Skip to main content

Τα οφέλη του αγωγού TAP για την Ελλάδα παρουσίασε ο CEO της Socar

Eπενδύσεις ύψους 2.3 δις καθώς και 2.000 άμεσες και 8.000 έμμεσες θέσεις εργασίας θα φέρει ο TAP στην Ελλάδα σύμφωνα με τον CEO της Socar Energy.

O Νότιος Διάδρομος Αερίου είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σύνθετα project στον κόσμο, παραπέμποντας σε μέγεθος και σχήμα στο νησί του Μανχάταν, ανέφερε από το βήμα του Economist ο διευθύνων σύμβουλος της Socar Energy Greece Ανάρ Μαμάντοφ, μιλώντας για 3.500 χλμ. «ταξιδιού» από την Κασπία Θάλασσα στην Ευρώπη.

Όπως είπε, έχει ολοκληρωθεί «περισσότερο από το 70% των βασικών εργασιών του Shah Deniz Stage-2». Αναφορικά με τον TAP, έργο ύψους 6,2 δις και μήκους 871 χλμ, σημείωσε ότι για την Ελλάδα συνεπάγεται «άμεσες επενδύσεις ύψους 2,3 δις, καθώς και 2.000 άμεσες και 8.000 έμμεσες θέσεις εργασίας».

«Τα επόμενα 10 χρόνια η κατανάλωση θα αυξηθεί στα 5 bcm τον χρόνο», επισήμανε κατά την εισήγησή του στην 20ή Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με την Ελληνική Κυβέρνηση του Economist ο επικεφαλής διεύθυνσης διεθνών δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, Δημήτρης Μανώλης τονίζοντας ότι το αέριο συμβαδίζει με την ανάγκη της Ευρώπης για βιώσιμη ενέργεια και με τους στόχους για το κλίμα, προς την κατεύθυνση μείωσης του άνθρακα στην παγκόσμια οικονομία.

«Στρατηγικός μας στόχος είναι να αναλάβουμε ηγετική θέση σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, παρέχοντας διαφοροποιημένο αέριο με δίκαιο ανταγωνισμό και σε προσιτές τιμές», πρόσθεσε ο κ.Μανώλης.Όπως είπε,  η νέα εμπορική προσέγγιση της ΔΕΠΑ είναι customer orientated με γνώμονα την κοινωνική και βιώσιμη ανάπτυξη. «Η στρατηγική μας δημιουργεί 1.300 προσωρινές και 700 μόνιμες θέσεις εργασίας, εξυπηρετώντας περισσότερους από 160.000 νέους καταναλωτές».

Παρά τον αρχικό σκεπτικισμό γύρω από το project, το EastMed είναι τεχνικά εφικτό και εμπορικά βιώσιμο, διεμήνυσε από το βήμα ο διευθύνων σύμβουλος της IGI 'Ελιο Ρουγκέρι, σημειώνοντας ότι το κόστος μεταφοράς είναι παρόμοιο άλλων αντίστοιχων επιλογών εξαγωγής. «Τώρα επικεντρωνόμαστε στην αξία που μπορεί να φέρει το έργο στην ευρωπαϊκή κοινότητα», ανέφερε ο κ. Ruggeri, προσθέτοντας ότι με τις κατάλληλες, πολλαπλές, εξαγωγικές δεξιότητες και επιλογές το project μπορεί να αναδειχθεί σε ένα από τα πιο ανταγωνιστικά στην περιοχή

«Σημαντικό σημάδι επενδυτικής εμπιστοσύνης» στην Ελλάδα χαρακτήρισε τη συνεργασία για την υλοποίηση του έργου ο διευθυντής Ελλάδος του ΤΑΡ Ρίτσαρντ Σκούφιας, μιλώντας για μια εξέλιξη η οποία θα συνεισφέρει ιδιαίτερα στην ώθηση της ελληνικής οικονομίας. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι το 2016 το έργο περνά στη φάση της κατασκευής, και ανέφερε χαρακτηριστικά πως οι αγωγοί οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν -32.000 θα στηθούν στην Ελλάδα- ισούνται με 72 πύργους του Άιφελ.

Αύριο, στο Σιδηρόκαστρο, ο Έλληνας διαχειριστής, μαζί με τον Βούλγαρο διαχειριστή, θα υπογράψουν την πρώτη συμφωνία διασύνδεσης των συστημάτων κι έτσι από την 1η Ιουλίου θα μπορούν να λειτουργήσουν κι άλλοι χρήστες, εξήγγειλε από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου του Economist ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Κωνσταντίνος Ξιφαράς, στέλνοντας το μήνυμα: «ανοίγει ο ανταγωνισμός».

Ο κ. Ξιφαράς στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία της διαφοροποίησης στην προμήθεια αερίου, τονίζοντας ότι η μελλοντική αύξηση της ζήτησης αερίου σε συνδυασμό με τη μείωση της παραγωγικότητας της ευρωπαϊκής αγοράς σημαίνει αύξηση της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τις αγορές αερίου.

Οι στρεβλώσεις στη χονδρική αγορά είχαν ως τίμημα την έλλειψη ανταγωνιστικού πλαισίου και τελικά υψηλές τιμές, επισήμανε μιλώντας στο συνέδριο ο γενικός γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων Μιχάλης Βερροιόπουλος. Αντίστοιχα, όπως είπε, στη λιανική αγορά φαινόμενα τύπου Energa κλόνισαν την εμπιστοσύνη. Στόχος πλέον, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα, είναι η παροχή φθηνής και αξιόπιστης ενέργειας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, και με το ν/σ για τη νέα αγορά ηλεκτρικής ενέργειας δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της αγοράς χονδρικής με τρόπο που θα δίνει σήματα για επενδύσεις και σύζευξη αγορών.

Το νέο μοντέλο έχει σχεδιασμό ως το 2030 και στοχεύει σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα. «Με όρους Βρυξελλών κι ενός απλού καταναλωτή το ζήτημα είναι η τιμή κι όχι η προέλευση της ενέργειας. Φιλοδοξούμε με το νέο πλαίσιο να γίνουμε από χώρα εισαγωγής, χώρα εξαγωγής ενέργειας», σημείωσε ο κ. Βερροιόπουλος.

Επίσης, ανέφερε ότι στις ΑΠΕ υιοθετείται ένα ορθολογικό σύστημα αποζημιώσεων από την 1/1/2017 μέσα από ανταγωνιστικές διδικασίες. Το ν/σ για τις ΑΠΕ είναι σε διαβούλευση και σύντομα θα εισαχθεί για ψήφιση στη Βουλή. Η χώρα χρειάζεται τις ΑΠΕ και στόχος είναι η περαιτέρω ορθολογική προώθησή τους, ώστε να καλυφθούν οι στόχοι της κλιματικής αλλαγής, κατέληξε ο γενικός γραμματέας.

«Δημιουργούμε εταιρείες λιανικής με πελάτες μας από όλες τις κατηγορίες, με εγγυημένες για ένα διάστημα τιμές χονδρικής, τις οποίες θα διαθέσουμε με διαγωνισμό έναντι ανταλλάγματος στους άλλους προμηθευτές. Η πρώτη εταιρεία με μερίδιο 6-7%, δηλαδή περίπου 400.000 πελάτες, επιδιώκουμε να είναι έτοιμη τον Σεπτέμβριο. Πιστεύουμε ότι όσοι προμηθευτές αντιμετωπίζουν την αγορά στρατηγικά, θα ανταποκριθούν», ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Εμμανουήλ Παναγιωτάκης.

Όπως είπε, αν θέλουμε να δημιουργήσουμε μια υγιή αγορά, επιβάλλεται να ακυρώσουμε στην πράξη κάθε προοπτική πλήρους αποσταθεροποίησης και απορρύθμισης. Αναφερόμενος στην εφαρμογή των ΝΟΜΕ, σημείωσε ότι η ΔΕΗ θα πρέπει σταδιακά αλλά ραγδαία να μειώσει το μερίδιό της στη λιανική από 91% σήμερα σε κάτω από το 50% στο τέλος του 2019, υπό την επισήμανση ότι υποχρεούται να διαθέτει την παραγωγή της στους ανταγωνιστές της κάτω του κόστους.

«Σήμερα αυτό που λέγεται αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας έχει δομηθεί και λειτουργήσει συνολικά γύρω από μια ΔΕΗ σχεδόν μονοπώλιο, που μπορεί να υφίσταται και να αντέχει, σε εισαγωγικά, όλες τις επιπτώσεις από τις γενικότερες πολιτικές. Μέσω της ΔΕΗ το κράτος έκανε χρόνια κοινωνική και νησιωτική πολιτική, με αποτέλεσμα συσσωρευμένη σήμερα οφειλή -από το 2012, λόγω ΥΚΩ- πλέον των 600 εκατ. ευρώ», σημείωσε ο πρόεδρος της ΔΕΗ.

«Μέσω της ΔΕΗ ασκείται αγροτική πολιτική αλλά και πολιτική συγκράτησης των δαπανών της κεντρικής κυβέρνησης. Μέσω της ΔΕΗ έχει ασκηθεί η φορολογική πολιτική, που ιδιαίτερα τα χρόνια 2012 και 2013 προσέλαβε τεράστιες διαστάσεις, το γνωστό ‘χαράτσι’, κύρια αιτία για τα σημερινά προβλήματα εισπραξιμότητας», πρόσθεσε ο κ. Παναγιωτάκης.

Η αναδιάρθρωση της αγοράς ενέργειας πρέπει να είναι μέρος των μεταρρυθμίσεων, εντάσσεται εξάλλου και στα μνημόνια, ωστόσο, δεν συζητείται οποιαδήποτε εθνική σταρατηγική, σημείωσε κατά την ομιλία του στην 20ή Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με την Ελληνική Κυβέρνηση του Economist Γεώργιος Περιστέρης, πρόεδρος της Terna Energy και διευθύνων σύμβουλος της GEK TERNA.

Η Ελλάδα έχει ανταγωνιστικές εταιρείες κι ένα δυναμικό από ΑΠΕ άνω των 10.000 MW που παραμένει αναξιοποίητο, με τα νησιά να καλύπτουν τις ανάγκες τους από απαρχαιωμένα συστήματα, τα οποία τελικά πληρώνουν οι Έλληνες καταναλωτές, ανέφερε ο κ. Περιστέρης. Όπως είπε, η διασύνδεση κοστίζει 4 δις ευρώ. Θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα σε μια δεκαετία και να αποσβεστεί πολύ γρήγορα, σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της GEK TERNA.

Ο ίδιος προέτρεψε για μαζική επένδυση στις AΠΕ και στις καινοτόμους τεχνολογίες, λέγοντας πως χρειάζεται ένα επενδυτικό σοκ. Το βάρος πρέπει να σηκώσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, για να ακολουθήσουν οι ξένες, κατέληξε ο κ. Περιστέρης.

Το σημαντικό ζήτημα για μας είναι οι πελάτες. Θέλουμε καλές υπηρεσίες και χαμηλές τιμές. Οφείλουμε να δεσμευτούμε ότι θα ενημερώσουμε τους καταναλωτές για τα ενεργειακά ζητήματα και θα ικανοποιούμε τις ανάγκες τους. Οι καταναλωτές δεν βλέπουν όφελος από τη μείωση των τιμών χονδρικής, αν δεν μειώνονται οι λογαριασμοί τους, ανέφερε μεταξύ άλλων ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Edison Ρομπέρτο Πότι.

Ο κ. Πότι τόνισε ότι απαιτούνται μετρρυθμίσεις για να γίνει ανταγωνιστική η αγορά, σημειώνοντας ότι «πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και να υιοθετήσουμε καινοτομίες, αποτρέποντας πρωτοβουλίες που κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση και επιβραδύνουν την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, θέτοντας εμπόδια». Η πρωτοβουλία της ΔΕΗ κινείται προς την κατεύθυνση αυτήν με το άνοιγμα της λιανικής αγοράς στους καταναλωτές, παρατήρησε ο κ. Poti.

«Μπορεί κάποιοι να πιστεύουν ότι ως ανταγωνιστές της ΔΕΗ απεργαζόμαστε την κατάρρευσή της. Θα ήθελα από αυτό εδώ το βήμα να τονίσω ότι δεν είναι αλήθεια. Δεν είναι προς το συμφέρον κανενός, καθόσον ο κυρίαρχος ρόλος της την καθιστά απολύτως συνδεδεμένη με το ενεργειακό σύστημα της χώρας. Η Elpedison από τη μεριά της θα  συνεχίσει να εργάζεται προς την κατεύθυνση ενός ουσιαστικού ανοίγματος της αγοράς και ενίσχυσης του υγιούς ανταγωνισμού, μέσα σε ένα σταθερό και λειτουργικό ρυθμιστικό περιβάλλον», διεμήνυσε από το βήμα του Economist ο εκτελεστικός πρόεδρος της Elpedison Σπύρος Ανδρεάς.

Δεν είναι η μνημονιακή υποχρέωση της χώρας που πρέπει να σηματοδοτήσει τις εξελίξεις, αλλά η πραγματική ανάγκη της για ουσιαστικό άνοιγμα της αγοράς, ανέφερε, λέγοντας πως το γενικό ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ενέργεια περιέχει τον στόχο ενός ενιαίου συστήματος στο οποίο η ενέργεια θα ρέει χωρίς εμπόδια στην Ευρώπη, αξιοποιώντας κατά τον καλύτερο τρόπο τους ενεργειακούς πόρους και τις υποδομές που υπάρχουν, προς όφελος των καταναλωτών. Παρατήρησε δε πως η ελληνική αγορά ηλεκτρισμού απέχει πολύ από αυτόν τον στόχο.

Ο ίδιος μίλησε για δομικό πρόβλημα της ελληνικής αγοράς, λέγοντας πως η ΔΕΗ διατηρεί στο επίπεδο της παραγωγής την αποκλειστική πρόσβαση και εκμετάλλευση σε λιγνίτες και υδροηλεκτρικά, και στη δε προμήθεια ηλεκτρισμού το 92% στο διασυνδεδεμένο σύστημα.

Με το τελευταίο Μνημόνιο (Ν.4336/2015) τέθηκαν δεσμευτικοί στόχοι που ορίζουν ότι μέχρι το 2020 καμία εταιρεία δεν θα μπορεί να παράγει, προμηθεύει ή εισάγει ηλεκτρική ενέργεια σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% της αγοράς, επισήμανε ο κ. Ανδρεάς.