Skip to main content

Infographic: Ο χάρτης των τουρκικών υπερπτήσεων - Τετραπλασιασμός παραβιάσεων στο Αιγαίο

Το πρώτο τετράμηνο του έτους οι υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας κατέγραψαν 2.377 περιστατικά. Το ίδιο διάστημα του 2021 ήταν μόλις 618.

Τετραπλασιασμό παραβιάσεων του Εθνικού Εναέριου Χώρου της Ελλάδας από την Τουρκία δείχνουν τα στοιχεία για την κατάσταση με τις υπερπτήσεις στο Αιγαίο, αποκαλύπτοντας την κατακόρυφη αύξηση της παραβατικότητας των γειτόνων.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει ρεπορτάζ της «Καθημερινής», τα περιστατικά παραβιάσεων του Εθνικού Εναέριου Χώρου από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο έχουν τετραπλασιαστεί σε σχέση με το 2021, ενώ οι υπερπτήσεις κατά το ίδιο διάστημα είναι οκτώ φορές περισσότερες.

Πιο συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στον πίνακα, το πρώτο τετράμηνο του έτους οι υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας κατέγραψαν 2.377 περιστατικά, όταν το 2021, χρονιά που ακολούθησε την κρίση του «Ορούτς Ρέις», ήταν μόλις 618. Μάλιστα, τα 1.465 σημειώθηκαν από την περίοδο 14 Μαρτίου έως 30 Απριλίου, με την Τουρκία να κλιμακώνει επικίνδυνα την επιθετικότητά της στο Αιγαίο, αξιώνοντας παράλληλα τη σύνδεση της κυριαρχίας των νησιών με την αποστρατιωτικοποίησή τους. Μεγαλύτερη αξία, όμως, έχουν οι υπερπτήσεις των τουρκικών μαχητικών, που αποτελούν κατάφωρη παραβίαση της εθνικής κυριαρχίας.

Από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο, τουρκικά αεροσκάφη πέταξαν 120 φορές πάνω από ελληνικά εδάφη, αριθμός οκταπλάσιος σε σχέση με τις 15 υπερπτήσεις του 2021. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί, όμως, είναι το πρωτοφανές μπαράζ υπερπτήσεων της 27ης Απριλίου, λίγα 24ωρα μετά την ανακοίνωση της επίσημης επίσκεψης του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Λευκό Οίκο. Εκείνη την Τετάρτη η ένταση «χτύπησε κόκκινο», με την Τουρκία να πραγματοποιεί 42 υπερπτήσεις πάνω από 21 ελληνικά νησιά. Πρόκειται για τις περισσότερες υπερπτήσεις που έχουν καταγραφεί σε μόνο μία ημέρα από το 1974.

Το πρώτο κύμα ξεκίνησε στις 10.18 το πρωί, με δύο τουρκικά F-16 να εισέρχονται στο FIR Αθηνών από τα ανατολικά της Ρόδου. Στη συνέχεια κινούνται βόρεια και μέχρι τις 10.43 πραγματοποιούν έντεκα υπερπτήσεις πάνω από τους Αρκιούς, τους Λειψούς, το Αγαθονήσι, τη Σάμο, τους Φούρνους και τις Οινούσσες. Στις 12.13 τα ελληνικά ραντάρ καταγράφουν ακόμη δύο τουρκικά F-16 να εισέρχονται νοτίως της Σάμου και να στρέφονται βόρεια πετώντας πάνω από το Φαρμακονήσι, τους Λειψούς, τους Φούρνους και τις Οινούσσες.

Οσο τα τουρκικά μαχητικά βρίσκονται εντός του FIR Αθηνών, παραβιάζοντας τον Εθνικό Εναέριο Χώρο, ελληνικά αεροσκάφη απογειώνονται από τις Σμηναρχίες Μάχης στο Καστέλλι, στη Σκύρο και στη Λήμνο, και λίγη ώρα αργότερα δίνεται σήμα και στις μητρικές βάσεις να απογειώσουν μαχητικά. Στο Ανατολικό Αιγαίο λαμβάνουν χώρα σκληρές αερομαχίες, καθώς τα τουρκικά F-16 αρνούνται να εγκαταλείψουν τον ελληνικό εναέριο χώρο.

Στις 17.15 το απόγευμα ξεκινάει ακόμη ένα κύμα, με δύο τουρκικά F-16 να εισέρχονται και πάλι νοτίως της Ρόδου πραγματοποιώντας υπερπτήση πάνω από τους Λειψούς και τους Αρκιούς. Λίγο αργότερα, στις 19.37, σε μια κίνηση που δεν συνηθίζεται αφού έχει σχεδόν νυχτώσει, ακόμη ένα ζευγάρι τουρκικών μαχητικών πραγματοποιεί αρχικά υπερπτήση πάνω από τη Ρω και τη Μεγίστη, και στη συνέχεια πραγματοποιεί συνεχόμενες εισόδους και εξόδους, πετώντας πάνω από την Καλόλιμνο, τα Ιμια, τους Λειψούς, τους Αρκιούς, το Αγαθονήσι, την Τέλενδο, την Κάλυμνο, τη Σύμη και τη Ρόδο. Το τελευταίο κύμα ξεκίνησε λίγα λεπτά αργότερα, με τα τουρκικά F-16 να βάζουν πορεία πάνω από τη Σάμο, τη Λέρο, την Κάλυμνο, την Κω, τη Στρογγύλη, τη Νίσυρο, τη Χάλκη, το Πρασονήσι και την Κάρπαθο, και να αποχωρούν από το FIR Αθηνών λίγο μετά τις 21.14. Εκείνο το βράδυ η στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων παρέμεινε στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων, ενώ το υπουργείο Εξωτερικών είχε ήδη απαντήσει με αυστηρότατο διάβημα διαμαρτυρίας προς την τουρκική πλευρά. Από τις 27 Απριλίου, η ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις κλιμακώθηκε ραγδαία. Η Αθήνα ακύρωσε την πρόσκληση για τη συμμετοχή της τουρκικής αεροπορίας στη διεθνή νατοϊκή άσκηση Tiger Meet και ενημέρωσε τους εταίρους της στο ΝΑΤΟ και στην Ε.Ε. για τις επιθετικές ενέργειες της Αγκυρας.

Τα παραπάνω στοιχεία συμπεριέλαβαν οι Αμερικανοί γερουσιαστές στην επιστολή που έστειλαν στον πρόεδρο Μπάιντεν στις 5 Ιουλίου, ζητώντας να «παγώσει» η πώληση F-16 στην Τουρκία, καθώς τα χρησιμοποιεί για να παραβιάζει τον εναέριο χώρο της Ελλάδας. Η σύνδεση της τουρκικής προκλητικότητας με την αποδέσμευση αμυντικού υλικού από τις Ηνωμένες Πολιτείες μπορεί να αποτελέσει το ισχυρότερο «όπλο» για να «μπλοκαριστεί» ο εκσυγχρονισμός της τουρκικής αεροπορίας.