Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2020
x

ΤΑ 5 + 6 ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Οι αλλαγές που έχει ήδη πυροδοτήσει ο κορωνοϊός θα επηρεάσουν καθοριστικά την πορεία της οικονομίας στην ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας.

Η Θεσσαλονίκη από την ίδρυση της εδώ και περισσότερο από 23 αιώνες είναι πόλη του εμπορίου και συνακόλουθα των υπηρεσιών.

Μέχρι σήμερα βασίζει την ευημερία της κοινωνίας της στο διαρκές πάρε δώσε αγαθών και ανθρώπων. Τόσο στην δική της αγορά, όσο και στην επικοινωνία της με άλλες περιοχές -με την ενδοχώρα της Βορείου Ελλάδος τα τελευταία 100 χρόνια, αλλά και με αγορές του εξωτερικού. Με τις προς Βορράν γειτονικές χώρες, αλλά και στα μακρινά μέρη στα πέρατα του κόσμου, μέσω των θαλασσίων οδών και των δυνατοτήτων που της προσφέρει το λιμάνι της.

Με αυτά τα δεδομένα -και παρά τις προσπάθειες που επιχειρούνται για αξιοποίηση άλλων πλεονεκτημάτων και αλλαγή του παραγωγικού προτύπου ολόκληρης της χώρας- ο τριτογενής τομέας της οικονομίας θα παραμείνει το επόμενο διάστημα ο βασικός μοχλός ανάπτυξης. Κάτι που σημαίνει ότι οι αλλαγές που έχει ήδη πυροδοτήσει ο κορωνοϊός αφενός στις καταναλωτικές συνήθειες και αφετέρου στις πρακτικές του εμπορίου θα επηρεάσουν καθοριστικά την πορεία της οικονομίας στην ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας.

Δύο διεθνείς έρευνες, που δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα, βρίσκονται ήδη στο μικροσκόπιο και στη Θεσσαλονίκη, ώστε τα 5 + 6 συμπεράσματα τους να αξιοποιηθούν παραγωγικά. Πολύ περισσότερο που μεγάλο μέρος τόσο του λιανεμπορίου, όσο και του χονδρεμπορίου στην περιοχή ασκείται από μεγάλου μεγέθους εθνικές και πολυεθνικές επιχειρήσεις, οι οποίες βασίζουν εν πολλοίς την κυριαρχία τους στη δυνατότητα που έχουν αναπτύξει να προσαρμόζονται τις αλλαγές των συνθηκών.

Κατ’ αρχήν σύμφωνα με την τρίτη έκδοση του EY Future Consumer Index, της μηνιαίας έρευνας, η οποία παρακολουθεί την καταναλωτική διάθεση και συμπεριφορά 14.074 ατόμων, σε 18 χώρες, μετά το πέρας της πανδημίας COVID-19 θα προκύψουν οι εξής πέντε νέες κατηγορίες καταναλωτών:

Πρώτον, το 30% που θέλει να ζήσει μέσα στα οικονομικά του όρια. Οι περισσότεροι σε αυτή την κατηγορία προσδιορίζουν την τιμή των προϊόντων, ως κριτήριο αυξημένης σημασίας.

Δεύτερον, το 26% που προτιμάει τα επώνυμα brands και προϊόντα, τα οποία αντιλαμβάνεται ως ασφαλή ως προς την υγεία και δεν ρισκάρει.

Τρίτον, το 17% που είναι διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερα για την αγορά υψηλής ποιότητας, βιώσιμων προϊόντων.

Τέταρτον, το 16% που πιστεύει ότι όλοι θα πρέπει να συνεργάζονται με στόχο το απώτερο καλό. Πέμπτον, το 11% που λιγότερο ανήσυχο τόσο για την υγεία, όσο και για την οικονομική του κατάσταση κι επομένως δεν προτίθεται να αλλάξει συνήθειες.

Το… νέο λιανεμπόριο

Αναλύοντας την κατάσταση στο λιανεμπόριο, τις μόνιμες συνέπειες στο οποίο ελάχιστοι συνειδητοποίησαν από την αρχή, το CNBC καταγράφει τις ακόλουθες έξι αλλαγές που επιφέρει ο κορωνοϊός:

1. Αγορές δίχως επαφή. Πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, ένα μεγάλο μέρος των αγορών αφορούσε τη βιωματική εμπειρία της πωλήσεις ενός προϊόντος, δοκιμάζοντας δηλαδή προϊόντα. Η τάση πλέον είναι το άκρως αντίθετο, touch-free αγορές. Οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου οφείλουν πλέον να ελαχιστοποιούν την αλληλεπίδραση με τον πελάτη αλλά και του πελάτη με άλλους πελάτες.

2. Στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Η ανάγκη περιορισμού των μετακινήσεων και των διαπροσωπικών επαφών εκτόξευσε το ηλεκτρονικό εμπόριο δημιουργώντας νέες τάσεις και ανάγκες. Οι καταναλωτές αγοράζουν πλέον online και βασικά αγαθά, ενώ οι επιχειρήσεις για να ικανοποιήσουν τη διαδικτυακή ζήτηση μετατρέπουν καταστήματα σε αποθήκες εξυπηρέτησης παραγγελιών, κάτι που κατ’ επέκταση αλλάζει την ανάγκη σε «κατηγορίες εργαζομένων».

3. Το «one-stop shop». Καλύτερα καταφέρνουν να προσαρμοστούν και να αναπτυχθούν στα νέα δεδομένα οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου. Επειδή διαθέτουν μεγαλύτερο και πιο πλήρες προϊοντικό χαρτοφυλάκιο επιτρέποντας το «one-stop shop», την αγορά δηλαδή με μία στάση προϊόντων που καλύπτουν πολλές διαφορετικές ανάγκες.

4. Η διάσταση ανάμεσα σε εύπορους και φτωχότερους καταναλωτές. Η πανδημία έχει οδηγήσει σε αύξηση των καταθέσεων, ωστόσο, η αύξηση αυτή αφορά κυρίως εύπορους καταναλωτές, οι οποίοι δεν ξοδεύουν χρήματα. Οι φτωχοί, από την άλλη, όχι μόνο δεν αποταμιεύουν αλλά αναγκάζονται να κόψουν κάποια από τα έξοδά τους, εντείνοντας έτσι ακόμα περισσότερο το χάσμα με τους πλουσιότερους.

5. Το πλήγμα στα εμπορικά κέντρα και στα πολυκαταστήματα. Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο και η τήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης δοκιμάζουν σημαντικά την λειτουργία των εμπορικών κέντρων, τα οποία στηρίζονται στον μεγάλο αριθμό καταναλωτών για να επιβιώσουν. Αν σε αυτά προσθέσουμε τα επιπλέον μέτρα για τα καταστήματα εστίασης και τους κινηματογράφους, το μέλλον διαγράφεται σκοτεινό. Επιπλέον, σε χώρες όπως η Ελλάδα ευνοημένες είναι σε ορισμένες περιπτώσεις οι συνοικιακές εμπορικές επιχειρήσεις, επειδή μια μερίδα τουλάχιστον των καταναλωτών αποφεύγει με συνέπεια την πολυκοσμία των σούπερ μάρκετ και των πολυκαταστημάτων.

6. Οι επιλογές άνετων ρούχων. Με τις νυχτερινές εξόδους και τις κοινωνικές εκδηλώσεις να έχουν περιοριστεί σημαντικά, δεν υπάρχει λόγος οι αγορές σε ρούχα να είναι επίσημες. Έτσι επικρατούν πιο απλές, casual επιλογές, όπως τα αθλητικά είδη.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ