Skip to main content

Τρία αγκάθια στον διαγωνισμό για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Γκόνου

Ο διαγωνισμός για την έκταση των 672 στρεμμάτων πρόκειται να διενεργηθεί σε δύο φάσεις. Τα τρία σημεία-κλειδιά που κάνουν διστακτικούς τους επενδυτές.

Τρία είναι τα θέματα που φαίνεται να προβληματίζουν όσους σε πρώτη φάση θα σκέπτονταν να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ για την αξιοποίηση, με μελετοκατασκευή, του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.

Η αξιοποίηση του πρώην Γκόνου, για τη δημιουργία ενός μεγάλου εμπορευματικού κέντρου σε μικρή απόσταση από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, είναι μία συζήτηση που γίνεται τα τελευταία πολλά χρόνια και τουλάχιστον από το 2004. Τελικώς ο διαγωνισμός βγήκε στον αέρα στις 3/5/2018, πρόκειται να διενεργηθεί σε δύο φάσεις και πρόθεση της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι η ταχεία ολοκλήρωση των διαδικασιών.

Αλλά σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου των μεταφορών και των logistics, υπάρχουν τρία σημεία που κάνουν διστακτικούς όσους αναγνωρίζουν στη Θεσσαλονίκη και στην περιοχή πέριξ του λιμένα, των μεγάλων οδικών κόμβων και της Διαλογής του ΟΣΕ αλλά και έως τη Σίνδο και τον Άγιο Αθανάσιο, μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης των αποθηκεύσεων- logistics.

Τα τρία αυτά σημεία, είναι τα εξής: Η μεγάλη έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, που καλύπτει 672 στρέμματα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ουδείς κατ’ αρχήν ενδιαφερόμενος, είναι πρόθυμος να δεσμευτεί για το σύνολο της έκτασης, κυρίως γιατί δεν υπάρχουν οι εμπορευματικές ροές που θα δικαιολογούσαν μία τόσο μεγάλη επένδυση που θα απορροφούσε έως και 200 εκατ ευρώ. Βεβαίως, τονίζεται ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ εξετάζει τη δυνατότητα αξιοποίησης με κατάτμηση και στο διαγωνισμό που προκήρυξε, στη β’ φάση, προβλέπεται σαφώς, όπως και διατυπώνεται, «ανταγωνιστικός διάλογος» στον οποίο γνωρίζουμε ότι θα συζητηθεί και η παραχώρηση με κατάτμηση.

Τα πυρομαχικά που υπάρχουν στο πρώην Γκόνου και τα οποία πρέπει να απομακρυνθούν. Μέχρι σήμερα έχουν εξυγιανθεί μόλις 200 στρέμματα στα οποία περιλαμβάνεται και η έκταση που προσωρινά κι’ ως το τέλος του 2018 έχει μισθώσει ο ΤΑΡ, σαν κέντρο αποθήκευσης και διανομής των σωλήνων που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου. Υπολογίζεται ότι το κόστος εξυγίανσης των υπολοίπων 400 και πλέον στρεμμάτων, μπορεί να φθάσει μέχρι τις 600.000 ευρώ και ουδείς υποψήφιος επενδυτής θα ήταν διατεθειμένος να το αναλάβει. Όπως δήλωσε στη Voria.gr ο CEO της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Αθ. Σχίζας, μάλλον το κόστος αυτό θα αναλάβει ο διαχειριστής της έκτασης που ανήκει στους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους, δηλαδή η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Η σύνδεση του Γκόνου με το δίκτυο του σιδηροδρόμου και πιο συγκεκριμένα με τον Εμπορευματικό Σταθμό, είναι το τρίτο και πολύ κρίσιμο σημείο στη διακίνηση φορτίων. Όπως έχει επισημάνει σε προηγούμενο δημοσίευμά της η Voria.gr, το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής, στην κατεύθυνση από Διαλογή προς το Γκόνου, για πολλά μέτρα πριν το πρώην στρατόπεδο, θέλει ανακατασκευή. Πέραν αυτού, πιθανοί ενδιαφερόμενοι θα ήθελαν τον Εμπορευματικό, να μεταφερθεί στο Γκόνου. Εάν το Τ.Σ.1, (Τεχνικό Συγκρότημα 1), που σήμερα βρίσκεται σε απόσταση περίπου 800 μέτρων από του Γκόνου, μεταφερθεί στο πρώην στρατόπεδο, τότε η βασική γραμμή του σιδηροδρόμου θα φτάνει στο logistics center και θα αποφεύγονται οι μανούβρες εντός της Θεσσαλονίκης. Σημειώνεται ότι η συνολική απόσταση της Διαλογής από το Γκόνου είναι περίπου 2 χλμ.  

Βεβαίως τα θέματα που αφορούν βασικές και μεγάλες υποδομές, όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι στην ευθύνη του ΟΣΕ και πέραν των επενδυτικών κονδυλίων απαιτούν ανασχεδιασμό των γραμμών στο σταθμό Διαλογή αλλά ενδεχομένως και των λειτουργικών συστημάτων που τις υποστηρίζουν και, ο σιδηρόδρομος, είναι μία υψηλού κόστους επένδυση, ως και υπερδιπλάσια ανά χιλιόμετρο, σε σχέση με το οδικό δίκτυο.

Πέραν των ανωτέρω να σημειωθεί ότι υπάρχουν διαθέσιμες εκτάσεις, κοντά στον ΟΛΘ που διαθέτουν εύκολες συνδέσεις με τα δίκτυα μεταφορών.

Με μία κουβέντα και συμπερασματικά, υπάρχει σκεπτικισμός για το εάν θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον και για το εάν θα κατατεθούν προσφορές, στο πλαίσιο του διαγωνισμού για το Γκόνου.