Skip to main content

Ταφόπλακα η ένταξη των έργων τέχνης στο περιουσιολόγιο

Η σχεδιαζόμενη ένταξη των έργων τέχνης στο περιουσιολόγιο θα αποτελέσει χτύπημα για την ελληνική αγορά έργων τέχνης, επισημαίνουν ειδικοί του χώρου.

Tαφόπλακα στην ελληνική αγορά έργων τέχνης θα αποτελέσει η σχεδιαζόμενη ένταξη των έργων τέχνης στο περιουσιολόγιο όπως εκτίμησαν οι ομιλητές σε ημερίδα με θέμα “Τέχνη και Περιουσιολόγιο” που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του Money Show.

“Ανοίγουμε έναν διάλογο γιατί χρειάζεται να προσδιορίσουμε όλες τις παραμέτρους σ΄αυτό το θέμα που δεν αφορά μόνο τα έργα τέχνης αλλά και τα πνευματικά δικαιώματα” ανέφερε στον χαιρετισμό του στην ημερίδα ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος, θέτοντας παράλληλα σειρά ερωτημάτων όπως:

“Τι θα μπορούσε να σημαίνει η εισαγωγή έργων τέχνης στο περιουσιολόγιο; Θα μπορούσε να έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα; Θα εφαρμοσθεί για όλα τα είδη της τέχνης; Πώς μπορεί να ποσοτικοποιηθεί η αξία; Τι γίνεται με τα ασφαλισμένα έργα;” είναι μερικά από τα ερωτήματα που έθεσε για διάλογο ο υπουργός.

“Η τέχνη πρέπει να προστατευθεί πάση θυσία” είπε από την πλευρά ο διοργανωτής της ημερίδας και ιδιοκτήτης του οίκου δημοπρασιών Myro Antiques House, Σταύρος Μυρωνίδης εκφράζοντας φόβους ότι τα έργα τέχνης θα “φυγαδευτούν” σε άλλες χώρες.

“Θα πέσει η αξία των έργων λόγω φορολόγησης και θα συμπιεσθούν προς τα κάτω οι τιμές”, πρόσθεσε.

“Το ερώτημα που εγείρεται”, ανέφερε η αρχαιολόγος – μουσειολόγος Στέλλα Συλλαίου, “είναι ποιος θα κοστολογήσει τα έργα ενώ ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξει πώς έφτασαν στα χέρια του”. “Τι γίνεται όμως σε περιπτώσεις οικογενειακών κειμηλίων ή για ένα κλεμμένο, κατά το παρελθόν, έργο τέχνης που πέρασε σε άλλα χέρια και ο τωρινός ιδιοκτήτης του δεν το γνωρίζει;” αναρωτήθηκε. Επιπλέον, σύμφωνα με την κ.Συλλαίου, η αξία των έργων δεν είναι σταθερή και “μπορεί κάτι που σήμερα αντιμετωπίζεται ως αριστούργημα, χρόνια μετά να μην είναι και να χάνει την αξία του και το αντίστροφο”.

Οι συνέπειες θα είναι σημαντικές και για τους συλλέκτες στην ελληνική αγορά αφού, όπως ανέφερε η κ.Συλλαίου, θα εμφανίζονται διστακτικοί να αγοράσουν και να επενδύσουν και κάποιοι θα ρευστοποιήσουν τις συλλογές τους.

“Η καταγωγή του κόσμου” του Courbet “πλήρωσε” τον φόρο κληρονομιάς!

Ένα παράδειγμα που σχετίζεται με τα έργα τέχνης και το περιουσιολόγιο στη Γαλλία, έδωσε η διευθύντρια του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θούλη Μισιρλόγλου, χρησιμοποιώντας το εξαιρετικά γνωστό έργο του Courbet.

“Τελευταίος του ιδιοκτήτης ήταν ο ψυχαναλυτής Ζακ Λακάν και μετά τον θάνατό του, το 1981, το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών διευθέτησε τον φόρο κληρονομιάς με ειδικό νομοσχέδιο, μέσω της αγοράς του πίνακα, μια πράξη που ολοκληρώθηκε 14 χρόνια μετά. Αυτό, σε μια χώρα όπου οι εθνικές συλλογές, διεσπαρμένες στις συλλογές μουσείων σε όλη την επικράτεια, συγκροτήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τη δυνατότητα αποπληρωμής φόρων μέσω της δωρεάς από τους ιδιοκτήτες τους” εξήγησε η κ.Μισιρλόγλου.