Skip to main content

Έξυπνα ρούχα και αξεσουάρ από οργανικά φωτοβολταϊκά με νανοτεχνολογία από τη Θεσσαλονίκη

Εργοταξιακά μπουφάν και αξεσουάρ μοτοσικλέτας με φωτισμό από οργανικά φωτοβολταϊκά και ενεργειακές… τσάντες παράγει η εταιρεία ΟΕΤ της Θεσσαλονίκης

Ρούχα και αξεσουάρ που φωτίζονται με οργανικά φωτοβολταϊκά τρίτης γενιάς, αλλά και τσάντες που παράγουν ενέργεια λανσάρει η εταιρεία OET (Organic Electronic Technologies) που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη.

Η ΟΕΤ, που βρίσκεται στην κορυφή της παγκόσμιας καινοτομίας στον χώρο των εκτυπωμένων ηλεκτρονικών (printed electronics), με έρευνα και παραγωγή εύκαμπτων οργανικών ηλεκτρονικών και φωτοβολταϊκών τρίτης γενιάς, παρουσίασε τη νέα εφαρμογή της πρωτοποριακής αυτής τεχνολογίας στη διάρκεια της 12ης Διεθνούς Έκθεσης Νανοτεχνολογίας που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του 19ου Διεθνούς Συνεδρίου Νανοεπιστημών και Νανοτεχνολογίας.

Μπουφάν με φώτα που αναβοσβήνουν για όσους εργάζονται σε εξωτερικούς χώρους, καθώς επίσης τζάκετ και κράνος μοτοσικλέτας με φωσφορίζοντα φωτισμό, που παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια σε όσους τα φορούν, ήταν τα δείγματα που παρουσιάστηκαν στην έκθεση.

Ξεχωριστή θέση, εξάλλου, κατέλαβαν οι δύο τσάντες, σε αντρικό και γυναικείο στιλ, με πρόσοψη φωτοβολταϊκού πάνελ, οι οποίες ταυτόχρονα έχουν τη δυνατότητα να παράγουν ενέργεια ικανή να φορτίσει ηλεκτρονικές συσκευές.

«Τα προϊόντα είναι flexible lighting (σ.σ. τεχνολογίας ευέλικτου φωτισμού). Πρόκειται για electroluminescent με φώσφορο. Θέλαμε να δείξουμε ότι τα printed electronics μπορούν να μπουν και στα textiles και να έχουμε σήμανση σε διάφορες μορφές. Στο ίδιο μοτίβο είναι το κράνος. Αυτό που προσπαθούμε να φτιάξουμε και εν μέρει το έχουμε καταφέρει είναι τα oleds, τα οποία μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικά, ενώ έχουν μεγαλύτερη παλέτα χρωμάτων. Απλώς εκεί αντιμετωπίζουμε κάποια προβλήματα με την ενθυλάκωση και τον χρόνο ζωής, επομένως χρησιμοποιήσαμε φωσφορικά», εξήγησε στη Voria.gr o Βασίλης Κυριαζόπουλος, project manager και quality control manager της εταιρείας.

Καινοτόμες εφαρμογές

Η ΟΕΤ, η οποία προήλθε από τα σπλάχνα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έκανε τα πρώτα της βήματα πριν από 12 χρόνια και ήδη έχει να επιδείξει πρωτοποριακές εφαρμογές ειδικά στον τομέα της παραγωγής ενέργειας από οργανικά φωτοβολταϊκά. Ήδη έχει παρουσιάσει το ηλιακό παρκινγκ- σκέπαστρο παραγωγής ενέργειας και φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την ενεργειακά αυτόνομη στάση λεωφορείου, που παράγει ενέργεια από το φως ικανή για φόρτιση κινητού τηλεφώνου στη διάρκεια αναμονής του αστικού, ενώ ταυτόχρονα προφυλάσσει τους επιβάτες από την υπεριώδη ακτινοβολία. Έχει, εξάλλου, βραβευτεί για το πρόγραμμα wind energy, το οποίο συνδυάζει την ανάπτυξη ημιδιάφανων εκτυπωμένων φωτοβολταϊκών με ανεμογεννήτριες για την ενεργειακή αυτονομία κτηρίων.

Τα εύκαμπτα οργανικά φωτοβολταϊκά, άλλωστε, χρησιμοποιούνται ήδη από την εταιρεία σε θερμοκήπια, αλλά και σε κτήρια, καθώς έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως ρυθμιζόμενη διαφάνεια, εξαιρετικό περιβαλλοντικό προφίλ (δεν περιλαμβάνουν τοξικά στοιχεία και είναι ανακυκλώσιμα) και ελευθερία σχεδιασμού, που τα καθιστούν ιδανικά για εύκολη προσαρμογή σε κάθε επιφάνεια. «Όταν κάποιος θέλει να έχει παραγωγή, προφανώς θα πάει σε πυρίτιο, γιατί τα φωτοβολταϊκά είναι πολύ πιο χαμηλά στην απόδοση. Ωστόσο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εφαρμογές που δεν μπορεί να καλύψει η τεχνολογία πυριτίου, δηλαδή σε κάτι ελαφρύ ή σε εγκαταστάσεις που απαιτούν διαφάνεια, όπως τα τζάμια. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις καλλιέργειες για να παράγουν ενέργεια. Με μελέτες που κάναμε σε θερμοκήπιο βλέπουμε ότι ευνοεί την ανάπτυξη των φυτών και μάλιστα έχουμε 15% μεγαλύτερη παραγωγή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε διαφάνεια και περνάει το φως και από την άλλη έχουμε uv blocker», σημείωσε ο κ. Κυριαζόπουλος.

Η ΟΕΤ, που εξακολουθεί να έχει στενή συνεργασία με το ΑΠΘ, έχει αναπτύξει περισσότερα από 30 πιλοτικά έργα, ενώ αυτή τη στιγμή «τρέχει» τέσσερα ευρωπαϊκά και επτά προγράμματα ΕΣΠΑ. Ταυτόχρονα, όπως ανέφερε ο κ. Κυριαζόπουλος, αναπτύσσει τη δική της υπερσύγχρονη γραμμή παραγωγής, ενώ βρίσκεται σε φάση προσέγγισης επενδυτών, έτσι ώστε να δημιουργήσει αγορά.