Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Οι εκπαιδευτικοί λένε «όχι» στην κατάργηση κοινωνιολογίας και καλλιτεχνικών

Ο Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων έκανε λόγο για απαράδεκτη κατάργηση ζωτικών για την εξέλιξη της κοινωνίας μαθημάτων - Τι λένε οι εικαστικοί.

Την αντίθεσή τους στην κατάργηση των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών παράλληλα με αυτήν των καλλιτεχνικών εδώ και ενάσμιση χρόνο από τα Λύκεια εξέφρασαν σε σημερινή συνέντευξη Τύπου ο Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων Θεσσαλονίκης, με συμμετοχή μελών της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων καθώς και της Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης στο κτήριο της ΕΔΟΘ.

Στην αρχική της τοποθέτηση η Νανά Μιμιλίδου, κοινωνιολόγος και μέλος του ΣΕΚ έκανε αναφορά στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Λυκείων πριν τις αλλαγές. Τόνισε πως μέχρι πρότινος στην Α' Λυκείου διδάσκονταν ένα τρίωρο την εβδομάδα το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας και στη Β΄ Λυκείου το μάθημα του «Σύγχρονου Κόσμου» για ένα δίωρο. Επίσης, αναφορικά με την προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις τα παιδιά διδάσκονταν το μάθημα «Βασικές αρχές κοινωνικών εποιστημών» ενώ στη Γ' Λυκείου το εξάωρο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της Κοινωνιολογίας. «Μετά από όλα αυτά, σήμερα διδάσκεται μόνο για δύο ώρες η Πολιτική Παιδεία στην Α' Λυκείου, ενώ όλα τα υπόλοιπα καταργήθηκαν χωρίς καμία δικαιολογία», συμπλήρωσε η ίδια.

Η κ. Μιμιλίδου έκανε λόγο για απαράδεκτη και ανεξήγητη απόφαση τη στιγμή που οι εξελίξεις στην κοινωνία αναδεικνύουν την ανάγκη διδασκαλίας ενός τέτοιου μαθήματος. «Βιώνουμε καθημερινά ζητήματα που επιδέχονται και απαιτούν μία εκ βάθους ανάλυση. Τα κοινωνικά μαθήματα δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να βρουν ένα επειδή σε κάθε γιατί και να συνδέσουν το ατομικό με το συλλογικό. Η κατάργησή τους θα έχει ως αποτέλεσμα νέους και νέες με βασικά κενά που θα τα συναντήσουν στη μετέπειτα καριέρα και ζωή τους».

Τις προκλήσεις που δημιουργούνται από την κατάργηση των μαθημάτων αυτών ανέδειξε και ο Δημήτρης Καπέτης, φιλόλογος και ταμίας του ΔΣ της Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. «Οι αλλαγές στα προγράμματα των κοινωνικών και καλλιτεχνικών μαθημάτων είναι μέρος των ευρύτερων αλλαγών που έρχονται στα σχολεία», τόνισε, ενώ σχολίασε και τις δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι καθηγητές. «Οι καθηγητές προκειμένου να συμπληρώσουν ώρες μετά την κατάργηση των μαθημάτων πρέπει να αλλάζουν σχολεία και με δικά τους έξοδα να μετακινούνται από μέρος σε μέρος», σημείωσε ενώ ανέφερε πως πολλοί είναι αυτοί που μετατέθηκαν στο Γυμνάσιο.

Ο ίδιος κατήγγειλε, μάλιστα, πως παρά το γεγονός πως δίνεται η ευκαρία στα παιδιά να δώσουν άλλες δύο χρονιές εξετάσεις αν δεν πετύχουν τη σχολή της επιλογής τους, δεν θα μπορούν πια να δίνουν το μάθημα της Κοινωνιολογίας, αλλά αυτό των Λατινικών. «Το υπουργείο εξηγεί πως γίνεται για λόγους ισοτιμίας αλλά μόνο δίκαιο δεν είναι αυτό που γίνεται. Πώς μπορείς να περιμένεις από παιδιά που δεν διδάχθηκαν Λατινικά να πρέπει να τα δώσουν στις εξετάσεις»;, διερωτήθηκε.

Στο μεταξύ, ο Χρήστος Αλαβέρας, εκπρόσωπος της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων αναφέρθηκε στην τοποθέτηση από το υπουργείο Παιδείας του γραμμικού και ελεύθερου σχεδίου ως ενισχυτική διδασκαλία, αλλά εκτός του σχολικού ωραρίου τη στιγμή όμως που απαιτείται για την εισαγωγή σε σχολές Καλών Τεχνών και Αρχιτεκτονικής. «Έχει καταργηθεί ακόμα και το μάθημα της "Καλλιτεχνικής Παιδείας", γεγονός που σημαίνει πως οι μαθητές του Λυκείου χάνουν οποιαδήποτε επαφή με την τέχνη», συμπλήρωσε.

Με τη σειρά τους, δύο καθηγήτριες Κοινωνιολογίας αναφέρθηκαν στο πώς υποδέχτηκαν τα παιδιά αυτήν την αλλαγή. «Είναι ζητήματα που αφορούν τους νέους, δεν γίνεται να τελειώσουν το Λύκειο και να αγνοούν όρους όπως συνδικάτο, φιλελευθερισμός, καπιταλισμός κτλ», αναφέρουν, ενώ προσθέτουν πως προσπάθεια προσέγγισης των όρων γίνονται μόνο στα μαθήματα της έκθεσης.

Η αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΚ Άκη Ορφανό προκάλεσε και την παρέμβαση διεθνών οργανώσεων. Συγκεκριμένα, η Βρετανική, η Διεθνής και η Ευρωπαϊκή Κοινωνιολογική Εταιρεία απέστειλε επιστολή στην υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως από την οποία ζητούν να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους προέβη στην παρούσα απόφαση, ενώ παράλληλα, κάνουν έκκληση να επανεξετάσει το ζήτημα.