Skip to main content

Ιδιωτικοποιήσεις: Όλα τα project που περιμένουν(;) τη συμφωνία

Fraport- Slentel θα κληθούν να υπογράψουν για τα περιφερειακά αεροδρόμια, από Δευτέρα μπαίνει στο τραπέζι η προώθηση της πώλησης και της ΟΛΘ ΑΕ.

Από το βράδυ της Πέμπτης, με την κατάθεση της πρότασης της κυβέρνησης, ξεχνάμε τα περί «μη ξεπουλήματος» του δημοσίου πλούτου και περνάμε κατευθείαν στις «ιδιωτικοποιήσεις» με ρυθμούς αστραπιαίους, ενώ σε αυτή τη φάση δεν ακούμε να «παίζει» ούτε καν ο όρος «μετοχοποίηση», αν και θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι θα επιλεγεί τελικώς για τον ΑΔΜΗΕ.

Λοιπόν, οι ώριμες διαδικασίες πώλησης προχωρούν τώρα με πρώτα - πρώτα αεροδρόμια, Ελληνικό και «από Δευτέρα τα λιμάνια». Όπως πολύ καθαρά λέχθηκε στη Voria.gr, «οι Γερμανοί, αν ακόμη ενδιαφέρονται, θα κληθούν να υπογράψουν για τα περιφερειακά αεροδρόμια και από Δευτέρα προχωρούν οι διαδικασίας για τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης».

Όχι μόνο πωλούνται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αλλά «πετάμε και τη σκούφια μας», αν η κοινοπραξία της γερμανικής Fraport AG με τη SLENTEL Ltd συμφερόντων Κοπελούζου, που είχε πλειοδοτήσει, παραμένει πρόθυμη να υλοποιήσει τη δεσμευτική της προσφορά, για εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ και, επιπλέον, ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ προσαρμοζόμενο στο πληθωρισμό.  Αν μπούνε οι υπογραφές έχει υπολογιστεί ότι στην επόμενη 4ετία θα υλοποιηθούν επενδύσεις 250 έως και 300 εκατ.ευρώ στα περιφερειακά αεροδρόμια που, ως γνωστόν, «έχουν τα θεματάκια τους» και σε ό,τι αφορά στις υποδομές, αλλά και στη χρηματοδότηση της λειτουργικής επάρκειας.

Ο άλλος «τελειωμένος» αλλά όχι και....τελειωμένος διαγωνισμός αφορά στο Ελληνικό, το οποίο βρίσκονταν στο δρόμο για την «Ηellinikon Global» με εγγυητή τη Lamda Development. Μπορεί μόλις το Μάιο τα στελέχη της κυβέρνησης, η κ. Βαλαβάνη και ο κ.Τσιρώνης, να υποστήριζαν ότι τόσο το τίμημα όσο και οι όροι της σύμβασης για το Ελληνικό είναι «σκανδαλώδεις», αλλά σήμερα είναι μια διαφορετική ημέρα και, προφανώς, το Ελληνικό, με το 100% των μετοχών της Α.Ε., περνάει για 915 εκατ.ευρώ στον ιδιώτη που αναλαμβάνει να αξιοποιήσει την τεράστια έκταση του παλιού αεροδρομίου της πρωτεύουσας.

Αλλά ας έρθουμε στα λιμάνια καθώς το θέμα πώλησης της ΟΛΘ ΑΕ, ενδιαφέρει άμεσα τη Θεσσαλονίκη και τη βόρειο Ελλάδα. Υπάρχει η απόφαση για να προχωρήσει «από Δευτέρα», το θέμα της ΟΛΘ ΑΕ, κάτι που όπως πληροφορείται η Voria.gr θα απαιτήσει απόφαση της κυβερνητικής επιτροπής σε πρώτη φάση. Αυτό πάντως που θεωρείται βέβαιο είναι ότι, όπως και στην περίπτωση της ΟΛΠ ΑΕ, θα δοθεί αρχικά το 51% των μετοχών που έχει το δημόσιο με προοπτική, ο ιδιώτης, να αποκτήσει το υπόλοιπο ποσοστό ως το 67%, εντός πενταετίας. Υπάρχει σχεδιασμός για κάποιες τροποποιήσεις στους όρους του σχεδίου σύμβασης και μένει να αποδειχθεί το αν θα τις δεχθούν ή αν θα αντιδράσουν οι υποψήφιοι επενδυτές.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει «παγώσει» τον τελευταίο χρόνο, από όταν τον Ιούλιο του 2014 πέρασαν στη β' φάση οι παρακάτω οκτώ υποψήφιοι: APM Terminals, B.V.,  Deutsche Invest Equity Partners GmbH,  Duferco Participations Holding S.A., International Container Terminal Services Inc,  Mitsui & Co., Ltd., P&O Steam Navigation Company (DP World), Russian Railways JSC / GEK TERNA S.A. και Yilport Holding Inc.

Για την απαραίτητη παράλληλη παρακολούθηση των εξελίξεων στο «μεγάλο λιμάνι», σημειώνεται ότι στο παιχνίδι της διεκδίκησης της ΟΛΠ ΑΕ, είναι η Cosco, η ΑPM Terminals (θυγατρική της δανέζικης Maersk) και η φιλιππινέζικη International Container Terminal Services (ICTS). Η πώληση του ΟΛΠ, είναι κάτι που έντονα απασχολεί τους οικονομικούς φορείς της βόρειας Ελλάδας, που ανησυχούν για την περίπτωση που η σύνδεση με το Θριάσιο και η εξυπηρέτηση φορτίων που έρχονται από την Ασία, με το σιδηρόδρομο, βγάλει εκτός επενδυτικού ενδιαφέροντος το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.  

Μαζί με αεροδρόμια, Ελληνικό και Λιμάνια προχωράει και η πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ-Rosco), διαγωνισμοί που έχουν παγώσει για πάνω από χρόνο. Επιλέγεται λοιπόν η πώληση παρά τη δήλωση του υπουργού ΠΑΠΕΝ Π.Λαφαζάνη που είχε πει: «Ο ΟΣΕ δεν πωλείται. Αντίθετα θέλουμε να ανασυγκροτήσουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο».

Λοιπόν η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που κατάφερε την τελευταία διετία να περάσει σε κερδοφορία, επανέρχεται στο προσκήνιο. Οι επανειλημμένες μεταθέσεις των ημερομηνιών στις διαγωνιστικές διαδικασίες,  έδειχναν πως η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης είχε κολλήσει. Όμως φαίνεται πως το ενδιαφέρον των υποψήφιων επενδυτών δεν έχει εξατμιστεί. Έχει γραφεί άλλωστε πως η υπόθεση της TΡΑΙΝΟΣΕ έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της αμερικανικής WATCO, μέσω συνεργασίας με τη ρουμανική Grup Feroviar Roman (GFR), συνεχίζει να υπάρχει ενδιαφέρον από τους ρωσικούς σιδηροδρόμους, RZD, ενώ οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι, SNCF,  όπως έχει διαρρεύσει, μάλλον έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους.

Οι Γάλλοι όμως, ενδιαφέρονται για τη Rosco, αλλά με την Alstom, ενώ τη Rosco έβλεπε επίσης η ρωσική RZD και η γερμανική Siemens.

Kαι, σε όλο αυτό το πακέτο των ιδιωτικοποιήσεων που δηλώνει ότι  θα τρέξει η κυβέρνηση, με το ΤΑΙΠΕΔ,  περιλαμβάνεται και η Εγνατία Οδός, δηλαδή η παραχώρησης της λειτουργίας και εκμετάλλευσης του οδικού άξονα και των καθέτων του.

Αυτό που μπορεί κάποιος να πει σε τούτη την εύθραυστη φάση  των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές, είναι, ότι και μόνο το γεγονός ότι η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, άρα και προς πώληση, το μετοχικό πακέτο που κατέχει στον ΟΤΕ, αυτό το 10% που κατέληξε να ελέγχει, αποδεικνύει την απόφασή της να προχωρήσει στην επόμενη φάση βάζοντας οριστικά τέλος στην αποκήρυξη των αποκρατικοποιήσεων.