Skip to main content

Σε τροχιά εκκίνησης ο Αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης-Έδεσσας - Έργο 300 εκατ. ευρώ

Όλο το χρονοδιάγραμμα μέχρι την έναρξη κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου και τα δεδομένα του έργου προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ.

Σε τροχιά εκκίνησης μπαίνει το έργο της μετατροπής της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης-Έδεσσας σε αυτοκινητόδρομο. Το έργο ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ, που αποτελεί από τις σημαντικότερες εκκρεμότητες σε οδικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία, βρίσκεται στη φάση της έναρξης των διαδικασιών για να αποκτήσει ανάδοχο και ήδη άρχισαν να βγαίνουν οι προκηρύξεις για την προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης.

Η πρώτη προκήρυξη αφορά στην ανάθεση υπηρεσιών χρηματοοικονομικού συμβούλου και θα ακολουθήσουν τις επόμενες μέρες οι προκηρύξεις για την ανάθεση υπηρεσιών νομικού και τεχνικού συμβούλου.

Οι τρεις αυτοί θα ετοιμάσουν ουσιαστικά τα τεύχη δημοπράτησης του έργου. Η διαδικασία αυτή θα διαρκέσει περίπου δύο μήνες. Ο αυτοκινητόδρομος είναι μήκους 80 χλμ. και οι εργασίες θα γίνουν στα τμήματα Μαυροβούνι – Έδεσσα, καθώς και παράκαμψη Γιαννιτσών και παράκαμψη Χαλκηδόνας. Επίσης, στα τεύχη δημοπράτησης θα περιληφθεί και η συντήρηση του δρόμου από τη γέφυρα Αξιού μέχρι την Έδεσσα. Το έργο θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ και αυτό έχει συγκεκριμένες προϋποθέσεις, αλλά και χρονοδιαγράμματα.

Μετά την προετοιμασία των τευχών, θα δημοπρατηθεί το έργο ή σωστότερα η πρώτη φάση του, όπου οι κατασκευάστριες εταιρείες θα υποβάλουν τους φακέλους τους στην εκδήλωση ενδιαφέροντος. Διάρκεια αυτής της φάσης περίπου 40 μέρες. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, που αφορά στον ανταγωνιστικό διάλογο και στην εξειδίκευση των τευχών δημοπράτησης και υπολογίζεται ότι σε έναν χρόνο θα έχει προκύψει ο ανάδοχος, ώστε να υπογραφούν οι συμβάσεις και να αρχίσουν τα έργα.

Βάσει της δέσμευσης του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και των τοποθετήσεων της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα του υπουργού, Κώστα Καραμανλή και του υφυπουργού Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη, ο αυτοκινητόδρομος δεν θα έχει διόδια, καθώς η κατασκευή του με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ αφορά ουσιαστικά σε έμμεσο δανεισμό του κράτους και η απόσβεση του κόστους του αναδόχου για την κατασκευή θα γίνει σε βάθος 30ετίας (χρόνος παραχώρησης), στη διάρκεια της οποίας η κατασκευάστρια εταιρεία θα έχει την ευθύνη διαχείρισης, λειτουργίας και συντήρησης του δρόμου.

Ο προϋπολογισμός των παρεμβάσεων επιμερίζεται στις δύο παρακάμψεις (220 εκ. ευρώ) και Μαυροβούνι-Έδεσσα (70 – 80 εκατ. ευρώ).

Η παράκαμψη Χαλκηδόνας είναι μήκους 6 χλμ. και των Γιαννιτσών 9 χλμ., με την κατασκευή τεσσάρων ανισόπεδων κόμβων σε Ελεούσα, Χαλκηδόνα, Παραλίμνη και Γιαννιτσά, καθώς και πολλών άλλων τεχνικών έργων.

Το τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα είναι μήκους 9,4 χλμ., με δυο κόμβους σε Ριζάρι και Έδεσσα, αλλά και σύνδεση μέσω κόμβων με την παλαιά εθνική οδό, όπως και 18 νέες γέφυρες.

Με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου αποκτά σύνδεση με συνθήκες αυτοκινητοδρόμου με τη Θεσσαλονίκη η μόνη πρωτεύουσα νομού της Κεντρικής Μακεδονίας, που δεν έχει μέχρι σήμερα, η Έδεσσα. Η απόσταση Θεσσαλονίκης – Έδεσσας θα καλύπτεται σε χρόνο μειωμένο κατά 10 λεπτά σε σύγκριση με σήμερα, ενώ οι συνθήκες μετακίνησης γίνονται πιο ασφαλείς και τα οχήματα δεν θα αναγκάζονται να διέλθουν μέσα από κατοικημένες περιοχές.