Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Αποκτά πεζοδρόμια από αύριο η Μ. Αλεξάνδρου στον Εύοσμο

Η πρώτη εφαρμογή της τροπολογίας για πεζοδρόμους και ποδηλατοδρόμους στη χώρα. Τι λέει ο Σ. Κωνσταντινίδης για την Εθνική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας.

Στην αποκατάσταση της πρόσβασης σε τέσσερα προβληματικά σημεία του εμπορικού κέντρου του Ευόσμου στη Θεσσαλονίκη, προχωρά η δημοτική αρχή, με προσωρινές, πλην όμως κρίσιμες παρεμβάσεις από αύριο.

Στην κεντρική οδό Μ. Αλεξάνδρου και στη συμβολή της με την οδό Τζαβέλα, η ανυπαρξία πεζοδρομίων δημιουργεί όχι μόνο προβλήματα κίνησης των πεζών, αλλά και ασφάλειας, καθώς ηλικιωμένοι, άτομα με προβλήματα κίνησης, ακόμη και οικογένειες με ανήλικα σε καροτσάκια, αναγκάζονται να εκτίθενται στην κίνηση των οχημάτων, καθώς δεν υπάρχει πεζοδρόμιο για να περάσουν.



Για να γίνουν παρεμβάσεις κατασκευής πεζοδρομίου απαιτούνται μελέτες, κονδύλια και πολύς χρόνος.

Για να ξεπεράσει το σκόπελο ο δήμος αποφάσισε να εκμεταλλευτεί πρώτος σε όλη τη χώρα τη νέα τροπολογία της κυβέρνησης, που με αφορμή τον κορωνοϊό, δίνει τη δυνατότητα προσωρινών πεζοδρομήσεων ή δημιουργίας ποδηλατοδρόμων με υλικά διαχωρισμού.

Ουσιαστικά πρόκειται για τη δυνατότητα να τοποθετηθούν κορίνες και να γίνει επέκταση πεζοδρομίων, με προσωρινό τρόπο, μέχρι να γίνουν οριστικά οι παρεμβάσεις και στο μεσοδιάστημα να μη χάνεται χρόνος. Στην περίπτωση της Ελλάδας... χρόνια.

Ο δήμος Κορδελιού Ευόσμου είχε την ετοιμότητα να αντιμετωπίσει άμεσα το πρόβλημα στο συγκεκριμένο κομβικό σημείο της πόλης, καθώς ειδικός συνεργάτης του δημάρχου, Κλεάνθη Μανδαλιανού, ανέλαβε προσφάτως ο γνωστός συγκοινωνιολόγος, Σταύρος Κωνσταντινίδης.



Ο κ. Κωνσταντινίδης έχει μεγάλη εμπειρία από τέτοιες παρεμβάσεις. Επί θητείας Γιάννη Μπουτάρη στη δημαρχία Θεσσαλονίκης ήταν συνεργάτης του δημάρχου και εφάρμοσε αντίστοιχα μέτρα σε μια σειρά από δρόμους της πόλης και ειδικά στο κέντρο. Τότε τα προσωρινά μέτρα (που παραμένουν σε ισχύ...) είχαν βαφτιστεί για τις ανάγκες της εξυπηρέτησης του επείγοντος χαρακτήρα τους «εργοταξιακή σήμανση».

Τώρα όμως με την τροπολογία, που πέρασε η κυβέρνηση, αποκτούν θεσμική υπόσταση και λύνονται τα χέρια δημάρχων για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν μια σειρά από προβλήματα μετακινήσεων, τροποποιήσεων στην κυκλοφορία και λειτουργίας των πόλεων.

Η αρχή γίνεται αύριο το πρωί στη Μ. Αλεξάνδρου του Ευόσμου και οι νέες συνθήκες, που θα αποδώσουν ένα μέτρο πλάτους του οδοστρώματος στους πεζούς θα έχουν διαμορφωθεί μέχρι το βράδυ.

Ο κ. Κωνσταντινίδης επισήμανε ότι «εφόσον στην τροπολογία περιληφθούν και οι διαμορφώσεις επικίνδυνων κόμβων, θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε με ανάλογες παρεμβάσεις, που θα αντιμετωπίσουν έστω προσωρινά χρονίζοντα ζητήματα της καθημερινότητας των πολιτών και της λειτουργίας της πόλης. Τα επικίνδυνα σημεία σε κάθε δήμο είναι πάρα πολλά. Αντί να περιμένουμε τέσσερα χρόνια για να γίνουν μόνιμες παρεμβάσεις, μπορούμε με έξυπνες λύσεις και με προσωρινά μέτρα να σταματήσουμε την ταλαιπωρία του κόσμου».

Από το 2014 άλλωστε ο συγκοινωνιολόγος έχει εκδώσει βιβλίο, που διανεμήθηκε σε όλους τους δήμους της χώρας, με έξυπνες λύσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτού του τύπου, που είναι κοινά σε όλες τις ελληνικές πόλεις, μεγάλες και μικρές.

«Από αύριο, με την τοποθέτηση των υλικών διαχωρισμού εκεί που δεν υπήρχε πεζοδρόμιο θα υπάρχει και θα έχει πλάτος ένα μέτρο. Πρόκειται για ένα από τα πλέον εμπορικά, αν όχι το πιο εμπορικό, σημεία του Ευόσμου και πιστεύω πως θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε με ανάλογες παρεμβάσεις σε πολλά περισσότερα σημεία του δήμου», είπε ο κ. Κωνσταντινίδης.

Ο ίδιος συμμετέχει ενεργά άλλωστε στην κατάρτιση του σχεδίου για την οδική ασφάλεια της κυβέρνησης, καθώς πρόθεση του Μεγάρου Μαξίμου είναι να γίνει μια Εθνική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας. Η σύσταση της επιτροπής και η ολοκλήρωση του σχεδίου, για το οποίο ενδιαφέρεται προσωπικά ο πρωθυπουργός πήγε πίσω λόγω των έκτακτων καταστάσεων στον Έβρο και φυσικά λόγω κορωνοϊού, όμως θεωρείται βέβαιο ότι οι διαδικασίες θα τρέξουν χωρίς καθυστερήσεις στο εξής.

«Η πρόσφατη τροπολογία για την διαμόρφωση πεζοδρόμων, πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων με προσωρινά υλικά διαχωρισμού κυκλοφοριακής σήμανσης ανοίγει το δρόμο να επεκτείνουμε την ιδέα αυτή σε αρκετές ακόμη εφαρμογές, όχι μόνο λόγω κάποιας πειστικής ανάγκης όπως εν προκειμένου το COVID 19 αλλά και υπό φυσιολογικές συνθήκες», τονίζει ο κ. Κωνσταντινίδης.

Ως παραδείγματα αναφέρει:

1.Επέκταση της ιδέας προσωρινής σήμανσης: Συγκεκριμένα η επέκταση της ιδέας, και η νομιμοποίηση υπό προϋποθέσεις των προσωρινών υλικών σε φυσιολογικές συνθήκες μπορεί να λάβει χώρα στις παρακάτω περιπτώσεις:

-Σε περιπτώσεις όπου μια παρέμβαση κρίνεται αναγκαία άμεσα (κατόπιν μελέτης φυσικά) και θα μπορούσε να εφαρμοστεί με προσωρινά υλικά μέχρι τη στιγμή που θα κατασκευαστεί το τελικό έργο. Επειδή όμως η κατασκευή ενός έργου από τη στιγμή της απόφασης μπορεί να χρειαστεί από δύο έως τέσσερα χρόνια είναι φανερό πως ο ενδιάμεσος χρόνος είναι πολύτιμος.

-Στις περιπτώσεις την εποχιακής λειτουργίας ενός τόπου, όπως είναι οι εκατοντάδες τουριστικοί τόποι της χώρας, των νησιών συμπεριλαμβανομένου. Εδώ η λειτουργία των τόπων σε δυο εποχιακές ταχύτητες, οδηγεί στην ανάγκη έκτακτων παρεμβάσεων τους θερινούς μήνες και άρα τα προσωρινά υλικά είναι η λύση του προβλήματος.

2.Επέκταση στην οδική ασφάλεια: Η ιδέα της προσωρινής σήμανσης είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική για την αντιμετώπιση των προβλημάτων οδικής ασφάλειας. Και συγκεκριμένα στις περιπτώσεις των χιλιάδων κόμβων των ελληνικών πόλων που έχουν προβλήματα οδικής ασφάλειας, καθώς και επικίνδυνων τμημάτων του οδικού δικτύου. Να σημειωθεί ότι στις αστικές περιοχές τα μισά τροχαία ατυχήματα με θύματα και τραυματίες αφορούν στους πεζούς. Εφόσον νομιμοποιούνταν η χρήση προσωρινών υλικών θα μπορούσαν μετά τη μελέτη του προβλήματος η υλοποίηση του έργου να γίνεται σε δύο μήνες αντί για δύο έως τέσσερα χρόνια που απαιτεί σήμερα. Ταυτόχρονα το κίνητρο για γρήγορη εκτέλεση θα οδηγούσε την τοπική αυτοδιοίκηση σε ανάληψη πρωτοβουλιών μελέτης καθώς θα γνώριζαν ότι σύντομα θα υπήρχε υλοποίηση. Οι προσωρινές αυτές παρεμβάσεις με τα σύγχρονα υλικά που εγγυώνται την ασφάλεια θα εφαρμοζόταν μέχρι του σημείου που το έργο θα λάβει μόνιμα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά.

«Η ποιοτική και ποσοτική συνδρομή στην οδική ασφάλεια είναι ανυπολόγιστη, καθώς σε κάθε μικρή, μεσαία ή μεγάλη ελληνική πόλη υπάρχουν από 20 μέχρι 50 προβληματικά σημεία όπου υπάρχει συγκέντρωση και επανάληψη τροχαίων ατυχημάτων. Προτείνεται όχι μόνο η νομιμοποίηση των προσωρινών υλικών και η σύνταξη προδιαγραφών που θα σταλούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και ακόμη η χρηματοδότηση από πλήθος ευρωπαϊκών προγραμμάτων που ήδη σχετίζονται με τα ΕΣΠΑ ή μπορούν να αναζητηθούν», σημείωσε ο κ. Κωνσταντινίδης.

3.Εθνική Επιτροπή Οδικης Ασφάλειας: Το μέτρο αυτό θα μπορούσε να είναι η πρώτη δημόσια παρέμβαση ενόψει της σύστασης της Εθνικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, και ειδικά στον τομέα της αντιμετώπισης των τροχαίων ατυχημάτων σε αστικές περιοχές.