Skip to main content

Η ακρίβεια... τορπιλίζει τις μηχανότρατες της Μηχανιώνας - Πέφτει και η ζήτηση για ψάρια

Η τιμή του ναυτικού πετρελαίου έχει εκτιναχθεί κατά 200%, ενώ ακόμα και το κόστος για τα κουτιά φελιζόλ υπερδιπλασιάστηκε. Έπεσε και η ζήτηση για ψάρι

Αντιμέτωποι με το οριστικό δέσιμο των μηχανοτρατών στο λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας, στη Θεσσαλονίκη, βρίσκονται οι ιδιοκτήτες τους, καθώς, εξαιτίας της τεράστιας αύξησης της τιμής του ναυτικού πετρελαίου, αδυνατούν πλέον να σηκώσουν το κόστος λειτουργίας. Την ίδια ώρα, η ακρίβεια στο καλάθι της νοικοκυράς προκάλεσε μείωση στη ζήτηση των ψαριών αναγκάζοντας τους αλιείς να μειώσουν τις τιμές τους.

Ήδη από τον περασμένο Μάρτιο όπως ανέφερε στη Voria.gr ο πρόεδρος του Αλιευτικού Συνεταιρισμού Πλοιοκτητών και Μηχανότρατων Νέας Μηχανιώνας, Μάρκος Τσακμάκας, λόγω του υψηλού κόστους του πετρελαίου, «τα μισά σκάφη έδεσαν στο λιμάνι και σταμάτησαν να αλιεύουν».

Σήμερα οι μηχανότρατες που φεύγουν από το λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας και αλιεύουν στο Αιγαίο είναι 44 ενώ σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ενεργές είναι 270 μηχανότρατες.

Πίσω από κάθε μηχανότρατα, εκτός από τον ιδιοκτήτη, την οικογένειά του και τα πληρώματα, βρίσκεται ένας ολόκληρος κλάδος που ξεκινά από τους εμπόρους ψαριών αλλά και δεκάδες επιχειρήσεις ανεφοδιασμού των σκαφών. Ο κίνδυνος να ρίξουν μόνιμα άγκυρα στα λιμάνια οι μηχανότρατες λόγω του αβάσταχτου, όπως λένε, κόστους λειτουργίας θα προκαλέσει μια σειρά από αλυσιδωτές αντιδράσεις με πρώτη την τροφοδοσία της αγοράς με φρέσκα ψάρια.

Οι μηχανότρατες, όπως είπε ο κ. Τσακμάκας, προμηθεύονται το λεγόμενο ναυτικό πετρέλαιο η τιμή του οποίου όμως έχει εκτιναχθεί κατά περίπου 200%.

«Από τα 450 ευρώ το πετρέλαιο έφτασε τα 1.200 ευρώ, μιλάμε για αύξηση 200%. Πλέον, για μια ημέρα που θα ταξιδέψει η μηχανότρατα χρειάζονται 1.600 ευρώ για να καλυφθούν τα λειτουργικά έξοδα. Ήδη από τον περασμένο Μάρτιο, οπότε και αυξήθηκε κατακόρυφα το πετρέλαιο που προμηθευόμαστε, οι μισές μηχανότρατες έδεσαν στο λιμάνι της Μηχανιώνας και φοβάμαι ότι αν συνεχιστεί η κατάσταση ελάχιστοι θα μπορέσουμε να βγαίνουμε για αλιεία» είπε χαρακτηριστικά.

Η εκτίναξη της τιμής του ναυτικού πετρελαίου, όπως ανέφερε, κινητοποίησε στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα τους Γάλλους και Ισπανούς ευρωβουλευτές πετυχαίνοντας για το σύνολο των Ευρωπαίων αλιέων μια επιχορήγηση προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν το έργο τους. «Παρότι έχουμε δέσμευση από τα αρμόδια υπουργεία ότι θα υπάρξει επιδότηση έως τώρα δεν έχουμε δει ούτε ένα ευρώ» τόνισε ο κ. Τσακμάκας.

Η περίοδος αλιείας για τις μηχανότρατες όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος έληξε στις 23 Μαΐου με έναρξη νέας σεζόν από τις αρχές Σεπτεμβρίου ενώ από τις 15 Ιουλίου μπορούν να βγουν για ψάρεμα στα διεθνή ύδατα. «Μπορούμε να πάμε για ψάρεμα στα διεθνή ύδατα, μετά τον 25ο μεσημβρινό, δηλαδή κοντά στην Τουρκία. Όμως με αυτές τις τιμές στο πετρέλαιο ποιος θα βγάλει τη μηχανότρατα; Είναι μακριά και το κόστος είναι απαγορευτικό» επισήμανε.

Εκτός όμως από το ναυτικό πετρέλαιο, οι ιδιοκτήτες μηχανοτρατών είδαν αυξήσεις και σε άλλα απαραίτητα για αυτούς εφόδια, όπως τα δίχτυα, που αυξήθηκαν, όπως είπε ο κ. Τσακμάκας, κατά 60% «κυρίως λόγω των μεταφορικών αφού πολλά δίχτυα έρχονται από το εξωτερικό», των συρμάτων που χρησιμοποιούν στο ψάρεμα που ακρίβυναν επίσης κατά 60%, ενώ ακόμα και τα κουτιά από φελιζόλ που τοποθετούν τα ψάρια «πλέον τα αγοράζουμε προς 1,20 ευρώ από 49 λεπτά που τα αγοράζαμε πριν».

Περαιτέρω όμως η ακρίβεια που μαστίζει τα ελληνικά νοικοκυριά προκάλεσε και μείωση στη ζήτηση των ψαριών με αποτέλεσμα, όπως είπε ο πρόεδρος των πλοιοκτητών μηχανοτρατών, να μειωθούν κατά 30% οι τιμές πώλησης των ψαριών τους. «Η ζήτηση έπεσε πολύ και μειώθηκαν οι τιμές μας», κατέληξε ο ίδιος, ευχόμενος να υπάρξει επιχορήγηση προκειμένου να βγουν και πάλι οι μηχανότρατες στα νερά του Αιγαίου.