Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Η πρόταση του δήμου για Μητροπολιτικό Πάρκο 100 στρεμμάτων στη δυτική είσοδο

Η δημιουργία του πάρκου πρασίνου, πολιτισμού, ιστορικής μνήμης θα βοηθήσει στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής της Β’ Δημοτικής Κοινότητας

Ένα πολυμορφικό Μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου που θα βοηθήσει στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής της Β’ Δημοτικής Κοινότητας προωθεί ο δήμος Θεσσαλονίκης στη δυτική είσοδο της πόλης, δίπλα στο υπό δημιουργία Μουσείο Ολοκαυτώματος.

Όπως αναφέρει σε ανάρτησή του ο τεχνικός σύμβουλος του δήμαρχου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μήτρου, στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα πάρκο πρασίνου, πολιτισμού, ιστορικής μνήμης και αναψυχής με υπερτοπική σημασία, σε χώρο 100 στρεμμάτων, ο οποίος αποτελεί μέρος έκτασης 200 στρεμμάτων που σήμερα ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ.

Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την ανάπτυξη του Πάρκου σε 32 στρέμματα, αλλά πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει θετική διάθεση από τις εμπλεκόμενες πλευρές ώστε το project να διευρυνθεί στα 100 στρέμματα.

Σε κάθε περίπτωση και ανεξαρτήτως της τελικής έκτασης που θα προκριθεί προς παραχώρηση και αξιοποίηση, η ΓΑΙΑΟΣΕ ζητά, ως αντάλλαγμα, αυξημένο συντελεστή δόμησης, από 0,2 που προβλέπεται σε 0,6 και 0,8 για την εναπομείνασα έκταση, προκειμένου να μπορέσει να την αξιοποιήσει για εμπορικές χρήσεις.

Άλλωστε, οι συγκοινωνιακές επεμβάσεις που εισηγήθηκε η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων σε συνεργασία με το ΕΚΕΤΑ ΙΜΕΤ, είναι ενεταγμένες στο εγκεκριμένο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Θεσσαλονίκης και στην ενότητα για την περιοχή επιρροής και ανάδρασης της οδού Κωλέτη.

Συγκεκριμένα, περιλαμβάνουν:

• Συσχέτιση με χρήσεις υπερτοπικού χαρακτήρα (π.χ. Μητροπολιτικό Πάρκο, Μουσείο Ολοκαυτώματος και νέο σιδηροδρομικό μουσείο)

• Εγκαταστάσεις μικρών εμπορευματικών κέντρων για εξυπηρέτηση τελευταίου μιλίου και υποδομές για βιώσιμα & ηλεκτρικά μέσα (cargo bikes) για city logistics

• Εγκαταστάσεις έξυπνης σηματοδότησης για τη διαχείριση εισόδου στον τερματικό σταθμό του λιμένα.

Επίσης, όπως αναφέρει ο κ. Μήτρου, με βάση την πολυετή εργασία των στελεχών της Διεύθυνσης Αστικού Σχεδιασμού και Μελετών, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προτείνει:

• Δημιουργία πάρκου μητροπολιτικής κλίμακας με αμιγείς χώρους πρασίνου, αλλά και με τομείς θεματικής κατεύθυνση σχετικούς με την ιστορία και λειτουργία του χώρου (π.χ. ύπαιθρο σιδηροδρομικό μουσείο γενικής ή/ και εξειδικευμένης κατεύθυνσης) με αξιοποίηση των διατηρητέων κτιρίων ή σε νέα κελύφη, καθώς και ανάλογου θέματος χώρους αναψυχής και συγκέντρωσης κοινού.

• Ανάδειξη της ιστορικότητας του χώρου και των διατηρητέων κτισμάτων εντός αυτού (οι χρήσεις των οποίων υπάγονται στο καθεστώς των κεντρικών λειτουργιών).

• Δημιουργία επίγειων/ υπόγειων χώρων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση του ίδιου του πολυχώρου, αλλά και στο πλαίσιο πολιτικής στάθμευσης, για την ανάσχεση εισόδου τροχοφόρων στο κέντρο της πόλης.

• Χωροθέτηση δραστηριοτήτων αναψυχής που θα εξασφαλίζουν αίσθημα ζωντάνιας και ασφάλειας στο χώρο

• Χωροθέτηση υποδομών υπαίθριου αθλητισμού και κοινωφελών χρήσεων μικρής κλίμακας(π.χ. γήπεδα αθλοπαιδιών, μικρός παιδικός σταθμός).

• Δημιουργία περιπατητικής διαδρομής σύνδεσης των επιμέρους λειτουργιών κατά μήκος του ακινήτου, με εύληπτες συνδέσεις με το προβλεπόμενο Μουσείο Ολοκαυτώματος και την περιοχή μικτών χρήσεων στα βόρεια.

• Διατήρηση ορισμένων σιδηροδρομικών γραμμών και υποδομών, για τις ανάγκες των τομέων θεματικής κατεύθυνσης, αλλά και ως στοιχείου υπενθύμισης της αρχικής λειτουργίας του χώρου, και παράλληλα, μετά τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ από δυτικά, δημιουργία περιπατητικής διαδρομής συνδυασμένης με ποδηλατόδρομο κατά μήκος των γραμμών, για τη σύνδεση των επιμέρους λειτουργιών κατά μήκος του ακινήτου αλλά και των υφιστάμενων και προτεινόμενων περιοχών κατοικίας με το νέο πάρκο – πολυχώρο.

«Βήμα βήμα, ο δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την πολιτεία και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προχωρά προς αυτή την υλοποίηση αυτού του σχεδίου», τονίζει ο κ. Μήτρου.