Skip to main content

Μετρό στην Καλαμαριά: «Αγκάθια» η Πόντου και ο σταθμός μετεπιβίβασης

Στον αέρα παραμένει η διάνοιξη της οδού Πόντου μέχρι τον τερματικό σταθμό της Μίκρας και η δημιουργία σταθμού μετεπιβίβασης.

Το Μετρό στην Καλαμαριά «τρέχει», το 2018 θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού και το 2019 θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία των συρμών και, ως και σήμερα, ακόμη δεν έχει διανοιγεί σε όλο της μήκος η οδός Πόντου, ο ένας από τους κύριους διαμήκεις οδικούς άξονες που διασχίζει τον Δήμο Καλαμαριάς και ο οποίος πρέπει να φτάσει ως τον τερματικό σταθμό της Μίκρας. Επίσης, δεν έχει σχεδιαστεί επίγεια το συγκοινωνιακό hub που θα εξυπηρετεί έναν σταθμό από τον οποίο θα ξεκινάει η επόμενη επέκταση του Μετρό, προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Λέγεται ξανά και ξανά ότι στον τερματικό της Μίκρας θα δημιουργηθεί ένας σταθμός μετεπιβίβασης για τους χρήστες των αστικών λεωφορείων που θα θέλουν να πάρουν το Μετρό, ότι σε αυτή την έκταση γύρω από το σταθμό του Μετρό θα πρέπει να δημιουργηθεί πάρκινγκ ΙΧ αυτοκινήτων, στάση ταξί, ενδεχομένως και χώροι λειτουργίας μικρών επιχειρήσεων για την εξυπηρέτηση των επιβατών.

Αυτά όλα είναι πολύ ωραία, ακούγονται σύγχρονα και σαφώς αναπτυξιακά για την συγκεκριμένη περιοχή της Καλαμαριάς, αλλά προς το παρόν είναι θεωρητικά και θα έπρεπε να είχαν σχεδιαστεί και προχωρήσει ως έργα από χρόνια πριν, αν ληφθεί υπόψη ότι η β΄φάση της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά δημοπρατήθηκε το 2011 και το έργο συμβασιοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2013. Φθάσαμε όμως στον Ιούλιο του 2017 και όλα τα παραπάνω είναι στον αέρα και το μόνο σίγουρο είναι ότι όταν το Μετρό λειτουργήσει για το κοινό, δηλαδή προς το τέλος του 2020, η περιοχή πέριξ του σταθμού της Μίκρας θα είναι ανοργάνωτη και βεβαίως, η Πόντου, θα παραμένει αδιάνοικτη σε μήκος περίπου 2 χλμ.

Η επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά είναι αναμφίβολα ένα μεγάλο «δώρο» για τον Δήμο, μεγαλύτερο των 400 εκατ. ευρώ, για έναν από τους πλέον ευνοημένους λόγω θέσης, δήμους, τους πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Η Αττικό Μετρό Α.Ε., όπως είπε και ο πρόεδρός της καθ. Γιάννης Μυλόπουλος, κατασκευάζει το Μετρό και, όσον αφορά τον τερματικό της Μίκρας, κατασκευάζει το σταθμό, δεν κατασκευάζει δρόμους.

Πράγματι έτσι είναι, αλλά να υπενθυμίσουμε στο σημείο αυτό, πως η Αττικό Μετρό Α.Ε., τα προηγούμενα χρόνια και ακριβώς για να μπορέσει να προχωρήσει το έργο της επέκτασης, κατέβαλε αποζημιώσεις στα σημεία της αδιάνοικτης Πόντου, όπου ήταν αναγκαίο για να προχωρήσει η κατασκευή των σταθμών. Επιπλέον, όπως πληροφορηθήκαμε από τον αντιδήμαρχο Τεχνικών ΥπηρεσιώνΚαλαμαριάς κ. Παναγιώτη Θεοδοσιάδη, η Αττικό Μετρό Α.Ε., έκανε και τη μελέτη για την Πόντου σε όλο της το μήκος.

Ο Δήμος, με το Γενικό Πολεοδομικό του που υπογράφηκε το 2015, έχει χαρακτηρίσει μία μεγάλη έκταση, άνω των 40 στρεμμάτων, γύρω από τον τερματικό της Μίκρας, σαν σταθμό μετεπιβίβασης. Αλλά ακόμη η έκταση αυτή δεν έχει μελετηθεί, δεν έχουν χωροθετηθεί οι διάφορες χρήσεις και λειτουργίες, δεν έχουν λυθεί τα χρονοβόρα ζητήματα των απαλλοτριώσεων αλλά και των διεκδικήσεων που έχουν ιδιώτες, μετά από χρησικτησίες.

Ο Δήμος- όπως είπαν τόσο ο δήμαρχος κ. Θεοδόσης Μπακογλίδης, όσο και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Θεοδοσιάδης- υποστηρίζει πως το θέμα πρέπει να αναληφθεί από έναν κεντρικό φορέα – όπως ήταν π.χ. ο ΟΡΘΕ πριν την διάλυσή του ή από τον νέο ΣΑΣΘ την δημιουργία του οποίου έχει εξαγγείλει ο υπουργός κ. Σπίρτζης- και με ενεργό παρέμβαση του ΥΠΟΜΕΔΙ, γιατί το ζήτημα είναι υπερτοπικής σημασίας. Άλλωστε και ο προηγούμενος αρμόδιος αντιδήμαρχος Καλαμαριάς, ο κ. Σαρηγιάννης, υποστήριζε ότι η διάνοιξη της Πόντου έπρεπε να χρηματοδοτηθεί κεντρικά, γιατί η οδός είναι υπερτοπικού χαρακτήρα(σ.σ. ό,τι είχε ισχύσει με την διάνοιξη της Λαγκαδά).

Σε τούτη την φάση ή μάλλον τους τελευταίους αρκετούς μήνες, ο Δήμος Καλαμαριάς προσπαθεί να λύσει το θέμα «πολιτικά», δηλαδή από τον Νοέμβριο του 2016 ζητάει συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζη, προκειμένου να του προτείνει, ένα σχέδιο «μοιράσματος» του κόστους. Συγκεκριμένα, να αναλάβει ο δήμος το κόστος των απαλλοτριώσεων για τις ιδιωτικές ιδιοκτησίες στο αδιάνοικτο τμήμα της Πόντου και, το ΥΠΟΜΕΔΙ, το κόστος κατασκευής του δρόμου. Πέραν του θέματος της Πόντου να σημειωθεί ότι πρέπει να ολοκληρωθεί και η κατασκευή της οδού Ανδρέα Παπανδρέου, καθώς στη συμβολή αυτών των δύο δρόμων(παραδίπλα από το Γυμναστήριο Μίκρας), βρίσκεται ο τερματικός σταθμός Μίκρας.

Σημειώνεται ότι η διάνοιξη της Πόντου συνδέεται και με την ολοκλήρωση του δικτύου ομβρίων καθώς μόνο έτσι θα θωρακιστούν περιοχές του δήμου(π.χ. Πλατεία Ύδρας) στις οποίες παρατηρούνται πλημμυρικά φαινόμενα αλλά και σταθμοί του Μετρό, όπως υποστήριξε ο κ. Θεοδοσιάδης.

Η διευθέτηση όλων των παραπάνω ζητημάτων που αφορούν στην οργάνωση ενός συγκοινωνιακού κέντρου στην περιοχή πέριξ του τερματικού σταθμού Μίκρας, θα απαιτήσει χρόνο και βεβαίως χρήματα, όχι τόσο για το σκέλος των μελετών, όσο για την εκτέλεση των απαλλοτριώσεων και την κατασκευή των οδών. Πρέπει να θεωρείται πλέον ή βέβαιο ότι ο τερματικός σταθμός θα λειτουργεί πριν διανοιχτεί σε όλο της το μήκος η Πόντου.

Υπάρχει η άποψη μηχανικών, ότι τουλάχιστον θα μπορούσαν να διανοιχτούν τα τμήματα της Πόντου που θα βοηθούσαν στην πρόσβαση στους σταθμούς του Μετρό, προκειμένου έτσι ο Δήμος, τμηματικά, να αντιμετωπίσει ευκολότερα το κόστος του έργου.