Skip to main content

Τα πρακτικά εργαλεία για μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις για ηλεκτρονικές αγορές

Το ηλεκτρονικό επιχειρείν είναι εδώ για να μείνει, με την πανδημία να έχει λειτουργήσει ως επιταχυντής του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων.

Τα πρακτικά βήματα για την προσαρμογή των μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων στην ταχύτατη στροφή καταναλωτών, προμηθευτών και εμπόρων σε ψηφιακά κανάλια συναλλαγών και επικοινωνίας συζητήθηκαν στο διαδικτυακό εργαστήριο που διοργάνωσαν από κοινού ο ΣΕΒ σύνδεσμος επιχειρήσεων και βιομηχανιών και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), την Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021, με τίτλο «Ηλεκτρονικά καταστήματα: πρακτικά εργαλεία για μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις». 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, παρά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων το καλοκαίρι, τα ποσοστά ηλεκτρονικών αγορών παρέμειναν 40%-70% υψηλότερα σε σχέση το 2019, ενώ κατά την καθιερωμένη εβδομάδα ηλεκτρονικών προσφορών και εκπτώσεων του Νοεμβρίου οι ψηφιακές αγορές ήταν 70% αυξημένες. Με 10.000 ηλεκτρονικά καταστήματα να λειτουργούν ήδη στη χώρα μας, το ηλεκτρονικό επιχειρείν είναι εδώ για να μείνει, με την πανδημία να έχει λειτουργήσει ως επιταχυντής του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων.

Οι ομιλητές ανέδειξαν έξι πρακτικά βήματα για την επιτυχημένη προσαρμογή των μικρότερων επιχειρήσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Πρώτον, η μετάβαση αυτή δεν αφορά μόνο τις ηλεκτρονικές πωλήσεις ή την επικοινωνία με τους καταναλωτές, αλλά το σύνολο της οργάνωσης μιας επιχείρησης. Δεύτερον, ο σεβασμός και η ευθύνη απέναντι στον ψηφιακό καταναλωτή αποτελούν σημαντικό παράγοντα για τη δημιουργία μιας σχέσης εμπιστοσύνης με διάρκεια. Οι καταναλωτές εκτιμούν την ευκρίνεια των όρων χρήσης, την απλότητα στην ολοκλήρωση των συναλλαγών, και τη δυνατότητα εύκολης πλοήγησης στην ιστοσελίδα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος (περισσότερες πληροφορίες για την πρακτική επικοινωνία με τον ψηφιακό καταναλωτή μπορείτε να βρείτε εδώ). Τρίτον, τα δικαιώματα των ψηφιακών καταναλωτών διασφαλίζονται από την Πολιτεία, που λαμβάνει συνεχώς πρωτοβουλίες για τη διαφάνεια τιμών και τη φερεγγυότητα της ηλεκτρονικής αγοράς, και ενημερώνει τους καταναλωτές με ανοικτά δεδομένα, όπως για παράδειγμα μέσα από την ψηφιακή εφαρμογή e-katanalotis. Τέταρτον, ένα επιτυχημένο ηλεκτρονικό κατάστημα πρέπει να αποτελεί οργανική προέκταση ενός φυσικού καταστήματος, και να είναι συνδεδεμένο με όλες τις εργασίες της επιχείρησης - από τη βιτρίνα, την πώληση, το λογιστήριο, μέχρι και την αποθήκη. Πέμπτον, καλά στοχευμένες ενέργειες ψηφιακής προώθησης είναι εφικτές μέσα από την παρακολούθηση της ψηφιακής συμπεριφοράς με τη χρήση data analytics. Έκτον, η επιλογή αξιόπιστων συνεργατών ως προς τις υπηρεσίες παράδοσης και τις ηλεκτρονικές πληρωμές, αλλά και η μέριμνα για την κυβερνοασφάλεια, αποτελούν επιπλέον σημαντικές παραμέτρους που πρέπει να έχει υπόψη μια επιχείρηση κατά τη δημιουργία του ηλεκτρονικού καταστήματός της.

Τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται για τις επιχειρήσεις υπογράμμισε ο Δρ. Γιώργος Ξηρογιάννης, Αν. Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒ, αναφέροντας ότι «κάθε επιχείρηση πρέπει να ξεκινήσει από το είδος του ηλεκτρονικού καταστήματος που της ταιριάζει, χωρίς επενδυτικές υπερβολές. Οι καταναλωτές βρίσκονται παντού, και οι επιχειρήσεις πρέπει να τους εξυπηρετούν με την ίδια ποιότητα είτε στα φυσικά καταστήματα είτε στα ηλεκτρονικά. Ο καταναλωτής θα συνεχίζει να αποζητά τη φυσική εξυπηρέτηση, αλλά η ευκολία ηλεκτρονικών αγορών είναι πλέον ψηλά στις επιλογές των καταναλωτών».

Ο Αντιπρόεδρος Α’ του ΕΒΕΘ, κ. Μανώλης Βλαχογιάννης συμπλήρωσε πως «υπάρχουν δεκαετίες που δεν συμβαίνει τίποτα, και εβδομάδες που συμβαίνουν όσα σε πολλά χρόνια. Αυτό έγινε με την πανδημία του κορονοϊού και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Με όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν γύρω μας, δεν πρέπει να μένουμε μόνο στα ηλεκτρονικά καταστήματα, αλλά να προχωρήσουμε γρήγορα στο ηλεκτρονικό επιχειρείν. Και το ηλεκτρονικό επιχειρείν δεν εξαρτάται μόνο από την ψηφιακή παρουσία μιας επιχείρησης, αλλά από την οργανική σχέση μεταξύ των φυσικών και των ηλεκτρονικών της καταστημάτων, και την ολοκληρωμένη υποστήριξη της λειτουργίας της στις αποθήκες, τις αποστολές, και τις συναλλαγές με πελάτες και προμηθευτές».

Στη συζήτηση συμμετείχε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης, η κα Κατερίνα Φραϊδάκη, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) και e-Commerce Coordinator του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN), ο κ. Σάββας Τορτοπίδης, Chief Digital Officer, ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΜΑΣΟΥΤΗΣ ΑΕ, η κ. Σταυρούλα Κακκαβά, e-Commerce Manager, YOU.GR, και η κα Ολυμπία Τζιμαράκα, Marketing Director, DUST+CREAM.