Skip to main content

Τελλόγειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ: «Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου: στα ίχνη του Γιανούλη»

Μια νέα έκθεση που έρχεται ως συμπλήρωμα στην ήδη υπάρχουσα για τον Γιανούλη Χαλεπά έρχεται από τις 6 Μαϊου στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών.

Το θέμα του Γιανούλη Χαλεπά δεν εξαντλείται εύκολα. Μετά τη μεγάλη έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και Λαβείν», μια συμπαραγωγή με το Onassis Culture και σε συνεργασία με σημαντικά μουσεία και συλλέκτες, μια προσπάθεια ανανεωτικής ματιάς στο έργο του καλλιτέχνη, επανέρχεται το θέμα Χαλεπάς με μια καινούρια έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., η οποία συμπληρώνει και επεκτείνει σε κάποιον βαθμό την προηγούμενη.

H έκθεση «Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου: στα ίχνη του Γιανούλη» σε συνεργασία με το Onassis Culture, θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 6 Μαΐου, στις 19:00 και θα διαρκέσει ως την Κυριακή 17 Ιουλίου 2022.

Η Κατερίνα Χαλεπά-Κατσάτου, γλύπτρια, μικροανεψιά του Γιανούλη, επέλεξε και τόλμησε να ακολουθήσει τη γλυπτική, παρά το βάρος του μεγάλου προγόνου της. Πρόκειται για μια γλύπτρια που, όπως ήταν φυσικό επηρεάστηκε από το έργο του θείου της, έζησε κοντά του έως τα 13 της και δημιούργησε, ωστόσο, ένα δυνατό έργο με γλυπτά μεγάλων διαστάσεων σε μάρμαρο, σε χαλκό, μνημειακές συνθέσεις σε δημόσιους χώρους και κτίρια, όσο καμιά άλλη γυναίκα στον χώρο της νεοελληνικής γλυπτικής. Η γλυπτική της παραμένει στο γενικό παραστατική, ρεαλιστική με κεντρικό θέμα τον άνθρωπο. Επιλέγει να εκφραστεί μέσα από τη μεγάλη χειρονομία, που αποτυπώνεται σε μεγάλες επικές συνθέσεις – η κατεξοχήν Ελληνίδα γλύπτρια μνημειακής πλαστικής.

Η έκθεση θα παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια σημαντική Ελληνίδα γλύπτρια μνημειακής γλυπτικής σε ιστορικά μνημεία της Ελλάδος και της Μακεδονίας ιδιαίτερα (Μνημείο Νάουσας 1822, Μνημείο Μικρασιάτισσας Μάνας 1922 στη Μυτιλήνη κ.α.). Στο Τελλόγλειο θα παρουσιαστούν περισσότερα από 70 έργα, γλυπτά, σχέδια και σπάνια τεκμήρια για τον Χαλεπά και όλη την οικογένεια, τα οποία θα δημοσιευτούν για πρώτη φορά.

Η Κατερίνα Χαλεπά, συνέβαλε πολύ στη διάσωση, και επιμέλεια του αρχείου της οικογένειάς της, του Βασίλη και της Ειρήνης Χαλεπά, κατανόησε και έκανε έργο ζωής τη διατήρηση και αρχειοθέτηση όλων αυτών των στοιχείων που βοηθούν εντέλει στην ένταξη του καλλιτεχνικού έργου στα σωστά του συμφραζόμενα. Το αρχείο αυτό περιείχε σημαντικότατα στοιχεία για τον Γιανούλη, το έργο του, τα σχέδιά του στα κατάστιχα λογαριασμών της πατρικής επιχείρησης, αλλά και για το εργαστήριο μαρμαρογλυπτικής του πατέρα του, του Ιωάννη Χαλεπά, έγγραφα, συμβόλαια κ.ά. ενώ επίσης περιλάμβανε πλούσιο υλικό σε φωτογραφίες και τεκμήρια για την Τήνο. Κυρίως όμως η Κατερίνα διαφύλαξε το γλυπτό σύνολο των έργων που πραγματοποίησε ο Χαλεπάς όταν έζησε στην οικία Δαφνομήλη στην Αθήνα.

«Γνώρισα την Κατερίνα Χαλεπά ώριμη πια τη δεκαετία του ’80, όταν είχε μια διαμορφωμένη πλέον διαδρομή στη γλυπτική, με χαρακτηριστική την προσπάθειά της να διατηρήσει τη βαριά κληρονομιά και την αγάπη για το έργο του θείου της. Στη σκιά αυτή, ανάμεσα στον θαυμασμό και τις αναπόφευκτες επιδράσεις από τον Χαλεπά, προσπάθησε να φτιάξει –κι έφτιαξε- το δικό της έργο, με τη δική της προσωπικότητα, τις δικές της επιλογές» αναφέρει στο κείμενο της έκδοσης η Γενική Διευθύντρια Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ., Ομότιμη Καθηγήτρια Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ., Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.