Skip to main content

Θεσσαλονίκη - Εστίαση: Το lockdown φουντώνει τη μάχη στο online delivery

Αυξάνονται οι επιχειρήσεις που συνεργάζονται με εταιρείες διανομής φαγητού - Η στροφή στο delivery ήρθε για να μείνει, λένε εστιάτορες

Οι ηλεκτρονικές παραγγελίες φαγητού αυξήθηκαν σημαντικά τους τελευταίους μήνες καθώς η εστίαση, μετά από κυβερνητική απόφαση, βρίσκεται σε αναγκαστική χειμερία νάρκη από τον Νοέμβριο, με αποτέλεσμα η στροφή στο online delivery, για... παν ενδεχόμενο, ακόμη και όταν επαναλειτουργήσουν οι επιχειρήσεις του κλάδου,  να μοιάζει για πολλούς εκπροσώπους της εστίασης, που δεν έκαναν συνεργασίες όλο αυτό το διάστημα με πλατφόρμες παραγγελίας φαγητού, σχεδόν μονόδρομος.

Efood, Wolt,  delivery.gr, και BOX (Cosmote) είναι οι μεγαλύτεροι παίκτες στη διανομή φαγητού, με τις δυο πρώτες να κρατούν τα σκήπτρα των προτιμήσεων στη Θεσσαλονίκη.

Στο πρώτο lockdown, τον Μάρτιο του 2020, όπως εκτιμούν εκπρόσωποι της εστίασης, μόνον 2 στις 10 επιχειρήσεις, που έκαναν delivery, δούλεψαν σε αντίθεση με τους τελευταίους μήνες που η κινητικότητα από εταιρείες διανομής φαγητού, που συνεργάζονται με χώρους εστίασης, είναι σημαντικά αυξημένη. Ειδικά στο κέντρο της πόλης μηχανάκια από τις εν λόγω επιχειρήσεις κινούνται σχεδόν ασταμάτητα για να μεταφέρουν τις παραγγελίες στους καταναλωτές, ενώ το πλέον σύνηθες είναι να βλέπεις παρκαρισμένα δίκυκλα έξω από επιχειρήσεις που περιμένουν να κάνουν παραλαβή φαγητών, καφέ, γλυκά για να τα μεταφέρουν.

«Πολλές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια του lockdown που διανύουμε, αναγκαστικά, στράφηκαν στο delivery, τάση που θα συνεχιστεί και όταν ανοίξει η εστίαση, προκειμένου να υπάρχει ένα ακόμη εργαλείο πώλησης. Το delivery και η συνεργασία με πλατφόρμες διανομής φαγητού είναι ένας τρόπος για να μπορέσει μια επιχείρηση να κινηθεί. Πέρυσι, με περιορισμούς, η εστίαση ήταν ανοιχτή όλη τη χρόνια περί τις 157 ημέρες. Φέτος δεν έχουμε ανοίξει ούτε μια ημέρα. Η κατάσταση είναι οριακή» τονίζει χαρακτηριστικά μιλώντας στη Voria.gr ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εστιατόρων, Ψητοπωλών και Καφέ-Μπαρ του νομού Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Επιτροπίδης. Μάλιστα, όπως λέει χαρακτηριστικά, συνομιλώντας με εκπρόσωπο εταιρείας διανομής φαγητού του έλεγε πως «από τον Νοέμβριο δεν έχουμε σταματήσει να κάνουμε εγγραφές επιχειρήσεων εστίασης που προχωρούν σε συνεργασία με την πλατφόρμα μας».

«Μεγάλες κερδισμένες της πανδημίας» χαρακτηρίζει ο εκπρόσωπος της «Πρωτοβουλίας Εστίασης Θεσσαλονίκης», επιχειρηματίας και πρώην βουλευτής με το Ποτάμι, Νίκος Νυφούδης, μιλώντας στη Voria.gr, τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο online delivery και διεκδικούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο από την αγορά εστίασης.

Όπως εξηγεί ο ίδιος «στο πρώτο lockdown, ο κόσμος είχε διάθεση για μαγειρική, πλέον έχει κουραστεί να μαγειρεύει, όποτε παραγγέλνει περισσότερο στο σπίτι. Το delivery, κίνησε κάποιες επιχειρήσεις, πλέον είμαστε πιο υποψιασμένοι, όποτε δεν αποκλείω να υπάρξουν και άλλες επιχειρήσεις που θα εντάξουν στις υπηρεσίες τους τη διανομή κατ´οίκον».

Πάντως όπως λένε άνθρωποι της εστίασης η προμήθεια που παίρνουν οι εν λόγω επιχειρήσεις, είναι μεν τσουχτερή αλλά τελικά... απαραίτητη σε περιπτώσεις επιχειρήσεων που δεν ήταν δομημένες ώστε να εξυπηρετούν με με delivery και take away.

«Οι εταιρείες διανομής έχουν προσφέρει «χείρα βοηθείας» κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ωστόσο οι προμήθειες, οδηγούν τα καταστήματα στο να λειτουργούν σχεδόν οριακά  για να καλύψουν τα έξοδα τους» λέει εστιάτορας που τον τελευταίο μήνα συνεργάζεται με εταιρείες διανομής, σε μια προσπάθεια να δώσει έστω και οριακή ώθηση στην επιχείρηση του που έμενε κλειστή μέχρι και τον Φλεβάρη.

Ωστόσο αυτό που αποτελεί κίνητρο για τις περισσότερες επιχειρήσεις που προσφάτως έβαλαν το delivery στη φαρέτρα τους, είναι πως δεν είναι υποχρεωμένες να πληρώνουν διανομέα.

Οι προμήθειες που κινούνται περίπου στο 27% περιλαμβάνουν την εκτέλεση της παραγγελίας, το κόστος παράδοσης, της βενζίνης και το εργατικό κόστος των μεταφορέων.

Όπως τονίζουν επιχειρηματίες από τον κλάδο της εστίασης, τα κριτήρια για το ύψος της προμήθειας είναι ο τζίρος του μαγαζιού και το ύψος των παραγγελιών. Αν καταφέρουν να περάσουν συγκεκριμένα μεγέθη, η προμήθεια μπορεί να μειωθεί έως και 2-3 ποσοστιαίες μονάδες.

Περιμένουν να ανοίξουν κρατώντας, ωστόσο, μικρό καλάθι  

Την ίδια ώρα, οι άνθρωποι της εστίασης αναμένουν να ανοίξουν και πάλι τις επιχειρήσεις τους και να υποδεχτούν τους Θεσσαλονικείς, ωστόσο κρατούν μικρό καλάθι. Βλέποντας πως τα κρούσματα αυξάνονται και το σύστημα υγείας βρίσκεται στην... εντατική, όλα δείχνουν πως το άνοιγμα του λιανεμπορίου μετατίθεται, ενδεχομένως για μετά τις 29 Μαρτίου, με αποτέλεσμα το λουκέτο στην εστίαση να οδηγείται σε νέα παράταση.

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με το σχεδιασμό για τη σταδιακή άρση του lockdown και την επαναλειτουργία της εστίασης, η επικρατέστερη ημερομηνία είναι η 19η Απριλίου. Ωστόσο, τόσο από την κυβέρνηση, όσο και από την επιτροπή των ειδικών ξεκαθαρίζουν πως το άνοιγμα της εστίασης στους εξωτερικούς χώρους θα υλοποιηθεί μόνο αν το επιτρέπουν τα επιδημιολογικά δεδομένα και έχουν προχωρήσει και οι εμβολιασμοί.

Αυτό, πάντως, που ζητούν οι εκπρόσωποι του κλάδου είναι να υπάρχει και η δυνατότητα λειτουργίας των εσωτερικών ημιυπαίθριων χώρων των επιχειρήσεων τους καθώς δεν διαθέτουν όλα τα καταστήματα εξωτερικούς χώρους.
Επιπρόσθετα θεωρούν απαραίτητο για τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στην εστίαση και το επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα να εμβολιαστούν πριν το άνοιγμα του κλάδου προκειμένου να αισθάνονται περισσότερο ασφαλείς τόσο οι ίδιοι, όσο και οι πελάτες τους.