Skip to main content

Στον Άρειο Πάγο η κατάσχεση του δεξαμενόπλοιου Lana με σημαία Ιράν στην Κάρυστο

Το πλοίο με σημαία Ιράν είχε κατασχεθεί από το λιμεναρχείο Καρύστου με αποτέλεσμα αντίποινα από τους «Φρουρούς της Επανάστασης»

Η τύχη του δεξαμενόπλοιου Lana και του φορτίου του, των 104.134 μετρικών τόνων πετρελαίου που έχουν κατασχεθεί από το λιμεναρχείο Καρύστου απασχόλησε σήμερα Α΄ Ποινικό Τμήμα Διακοπών του Αρείου Πάγου και μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να εκδοθεί η σχετική απόφαση.

Η κατάσχεση και η δικαστική πορεία της υπόθεσης αυτής είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξουν αντίποινα από το Ιράν, με τους «Φρουρούς της Επανάστασης» οι οποίοι κατάσχεσαν με στρατιωτική καταδρομική επιχείρηση (με ελικόπτερα) δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια στον Περσικό Κόλπο, το «Delta Poseidon» της Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη και το «Prudent Warrior» της Polembros του Σπύρου Πολέμη τα οποία παραμένουν στο αγκυροβόλιο του ιρανικού λιμανιού Bandar Abbas με συνολικό πλήρωμα 49 ναυτικών εκ των οποίων 10 Έλληνες, ένας Κύπριος και 38 Φιλιππινέζοι.

Ειδικότερα, το πλοίο Lana, με σημαία Ιράν, το οποίο ως «Pegas» ήταν αρχικά ρωσικών συμφερόντων μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο και είχε καταπλεύσει στο αγκυροβόλιο της Καρύστου λόγω μηχανικής βλάβης τον περασμένο Απρίλιο.

Κατασχέθηκε μετά από αμερικανικό αίτημα συνδρομής

Το πλοίο κατασχέθηκε από τις ελληνικές Αρχές στα ανοικτά της Καρύστου έπειτα από αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχαν υποβάλει η περιοχή της Κολούμπια των ΗΠΑ στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας Ελλάδος και κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (νόμος 2804/2000, κ.λπ.) με το αιτιολογικό ότι τα έσοδα από την πώληση του πετρελαίου θα κατέληγαν στη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας και θα ισχυροποιείτο οικονομικά για περαιτέρω τρομοκρατικές ενέργειες και με το επιχείρημα ότι το πλοίο ανήκε στη ρωσική Promsvyazban.

Το αίτημα της δικαστικής συνδρομής ανέφερε ότι εφόσον συνάδει με το Ελληνικό δίκαιο να γίνει η κατάσχεση του Lana ή σε αντίθετη περίπτωση να γίνει η μετάγγιση του πετρελαίου που είναι φορτωμένο.

Αρχικά (15.4.2022) το πλοίο δεσμεύτηκε με εντολή του πρώην αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου και επικεφαλής της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες Χαράλαμπου Βουρλιώτη. Στην συνέχεια από την ίδια αρχή αποδεσμεύτηκε.

Ακολούθησε το υπ΄ αριθμ. 1/2022 βούλευμα του Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας με το οποίο αποφασίστηκε να επιστραφεί στο δεξαμενόπλοιο μέρος του φορτίου του που ανέρχεται σε 60.000 από τους συνολικά 104.134 τόνους που είχε στις δεξαμενές του, το οποίο είχε μεταφερθεί στο ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «ICE ENERGY». Οι 60.000 τόνοι είχαν προορισμό το Newport του Τέξας μετά από αίτημα της αμερικανικής κυβέρνησης.

Στη συνέχεια εκδόθηκε απόφαση του συμβουλίου Εφετών Ευβοίας επί της οποίας άσκησε αναίρεση η ναυτιλιακή εταιρεία Times Navigation, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Καραγιώργη, ενώ πραγματοποίησε παρέμβαση κατά της αναίρεσης η εταιρεία Saman Gostar κ.λπ.

Στο Α’ Ποινικό Τμήμα Διακοπών του Αρείου Πάγου η απόφαση

Στο Α΄ Ποινικό Τμήμα Διακοπών του Αρείου Πάγου, με πρόεδρο την αρεοπαγίτη Μαρί Δεργαζαριάν και εισαγγελέα έδρας τον αντεισαγγελέα Α.Π. Γεώργιο Σκιαδαρέση, συζητήθηκε η υπόθεση. Οι δικηγόροι των δύο πλευρών, σύμφωνα με το protothema.gr, με αντίθετη επιχειρηματολογία αντέκρουσαν την εισαγγελική πρόταση δηλαδή ότι η εταιρεία Times Navigation δεν έχει έννομο συμφέρον να παρέμβει στην επίμαχη υπόθεση.

Η απόφαση λόγω του ενδιαφέροντος που έχει αναμένεται να εκδοθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Πάντως, το υπουργείο Ναυτιλίας φέρεται να προτίθεται να ικανοποίηση το αίτημα της πλοιοκτήτριας εταιρείας του Lana και να δοθεί άδεια για τη μεταφόρτωση του πετρελαίου από το ελληνικών συμφερόντων «ICE ENERGY», εφόσον τελεσιδικήσει η δικαστική εκκρεμότητα στον Άρειο Πάγο.

Πηγή: protothema.gr