Skip to main content

Θεσσαλονίκη-Δύο χρόνια κυβέρνηση Μητσοτάκη: Τα συν, τα πλην και οι εκκρεμότητες

Μία αποτίμηση για το έργο που αφορά τη Θεσσαλονίκη με τη συμπλήρωση δύο χρόνων θητείας της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Το ταμείο της εκάστοτε κυβέρνησης όσον αφορά το έργο της για τη Θεσσαλονίκη είθισται να γίνεται κάθε Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθέσεως. Ωστόσο, με τη συμπλήρωση δύο χρόνων θητείας από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, η οποία απέχει άλλωστε μόλις δύο μήνες από την επικείμενη 86η ΔΕΘ, δίνεται η ευκαιρία μιας πρώτης αποτίμησης του κυβερνητικού έργου για τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας. Βεβαίως τα οριστικά συμπεράσματα θα προκύψουν στο τέλος της κυβερνητικής θητείας το οποίο ουδείς ασφαλώς μπορεί να το προσδιορίσει επ' ακριβώς καθώς στην Ελλάδα ο κύκλος της τετραετίας σπανίως ολοκληρώνεται.

Υπάρχει μια μερίδα τοπικών στελεχών του κυβερνώντος κόμματος τα οποία υποστηρίζουν πως «ό,τι και να κάνει η κυβέρνηση για τη Θεσσαλονίκη, ο τελικός βαθμός της θα προκύψει από την εξέλιξη ενός και μόνο έργου, που είναι το μετρό». Όσο υπερβολική και εάν ακούγεται αυτή η εκτίμηση, δεν αποκλείεται να αποδειχθεί αληθής. Άλλωστε πρόκειται για ένα έργο το οποίο ξεκίνησε επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, το 2006 και επιπλέον, μετά την προσωπική απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη να πάρει πάνω του την ευθύνη για την αλλαγή του τρόπου κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, το όλο εγχείρημα αποτελεί και ένα προσωπικό στοίχημα για τον ίδιο.

Βεβαίως, λόγω και των δικαστικών προσφυγών οι οποίες ολοκληρώθηκαν πριν από λίγες ημέρες με τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, το θέμα του σταθμού Βενιζέλου παρέμεινε ουσιαστικά αδρανές. Το μόνο που έχει γίνει έως τώρα είναι η απομάκρυνση της προστατευτικής άμμου με την οποία είχαν καλυφθεί οι αρχαιότητες και η συνέχιση των εργασιών στην νότια είσοδο του σταθμού. Η πορεία των εργασιών από δω και πέρα εξετάστηκε σε ευρεία σύσκεψη η οποία έγινε προχθές στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή των υπουργών Κώστα Καραμανλή και Λίνας Μενδώνη και από την προσεχή εβδομάδα πρόκειται να ξεκινήσει η διαδικασία της προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων.

Πλην του σταθμού Βενιζέλου υπάρχουν και άλλες σοβαρές εκκρεμότητες σχετικά με το μετρό. Αφορούν την ολοκλήρωση του υπολοίπου έργου, στη βασική γραμμή και στην επέκταση προς Καλαμαριά, την επιλογή του φορέα ο οποίος θα το λειτουργήσει, ενώ δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτε το ουσιαστικό όσον αφορά τις επεκτάσεις του μετρό δυτικά και ανατολικά.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και με τους πιο ευνοϊκούς όρους, ο στόχος τον οποίο είχε προσδιορίσει ο πρωθυπουργός από το βήμα της 84ης ΔΕΘ για λειτουργία του μετρό τον Απρίλιο του 2023, δηλαδή, λίγο πριν από την ολοκλήρωση της παρούσας κυβερνητικής θητείας, θεωρείται υπεραισιόδοξος, αν όχι ανέφικτος. Πλέον, το ερώτημα που αιωρείται είναι πόσο μακρύτερα από τον Απρίλιο του '23 θα πάει η έναρξη λειτουργίας του πολύπαθου μέσου.

Ένας άλλος τομέας των αστικών συγκοινωνιών, αυτός του ΟΑΣΘ, θα βαρύνει επίσης στην τελική βαθμολόγηση της κυβέρνησης Μητσοτάκη όσον αφορά πάντα τη Θεσσαλονίκη. Στο θέμα αυτό η κυβέρνηση έχει να επιδείξει έργο, αλλά έχει και αρκετές σοβαρές εκκρεμότητες και ορισμένες αστοχίες. Με την εκχώρηση των 31 λεωφορειακών γραμμών που βρίσκονται εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος στα ΚΤΕΛ, υλοποιείται πλέον, το 100% των δρομολογίων σε αυτές τις περιοχές. Στις θετικές κινήσεις είναι και η ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ με τη μίσθωση 180 μεταχειρισμένων λεωφορείων, ενώ επίκειται η προμήθεια άλλων 80. Την ίδια ώρα, ωστόσο, έχει απομειωθεί ο διαθέσιμος στόλος των λεωφορείων ιδιοκτησίας του ΟΑΣΘ, καθώς δεκάδες απ' αυτά παραμένουν παροπλισμένα, ενώ ατυχέστατη απεδείχθη και η αγορά των 49 λεωφορείων από τη Λειψία.

Παράλληλα τρέχει, αν και με βραδείς ρυθμούς, ο διαγωνισμός για την αγορά καινούριων λεωφορείων για τις συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Βραδύτητα παρατηρείται και στο θέμα της εκπόνησης των υπολοίπων σχεδίων για τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης και βεβαίως, η μεγάλη εκκρεμότητα αφορά το μέλλον του ΟΑΣΘ, εάν δηλαδή θα παραμείνει δημόσιος ή εάν το έργο του θα εκχωρηθεί στο σύνολό του σε ιδιώτες. Επ' αυτού, όπως είχε αποκαλύψει η Voria.gr η κυβέρνηση φέρεται να μεταθέτει για αργότερα τις αποφάσεις της γι' αυτό και προτίθεται να παρατείνει ως το τέλος του 2023 το χρόνο ζωής του ΟΑΣΘ, ο οποίος λήγει τον Δεκέμβριο του '22.

Το έργο το οποίο φέρει τη σφραγίδα αυτής της κυβέρνησης είναι η διαπλάτυνση της εσωτερικής περιφερειακής στο ανατολικό τμήμα της, με την κατασκευή του υπερυψωμένου δρόμου (FlyOver). Οι σχετικές διαδικασίες είναι μέχρι στιγμής εντός χρονοδιαγράμματος, ο διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου είναι ήδη στον αέρα και τα εργοτάξια, σύμφωνα με τους στόχους του υπουργείου Υποδομών, θα στηθούν μέσα στο 2022.

Εξέλιξη σημειώθηκε πριν από μερικές εβδομάδες όσον αφορά το πολύπαθο έργο της σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό. Στα μέσα Ιουνίου υπογράφηκε η σύμβαση με τον ανάδοχο με ορίζοντα υλοποίησης του έργου τους τριάντα μήνες. Πλέον, σε εκκρεμότητα παραμένει η σύνδεση του λιμανιού και με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Μικρή πρόοδος υπήρξε σε μια σειρά άλλα έργα όπως το τεχνολογικό πάρκο τέταρτης γενιάς Thess Intec, στην περιοχή του αεροδρομίου, το Μουσείο Ολοκαυτώματος και το νέο γήπεδο της Τούμπας.

Τέλος, ένα από τα ερωτήματα το οποίο πρόκειται να βρει απάντηση στο δεύτερο μισό της θητείας του κ. Μητσοτάκη είναι πόσα κονδύλια πρόκειται να διατεθούν για τη Θεσσαλονίκη από το περίφημο Ταμείο Ανάκαμψης. Σύμφωνα με παράγοντες της πόλης η κυβέρνηση θα μπορούσε να εντάξει σε αυτό το σχεδιασμό κάποιες μείζονες αστικές αναπλάσεις όπως για παράδειγμα αυτή του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ ή ακόμη και του παραλιακού μετώπου. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν φαίνεται να υπάρχει στον ορίζοντα.