Skip to main content

ΤΕΕ: Τα κυβερνητικά μέτρα εξωθούν στην ανεργία χιλιάδες μηχανικούς

Την πεποίθησή του ότι τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση σε φορολογικό και ασφαλιστικό «θα οδηγήσουν βίαια εκτός αντικειμένου εργασίας χιλιάδες μηχανικούς» εξέφρασε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιάννης Αλαβάνος,
Την πεποίθησή του ότι τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση σε φορολογικό και ασφαλιστικό «θα οδηγήσουν βίαια εκτός αντικειμένου εργασίας χιλιάδες μηχανικούς» εξέφρασε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιάννης Αλαβάνος, μιλώντας από το βήμα της τριήμερης κοινής σύσκεψης του Επιμελητηρίουκαι των 17 περιφερειακών του τμημάτων, που πραγματοποιήθηκε στηΘεσσαλονίκη στις 19-20-21 Φεβρουαρίου.

Παράλληλα πρόσθεσε ότι ο τρόπος με τον οποίο έγινε η «αστεία και εικονική» δημόσιαδιαβούλευση για το φορολογικό και ασφαλιστικό θέμα «ακύρωσε την έννοιάτης». Υποστήριξε ότι «οι προτάσεις που ανακοινώθηκαν για το ασφαλιστικόθα κάνουν αδύνατη τη λήψη εγγυητικών επιστολών και την προείσπραξηαμοιβών για χιλιάδες μηχανικούς».

Ιστορική στιγμή και ευκαιρία για αλλαγές στο αναπτυξιακό μοντέλο της Ελλάδας χαρακτήρισε την τρέχουσα οικονομική συγκυρία ο πρόεδρος του ΤΕΕ, συμπληρώνοντας πως η στρατηγική ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας για την έξοδο από την κρίση θα πρέπει να στηριχθεί σε σχεδιασμό 10ετίας. Τόνισε, δε, ότι η συγκυρία προσφέρεται για ανατροπές των οικονομικών πολιτικών, που κατέστησαν τη χώρα κύριο στόχο των κερδοσκόπων, όσων πειραματίζονται με νέους κανόνες πειθαρχίας για να αντικαταστήσουν το Σύμφωνο Σταθερότητας».

Εξέφρασε δε την πεποίθηση ότι το πείραμα -όπως το χαρακτήρισε- του ενιαίου ασφαλιστικού ταμείου (ΕΤΑΑ) «έχει αποτύχει από τη γέννησή του». Πρόσθεσε ότι το ταμείο των μηχανικών (ΤΣΜΕΔΕ) προβλέπεται αναλογιστικά ότι θα είναι υγιές τουλάχιστον μέχρι το 2032. «Ας αφήσει λοιπόν το κράτος το ΤΣΜΕΔΕ στο έλεός του», συμπλήρωσε και πρόσθεσε ότι, αν γίνει πράξη η δήλωση του αρμόδιου υπουργού, Ανδρέα Λοβέρδου, περί ενοποίησης και των αποθεματικών των ταμείων, τότε το ΤΣΜΕΔΕ «αποξενώνεται» και από την περιουσία του.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ σημείωσε ακόμη ότι δεν είναι δυνατόν οι μηχανικοί να αντιμετωπίζουν τόσο μεγάλο πρόβλημα απασχόλησης, όταν υπάρχουν οι δυνατότητες άμεσης δημιουργίας χιλιάδων θέσεων εργασίας, μέσω προγραμμάτων, όπως οι παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας στα κτήρια.

Συμπλήρωσε δε, ότι σε περιόδους προώθησης αναγκαίων θεσμικών μέτρων, όπως το πρόγραμμα «Καλλικράτης» ή η βελτίωση του πλαισίου για τα δημόσια έργα και τις μελέτες, «δεν πρέπει να παγώνουν έργα και μελέτες».

Ο κ. Αλαβάνος ζήτησε ακόμη την απεμπλοκή μικρομεσαίων έργων από το πρόγραμμα Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και ένταξή τους στο ΠΔΕ ή το ΕΣΠΑ. Επεσήμανε, τέλος, την ανάγκη να υπάρξει «απλή, κωδικοποιημένη νομοθεσία παντού και άμεσα, καθώς ό,τι συμβαίνει σήμερα –με την πολυπλοκότητα και την έλλειψη κωδικοποίησης- είναι μήτρα κάθε φαινομένου διαφθοράς».

Την ανάγκη της επανεξέτασης και της απλοποίησης του θεσμού των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), καθώς το κόστος τους μπορεί να είναι πολλαπλάσιο, σε σχέση με τα έργα που εκτελούνται ως δημόσια, «δείχνουν» τα ευρήματα μελέτης ομάδας εργασίας του ΤΕΕ, τα οποία παρουσίασαν στην τριήμερη κοινή σύσκεψη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, αν συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό η ένταξη στις ΣΔΙΤ μη ανταποδοτικών έργων, σε λίγα χρόνια από σήμερα ένα μεγάλο μέρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) θα δεσμεύεται για την κάλυψη αντίστοιχων πληρωμών προς τους αναδόχους.

Μάλιστα, όπως προκύπτει, εάν θεωρηθεί ότι τα 51 έργα, που η ένταξή τους στις ΣΔΙΤ έχει εγκριθεί, θα ολοκληρωθούν μέχρι το έτος 2012, από εκεί και πέρα και για περίπου 25 έτη, θα δεσμεύονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κάθε έτος 200 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή αυτών των έργων. Στη δε περίπτωση των κοινωνικών μη ανταποδοτικών έργων, το κόστος μέσω ΣΔΙΤ είναι τουλάχιστον μιάμιση φορά υψηλότερο από ό,τι αν κατασκευάζονταν ως δημόσια με απευθείας δανεισμό.

Επιπρόσθετα, σημαντικά ποσά «μεταφέρονται» σε εταιρίες του εξωτερικού και αποδυναμώνονται οι ελληνικές κατασκευαστικές κάθε βαθμίδας: κι αυτό γιατί, συχνά, πολλά μικρά έργα συμπτύσσονται σε μεγάλα και οι ελληνικές εταιρίες καλούνται να συμμετάσχουν σε project μόνο ως υπεργολάβοι των αναδόχων, με δυσμενείς όρους.

Κατά συνέπεια, πρόσθεσαν, οι ΣΔΙΤ μπορούν να διασφαλίσουν το δημόσιο συμφέρον μόνο αν εφαρμοστούν σωστά και με προϋποθέσεις (όπως το να τεθεί οροφή ποσοστού επί του ΠΔΕ, που μπορεί να δεσμεύεται λόγω ΣΔΙΤ, π.χ, 5%-10%).

Με βάση τα παραπάνω, η βασική πρόταση της ομάδας είναι: να μην εντάσσονται στις ΣΔΙΤ τα ανταποδοτικά έργα, αλλά να ανατίθενται ως έργα παραχώρησης και να εντάσσονται στο συγκεκριμένο μοντέλο μόνο μη ανταποδοτικά έργα. χ, 5%-10%).

Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, κρίνεται επιτακτική η απεμπλοκή μικρομεσαίων έργων από το πρόγραμμα ΣΔΙΤ και ένταξή τους στο ΠΔΕ ή το ΕΣΠΑ, ενώ επισήμανε την ανάγκη να υπάρξει «απλή, κωδικοποιημένη νομοθεσία παντού και άμεσα, καθώς ό,τι συμβαίνει σήμερα –με την πολυπλοκότητα και την έλλειψη κωδικοποίησης- είναι μήτρα κάθε φαινομένου διαφθοράς».

Από την πλευρά του, ο  πρόεδρος του ΤΕΕ/Τμήματος Κ.Μακεδονίας, Τάσος Κονακλίδης, ζήτησε το άμεσο «άνοιγμα» του θέματος των ΣΔΙΤ, αλλά και του αναπτυξιακού μοντέλου της Ελλάδας γενικότερα. «Πρέπει να προσδιορίσουμε ξανά τα ζητούμενα και να εστιάσουμε την προσοχή μας -που έχει εκτραπεί λόγω του πανικού για την κρίση- σε συγκεκριμένο πλαίσιο, με όρους και προοπτικές ανάπτυξης. Διαφορετικά, όταν βγούμε -αν βγούμε- από την κρίση, θα περιμένουμε μοιρολατρικά την επόμενη», είπε χαρακτηριστικά.

Ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ, Νίκος Μαντζούφας, σημείωσε ότι τα έργα ΣΔΙΤ δεν είναι κάποιος μαγικός τρόπος εκτέλεσης έργων, με βάση την εφεύρεση νέου τρόπου χρηματοδότησης. «Είτε μέσω των τελών είτε πληρωμών του δημοσίου, οι χρήστες ή το δημόσιο θα κληθούν να αποπληρώσουν τα έργα», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας το πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει ιεράρχηση των αναγκών και των έργων. «Τα έργα ΣΔΙΤ δεσμεύουν εθνικούς πόρους», ξεκαθάρισε.

Από μέρους του, ο πρόεδρος της Ένωσης Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Κεντρικής Μακεδονίας (ΕΜΔΥΔΑΣ-ΚΜ), Χρήστος Μακρής, χαρακτήρισε τις ΣΔΙΤ «ταφόπλακα των δημοσίων έργων στην Ελλάδα» και τόνισε ότι το κόστος κατασκευής έργων ΣΔΙΤ είναι τρεις φορές περισσότερο, σε σχέση με το ενδεχόμενο να το κατασκεύαζε το κράτος.

Κατά τον χαιρετισμό της στην εκδήλωση, η περιφερειάρχης Κ.Μακεδονίας,Μαρία Λιονή, επεσήμανε ότι η μέθοδος των ΣΔΙΤ είναι ακόμη αντικείμενοέντονης διαβούλευσης, καθώς μπορεί όλοι να τάσσονται υπέρ τηςσυνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, «αλλά υπάρχουν πολλέςπαράμετροι, που δυσκολεύουν αυτό το εγχείρημα, σε μια χώρα όπου οιαμαρτίες των δημοσίων έργων περισσεύουν τα τελευταία χρόνια». Η ίδιαεπεσήμανε ότι μείζον θέμα είναι σε κάθε περίπτωση το πώς διασφαλίζεταιη διαφάνεια των συναλλαγών στις ΣΔΙΤ και πρόσθεσε ότι το ζήτημα δενείναι μόνο αυτό του αυξημένου κόστους, αλλά και ηθικό και πολιτικό καιγια αυτό χρήζει περαιτέρω εξέτασης.

Τέλος, ο αναπληρωτής τομεάρχης Οικονομίας της ΝΔ και βουλευτής Β’Θεσσαλονίκης, Θεόδωρος Καράογλου, χαρακτήρισε τις ΣΔΙΤ ως έναν θεσμόπου αποτέλεσε μία από τις βασικές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησηςΚαραμανλή. «Προσφέρουν οφέλη τόσο για το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα,όσο και για τους πολίτες, οι οποίοι απολαμβάνουν περισσότερα έργα σεσύντομο σχετικά χρονικό διάστημα», τόνισε. Παραδέχθηκε πως από τηνπενταετή εφαρμογή του προγράμματος ΣΔΙΤ υπάρχουν μια σειρά προβλημάτων,τα οποία μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα στο πλαίσιο ενός διαλόγου. «Ηφιλοσοφία των Συμπράξεων είναι σωστή. Όμως, η επανεξέταση τόσου τουθεσμικού πλαισίου και των κανόνων εφαρμογής των ΣΔΙΤ και η αποτίμησητης μέχρι τώρα πορείας τους προφανώς είναι επιβεβλημένη», σημείωσε.