορφή «Χ», με δυο κύριες διασταυρούμενες γραμμές και τερματικούς δυτικά στη Σίνδο και στα Διαβατά και κεντρικά στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό και το λιμάνι (κοντά στον πρώτο προβλήτα). Δυνατότητα μετεπιβίβασης θα υπάρχει σε στάσεις στο κοινό κεντρικό τμήμα των δυο αξόνων. Το δίκτυο ολοκληρώνεται με την αξιοποίηση της παρακαμπτηρίου γραμμής Ζέιτενλικ και την επέκταση αυτής προς τις περιοχές Ευόσμου, Αμπελοκήπων και οδού Λαγκαδά σε συνδυασμό με τις προγραμματιζόμενες επεκτάσεις του μετρό προς τις περιοχές αυτές.

Οι στάσεις της πρώτης φάσης είναι: Σίνδος, Καλοχώρι, Διαβατά, Ελευθέριο-Κορδελιό, Επτανήσου, Μενεμένη, Μηχανοστάσιο, Νέος Επιβατικός Σταθμός, Σταθμός ΚΤΕΛ «Μακεδονία», Κωλέττη (Εμπορικό Κέντρο), Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός, Λιμένας Θεσσαλονίκης.

Οι στάσεις της δεύτερης φάσης, που αφορά στην ανακατασκευή της γραμμής Ζέιτενλικ, της επέκτασης αυτής προς την οδό Λαγκαδά και των στάσεων επί του άξονά της, αλλά και στη σύνδεση με την προβλεπόμενη επέκταση του μετρό σε Σταυρούπολη και Εύοσμο είναι: Εύοσμος, Αμπελόκηποι, Γήπεδο, Λαγκαδά και με την υιοθέτηση της πρότασης Διεθνές Πανεπιστήμιο, Αγχίαλος, Άγιος Αθανάσιος και Γέφυρα.

Όπως αναφέρεται στην πρόταση, «σκοπός της εκπόνησης της μελέτης και κατ' επέκταση της μελλοντικής υλοποίησής της, είναι η ελάφρυνση της οδικής κυκλοφορίας της πόλης και η μείωση της ζήτησης για χώρους στάθμευσης στις κεντρικές περιοχές μέσω της αύξησης χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς. Τα ανωτέρω θα επιτευχθούν λαμβάνοντας υπόψη ότι το προς ανάπτυξη δίκτυο προαστιακού σιδηροδρόμου:

-Θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς το δίκτυο του υπό κατασκευή μητροπολιτικού σιδηροδρόμου (μετρό) Θεσσαλονίκης, τόσο με τη βασική γραμμή αυτού, που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, όσο και με τις μελετώμενες δυτικές επεκτάσεις προς τη Σταυρούπολη και τον Εύοσμο.

-Θα συμβάλλει στην ευνοϊκότερη προοπτική ανάπτυξης δικτύου ελαφρού αστικού σιδηρόδρομου (τραμ), για το οποίο έχουν υπάρξει προτάσεις.

-Με την κατάλληλη τροποποίηση ή επέκταση υφιστάμενων ή δημιουργία νέων λεωφορειακών γραμμών θα δοθεί δυνατότητα αλληλοτροφοδοσίας των δύο μέσων προς όφελος του επιβατικού κοινού».