Skip to main content

Στο «κόκκινο» ο ξενοδοχειακός κλάδος της Θεσσαλονίκης

Τα σκήπτρα της κάμψης στον τουρισμό κατέχει η Θεσσαλονίκη, καθώς ο τζίρος των ξενοδοχείων το 10μηνο του 2010 ήταν -20%, ενώ 15 ξενοδοχεία έβαλαν πωλητήριο κατά το ίδιο διάστημα.
Στο «κόκκινο» βρίσκεται ο ξενοδοχειακός κλάδος  στη Θεσσαλονίκη, καθώς
πωλητήριο έβαλαν 15 ξενοδοχεία στο νομό, αφού η πτώση του τζίρου ήταν -20% το 10μηνο του 2010, η μέση πληρότητα 42% και οι διανυκτερεύσεις ατόμων -12% και δωματίων -13%, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Αριστοτέλης Θωμόπουλος στη συνέντευξη που δόθηκε  από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Helexpo κ. Πάρη Μαυρίδη για την παρουσίαση της 26ης Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού Philoxenia.

Ο κ. Θωμόπουλος είπε ότι από τα 15 ξενοδοχεία άλλαξε χέρια μόνο ένα το «Γαλαξίας Βeach» στην παραλία της Αγίας Τριάδας, αλλά για τα υπόλοιπα λόγω κρίσης δεν βλέπει να υπάρχει ζήτηση για αγορά και γιαυτό φοβάται ότι «δεν θα αργήσουν και τα λουκέτα». Ανάμεσα σε αυτά που έβαλαν πωλητήριο, αλλά συνεχίζουν να λειτουργούν  συμπεριλαμβάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, το Καψής,  το Φιλίππειον, το Κεμπίνσκι και πολλά άλλα μικρότερα.

Πανελλήνια είναι καλύτερη η εικόνα του τουρισμού καθώς οι αφίξεις το 9μηνο του 2010 είναι  σταθερές  σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009 και στα έσοδα η κάμψη ήταν -8%.  Ωστόσο μερική αισιοδοξία εξέφρασε για πανελλήνια για τον τουρισμό το  2011, καθώς ήδη άρχισαν να γίνονται κρατήσεις από τη Βρετανία οι οποίες παρουσιάζουν αύξηση 6% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το μέλος του δ.σ. της HATTA κυρία Βασιλική Σκάγια.

Tην δυσμενή κατάσταση στην τουριστική αγορά της Θεσσαλονίκης  ο κ. Θωμόπουλος δεν την απέδωσε αποκλειστικά στη οικονομική κρίση, αλλά και  «στην παρακμή της Θεσσαλονίκης και τις πολλές νέες ξενοδοχειακές μονάδες που έγιναν».
Το αρνητικό για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης είναι ότι ο κ. Θωμόπουλος πιστεύει ότι «δεν είναι εύκολα αναστρέψιμη η κατάσταση».

Στις προτάσεις της ΕΞΘ για να αντιστραφεί  σύντομα η αρνητική κατάσταση του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη, εντάσσεται η άμεση δημιουργία ενός νέου εκθεσιακού κέντρου, το οποίο θα πρέπει να είναι πρωτίστως συνεδριακό,  γιατί οι υφιστάμενες υποδομές είναι ανεπαρκείς όπως το Βελλίδειο συνεδριακό κέντρο ανέφερε χαρακτηριστικά.  Ο κ. Θωμόπουλος έκρουσε τον «κώδωνα του κινδύνου»  απευθυνόμενος προς αρμοδίους εκφράζοντας την αντίθεση του γιατί η κυβέρνηση και οι διοικήσεις της Helexpo και ΔΕΘ  συμφώνησαν να γίνει χωριστά το νέο συνεδριακό κέντρο από το νέο εκθεσιακό κέντρο. Κατά τη γνώμη του υπάρχει άμεση συνάφεια μεταξύ εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου και δεν πρέπει να διαχωριστούν οι υποδομές αυτές. Ωστόσο εξέφρασε και την άποψη ότι «πιθανόν το νέο συνεδριακό κέντρο να πάει στις καλένδες».  Στην παρατήρηση αυτή ο πρόεδρος της Helexpo κ. Μαυρίδης απάντησε ότι για το θέμα αυτό θα γίνει μελέτη σκοπιμότητας και από εκεί θα προκύψει ποια είναι η βέλτιστη θέση. Ωστόσο ο κ. Μαυρίδης  σχολίασε ότι  στην  παγκόσμια συνεδριακή αγορά δεν ταυτίζεται η ύπαρξη συνεδριακών κέντρων με τα εκθεσιακά κέντρα.

Ο πρόεδρος της ΕΞΘ πρότεινε επίσης  την καθιέρωση της Θεσσαλονίκης ως κόμβου κρουαζιέρας από όπου θα ξεκινά και θα ολοκληρώνεται στο λιμάνι της πόλης η κρουαζιέρα. Επισήμανε την ανάγκη ο ΕΟΤ να χρηματοδοτήσει ειδική καμπάνια προβολής της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού για όλες τις μορφές που διαθέτει. Τάχθηκε κατά της προοπτικής να ανατεθεί στις περιφέρειες το κονδύλιο προβολής για τον κατά τουρισμό. Και αυτό γιατί θεωρεί ότι κάθε νομός έχει διαφορετική στόχευση τουριστικής προβολής.  Στο ερώτημα ποιος νοιάζεται για τον τουρισμό της πόλης ο κ. Θωμόπουλος απάντησε «απ’ λίγο ο καθένας και κανένας». Κατηγόρησε τους Θεσσαλονικείς για «επαρχιωτισμό», αναφέροντας ότι « κανείς δεν θέλει να πηγαίνει μπροστά ο διπλανός ή ο γείτονας» Αρνητικά σχολίασε και  τον εμπορικό κόσμο , καθώς αντιδρούν για το Χριστουγεννιάτικο χωριό που οργανώνει η Helexpo. Αυτή η νοοτροπία εκτιμά ότι δημιουργεί την παρακμή στη Θεσσαλονίκη. Ο κ. Θωμόπουλος εξαπέλυσε βέλη και για 5 αστέρια ξενοδοχεία της πόλης που μείωσαν τις τιμές τους πολύ στις ηλεκτρονικές κρατήσεις και ανταγωνίζονται έτσι τα τουριστικά γραφεία της πόλης.

Στις αγορές στόχους είναι οι χώρες Αυστρία, Αγγλία, Γερμανία , με όποιες υπάρχουν αεροπορικές συνδέσεις με τη Θεσσαλονίκη, αλλά και με τις γειτονικές χώρες που προσεγγίζουν την Ελλάδα με τον οδικό τουρισμό.

Οριακή η κατάσταση των τουριστικών γραφείων


Ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας Θράκης κ. Δημήτρης Μαντούσης τόνισε ότι τα τουριστικά γραφεία παρουσιάζουν πτώση τζίρου κατά 20% και η ανεργία πλήττει τον κλάδο. Ωστόσο ανέφερε ότι ο οργανωμένος οδικός τουρισμός από γειτονικές χώρες φέτος παρουσίασε αύξηση της τάξης του 20%-25%.

Ο ίδιος επισήμανε την ανάγκη για  ολική άρση του καμποτάζ στις κρουαζιέρες, αλλά και αύξηση των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους, παρά το γεγονός ότι έρχονται σε αντίθεση με τα τουριστικά γραφεία. Ζήτησε ακόμη να βελτιωθούν οι συνθήκες έκδοσης βίζας  για τις χώρες όπου απαιτείται. Ο κ. Μαντούσης εκτιμά ότι το 2011 θα αποτελέσει ορόσημο για αλλαγή σκηνικού στον τουρισμό.

Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της HATTΑ κα Βασιλή Σκάγια  μετέφερε αισιόδοξα μηνύματα από την Παγκόσμια Εκθεση Τουρισμού στο Λονδίνο καθώς η Βρετανία άρχισε τις κρατήσεις για το 2011 και παρουσιάζουν αύξηση κατά 6%, ενώ η Γερμανία δεν άρχισε ακόμη τις κρατήσεις.

Philoxenia

Στη φετινή Philoxenia που θα πραγματοποιηθεί από 18-21 Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη και τελεί υπό την αιγίδα του  υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού και του ΕΟΤ, συμμετέχουν 320 εκθέτες από την Ελλάδα και 12 ξένες χώρες. Οι εκθέτες είναι λιγότεροι κατά 50 σε σχέση με την περσινή διοργάνωση, ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Helexpo κ. Πάρις Μαυρίδης, ο οποίος απέδωσε την κάμψη στις δημοτικές εκλογές και την απουσία των νομαρχιών που τελούν υπό κατάργηση, λόγω του θεσμού του Καλλικράτη . Φέτος έχουν προσκληθεί από τη Helexpo 70 tour operators από 21 χώρες.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη στις 20.00 στο συνεδριακό κέντρο Ι. Βελλίδης και αμέσως μετά θα γίνει η απονομή των βραβείων τουρισμού «Philoxenia Tourism Awards, που έχουν ως στόχο την ανάδειξη των δημοφιλέστερων προορισμών που επιλέγουν οι Έλληνες ταξιδιώτες.

Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων θα πραγματοποιηθεί το 3ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για τον Τουρισμό με τίτλο «Ένα νέο μοντέλο για τον τουρισμό». Έχει προγραμματιστεί επίσης το Φόρουμ χωρών της Μαύρης Θάλασσας που οργανώνεται από το Black Sea Economic Cooperation και το Black Sea Trade an Investment Programme  του προγράμματος ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών και της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων των Χωρών της Μαύρης Θάλασσας.

Η 1η Έκθεση Ξενοδοχειακού και Επαγγελματικού Εξοπλισμού

Για πρώτη φορά φέτος ταυτόχρονα με τη Philoxenia θα πραγματοποιηθεί και η Hotelia Expro & Clean, που αποτελεί μια  συνεργασία της Helexpo με την Expro AE με στόχο  την περαιτέρω ενίσχυση της εμπορικότητας στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας. Στην έκθεση αυτή μετέχουν 40 εκθέτες.  Το Σάββατο 20 Νοεμβρίου στο πλαίσιο της Hotelia θα πραγματοποιηθεί ημερίδα για ιδιοκτήτες ξενοδοχείων  με θέμα «Κάντε το ξενοδοχείο σας να ξεχωρίσει με πρωτότυπους και οικονομικούς τρόπους».