Skip to main content

Θεσσαλονίκη - Εστίαση: Sold out, πρώτα χαμόγελα και ένα μεγάλο στοίχημα μπροστά

«Sold out» τις πρώτες ημέρες λειτουργίας για τα περισσότερα καταστήματα-Ανησυχία για το επόμενο διάστημα, κρίσιμος παράγοντας η συμπεριφορά πελατών

Λόγους για να αρχίσει να... χαμογελά έχει η πλειονότητα των επιχειρηματιών της εστίασης, καθώς τις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας του χώρου, είδαν τα καταστήματα τους, μετά από το εξάμηνο αναγκαστικό λουκέτο, να παίρνουν ξανά ζωή.

Οι επόμενες ημέρες αποτελούν στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί την ώρα που το βλέμμα όλων είναι στραμμένο στις 15 Μαΐου, όποτε ανοίγει η χώρα μας για τους τουρίστες και παράλληλα δεν αποκλείεται να υπάρξει και κάποια χαλάρωση, αν το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα, στα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν, όπως πχ αναφορικά με την απαγόρευση κυκλοφορίας που, πλέον, ισχύει από τις 11.00 το βράδυ.

Γρίφο αποτελεί το τι θα γίνει με τα καταστήματα που δεν διαθέτουν εξωτερικό χώρο -αφορά περίπου το 20% επί του συνόλου των επιχειρήσεων - και δεν μπόρεσαν να συμμετέχουν στην επανεκκίνηση της εστίασης, καθώς έκανε έναρξη μόνο με τραπεζάκια έξω.

Το βέβαιο είναι πως το στοίχημα της εστίασης είναι πολυσύνθετο, καθώς σε αυτήν αλυσίδα προστίθενται οι κρίκοι των προμηθευτών με τη βιομηχανία τροφίμων και ποτοποιίας να πρωτοστατούν. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, το Φεβρουάριο ο κύκλος εργασιών στα τρόφιμα ήταν μειωμένος κατά 5% και στα ποτά κατά 20,9%, ενώ το 2020 έκλεισε με απώλειες 1,4% και 16,8% αντίστοιχα.

Κρατήσεις για το Σαββατοκύριακο

Ήδη επιχειρήσεις έχουν κρατήσεις για το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, με τους Θεσσαλονικείς να δείχνουν τη μεγάλη τους ανάγκη για φαγητό και ποτό, ή καφέ με φίλους μετά από μήνες, οπότε η μοναδική τους εκτόνωση ήταν ο περίπατος με ένα ρόφημα ανά χείρας, ή μια στάση σε μια πλατεία ή ένα παγκάκι.

Οι κρατήσεις άλλωστε μοιάζουν, πλέον, προαπαιτούμενες αν ο πελάτης θέλει να βρει τραπέζι στο κατάστημα που προτιμά, δεδομένου πως οι περιορισμοί με τους οποίους λειτουργεί η εστίαση, συχνά δεν αφήνουν περιθώρια στους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων να εξυπηρετήσουν όσους θα ήθελαν.

Πάντως η αλήθεια είναι πως κάνοντας μια βόλτα σε καταστήματα εστίασης της Θεσσαλονίκης, τις πρώτες ημέρες λειτουργίας τους, μόνο χαρωπά πρόσωπα, που αποκαλύφθηκαν κάτω από τις μάσκες, έβλεπες, με την πλειονότητα των πελατών να τηρούν τις αποστάσεις καθήμενοι στα τραπέζια τους και τους σερβιτόρους να δίνουν τους καλύτερους εαυτούς τους.

Μιλώντας με επιχειρηματίες της εστίασης αυτό που επαναλαμβάνουν είναι η πρόθεση να είναι απολύτως τυπικοί με τα υγειονομικά πρωτόκολλα καθώς όπως λένε με ανησυχία «δεν μας παίρνει να ξανακλείσουμε...πρέπει όλοι μας να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και εμείς και οι πελάτες».

Δεδομένου πως κάποιοι επιχειρηματίες ζορίστηκαν για να ανοίξουν τις επιχειρήσεις τους καταφεύγοντας σε δανεισμό, αναμένουν διακαώς να δουλέψουν προκειμένου να μπορέσουν να εργαστούν για να καλύψουν έξοδα και υποχρεώσεις. Για παράδειγμα, όσες επιχειρήσεις παρέμειναν κλειστές σε όλη τη διάρκεια αυτού του εξαμήνου, αντιμετώπισαν υψηλά κόστη συντήρησης και επισκευής ειδικά των ψυγείων τους.

Την ίδια ώρα με ιδιαίτερη προσμονή αναμένουν το ειδικό πρόγραμμα επιδοτήσεων για αγορά πρώτων υλών, που αφορά κονδύλι 330 εκατ. ευρώ. Η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων, αναμένεται να ανοίξει ως τις 10 του μήνα και η πίστωση των κεφαλαίων κίνησης σε περίπου 35.000 δικαιούχους, αναμένεται να γίνει ως το τέλος του μήνα.

Πάντως όπως λένε εκπρόσωποι του κλάδου, παρά την έστω και συγκρατημένη αισιοδοξία, που υπάρχει, το επόμενο διάστημα δεν αποκλείεται να δούμε νέα λουκέτα να προστίθενται στην αλυσίδα, που ήδη έχει ξεκινήσει να δημιουργείται από το 2020, μετά το πρώτο lockdown.

Πέρυσι ο κόσμος είχε αποδειχθεί αρκετά προβληματισμένος για να ξανακαθίσει στα τραπέζια των καταστημάτων εστίασης, κάτι που φέτος, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, δεν φαίνεται να ισχύει με τους Θεσσαλονικείς, οι οποίοι νιώθοντας πιεσμένοι ψυχολογικά, μετά τον πολύμηνο εγκλεισμό δείχνουν περισσότερο χαλαροί για να επιστρέψουν στις παλιές τους συνήθειες.

Οι συνωστισμοί συνεχίζονται...

Εκείνο που προβληματίζει είναι ο βαθμός χαλαρότητας καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι εικόνες συνωστισμού σε καταστήματα που, πλέον, λειτουργούν, είναι αντίστοιχες με εκείνες των προηγούμενων ημερών.

Άτομα νεαρής, κυρίως, ηλικίας, επιλέγουν αν δεν βρουν τραπέζι για να καθίσουν στο κατάστημα της πρώτης επιλογής τους, να πάρουν το ποτό στο χέρι και να κοντοσταθούν όρθιοι, δημιουργώντας, σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης , κοσμοσυρροή ορθίων, κάτι που είναι ζητούμενο να μην υπάρχει. Οι ιδιοκτήτες και οι υπάλληλοι των καταστημάτων, ως επί το πλείστον τους ζητούν ευγενικά να απομακρυνθούν, έκκληση που πέφτει στο κενό.

Στην προσπάθεια που γίνεται για την επανεκκίνηση ενός ταλαιπωρημένου, επί μήνες, κλάδου, όλοι μας πρέπει να αντιληφθούμε πως πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, πρώτα από όλα για εμάς τους ίδιους, καθώς ο κορωνοϊός δεν μας έχει αποχαιρετήσει ακόμη, και κατ επέκταση για τους ανθρώπους της εστίασης που δίνουν στην πλειονότητα τους τον καλύτερο τους εαυτό.

Κρίσιμης σημασίας για το επόμενο διάστημα είναι η συμπεριφορά όλων μας και η ατομική ευθύνη που πρέπει να επιδείξουμε, αλλά και οι έλεγχοι που θα πρέπει να συνεχίσουν να πραγματοποιούνται με ένταση.