Skip to main content

Στο πνεύμα της Λευκής Βίβλου η Σιδηροδρομική Εγνατία

Η ολοκλήρωση του έργου και των καθέτων αξόνων (Ιωάννινα – Αντίρριο και Σιάτιστα – Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή) θεωρείται πολύ σημαντική προκειµένου να υπάρξει ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας.
Έργο μείζονος αναπτυξιακής σημασίας, στο πνεύμα της Λευκής Βίβλου για την Ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών, το οποίο πρέπει να χρηματοδοτηθεί άμεσα από το ΕΣΠΑ, αποτελεί η Σιδηροδρομική Εγνατία, σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Η ολοκλήρωση  του έργου και των καθέτων αξόνων (Ιωάννινα – Αντίρριο και Σιάτιστα – Καστοριά –Κρυσταλλοπηγή) θεωρείται πολύ σημαντική προκειµένου να υπάρξει ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας παράτις τεχνικές και οικονοµικές δυσκολίες που πρέπει να αντιµετωπισθούν.

Σε ότι έχει σχέση µε την εκπόνηση των µελετώνκαι την ένταξη των έργων του ∆υτικού  Άξονα υπάρχει µεγάλη απόκλιση απότα χρονοδιαγράµµατα µε αποτέλεσµα ο στόχος ολοκλήρωσης έστω καιορισµένων τµηµάτων το 2014 να φαντάζει ανέφικτος, επισημαίνει το ΤΕΕΤμήμα Κεντρικής Μακεδονίας.

Το επιμελητήριο σε συνεργασία με τα τμήματα της ανατολικής Μακεδονίας, Θράκης, δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου και Θεσσαλίας, δεν έμειναν μόνο στην απλή διατύπωση του αιτήματος σχεδιασμού, υλοποίησης και ολοκλήρωσης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.

Από κοινού προχώρησαν το 2004 στη σύσταση Ομάδας Εργασίας, τα μέλη της οποίας εξέτασαν διεξοδικά όλες τις παραμέτρους μελετώντας ακόμη και την απαραίτητη υποδομή δικτύου (πλάτος γραμμής, τηλεματική κ.α.)

Είναι επιτακτική ανάγκη η Σιδηροδρομική Εγνατία να βγει από τα συρτάρια των «αρμοδίων» και να μπει στις… ράγες υλοποίησης της, επισημαίνει σε ανακοινωσή του ενώ ξεκαθαρίζει πως η Σιδηροδρομική Εγνατία δεν προτείνεται ως ανταγωνιστικό μέσο της αντίστοιχης οδικής αλλά σαν ένα νέο σημαντικό εργαλείο που θα συνδέσει περιοχές μη εξυπηρετούμενες, με χαμηλό οικονομικό, ενεργειακό και περιβαλλοντικό κόστος και υψηλότατο αναπτυξιακό όφελος.

Ο όρος «Σιδηροδρομική Εγνατία» αναφέρεται σε ένα δίκτυο που εκτείνεται από την Ήπειρο ως την Θράκη και διέρχεται από την Δυτική, Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία. Ο κεντρικός άξονάς της, περίπου παράλληλος με τον αντίστοιχο της οδικής Εγνατίας,  καθορίζεται από τα δύο άκρα του, δηλαδή δυτικά τον λιμένα της Ηγουμενίτσας και ανατολικά το Πύθιο. Το δίκτυο συμπληρώνουν οι γραμμές που εξυπηρετούν και άλλες περιοχές εκατέρωθεν του κεντρικού αυτού άξονα, όπως περιφέρειες ,πόλεις  και πόλοι έλξης μετακινήσεων.

Επιπλέον, για το δίκτυο του ΟΣΕ, όπου τα αντίστοιχα µερίδια αγοράς είναι υποπολλαπλάσια των αντίστοιχων Ευρωπαϊκών, παρουσιάζεται µία πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αναγέννηση των σιδηροδροµικών µεταφορών, των οδηγιών της Ε.Ε., των οικονοµικών κινήτρων, των περιβαλλοντικών ευαισθησιών κλπ.

Η σηµερινή παγκόσµια ενεργειακή κρίση θα πρέπει να οδηγήσει την Ελληνική Πολιτεία σε επανασχεδιασµό της στρατηγικής στον τοµέα των µεταφορών, βάζοντας σε πρώτη προτεραιότητα τα µέσα µαζικής µεταφοράς, όπως ο σιδηρόδροµος, οι θαλάσσιες µεταφορές και η συνδυασµένη λειτουργία τους, µε χρήση ορισµένων λιµένων ως διαµετακοµιστικών κέντρων, όπως τονίζεται.