Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Η εταιρεία που έκανε τα Open Data επιχειρηματικό εργαλείο

Η Linked Business, με επικεφαλής τον Μιχάλη Βαφόπουλο και «ρίζες» στον Δημόκριτο, αξιοποιεί τα δημόσια ανοιχτά δεδομένα προς όφελος των επιχειρήσεων.

Όταν ήταν παιδί, τού άρεσε να παρατηρεί τα προϊόντα και τις τιμές στη λαϊκή αγορά και να μαθαίνει πώς παράγονταν και γιατί οι παραγωγοί τα τιμολογούσαν έτσι.

Η αναλυτική του αυτή σκέψη δεν πήγε χαμένη, αφού μετά από πολλά χρόνια ως ερευνητής στο οικονομικό πεδίο, ο Μιχάλης Βαφόπουλος δημιούργησε με μια ομάδα συναδέρφων του ερευνητών από το Ερευνητικό Κέντρο «Δημόκριτος» την Linked Business, μια επιχείρηση που αξιοποιεί τα δημόσια ανοιχτά δεδομένα (Open Data) με μεθόδους ανάλυσης Big Data και Artificial Intelligence (Τεχνητή Νοημοσύνη) προς όφελος των επιχειρήσεων. Άλλωστε, ο ίδιος θεωρεί τα ανοιχτά δεδομένα ένα πραγματικό χρυσωρυχείο, που έχει πολλή λάσπη, όπως λέει στη Voria.gr, και πρέπει να σκάψεις βαθιά για να βρεις χρυσό. Αν και η έδρα της Linked Business είναι στο Τεχνολογικό Πάρκο του Δημόκριτου, τα περισσότερα στελέχη της βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, όπως και ο Μιχάλης Βαφόπουλος.

 

Αξιοποιώντας τα δημοσίως διαθέσιμα δεδομένα των Εμπορικών Επιμελητηρίων της χώρας, της Διαύγειας, του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων, του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων, του ΕΣΠΑ και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η Linked Business παρέχει εργαλεία στοχευμένης επιχειρηματικής γνώσης ή αλλιώς μια ιδιαίτερα χρήσιμη «επιχειρηματική δημογραφία». Δίνει άλλωστε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις που αξιοποιούν την πλατφόρμα της να ανακαλύψουν και να κατανοήσουν τις τάσεις της αγοράς, τους δυνητικούς πελάτες και τον ανταγωνισμό τους, να ψάξουν εταιρείες που τους ενδιαφέρουν, από ένα οικοδομικό τετράγωνο μέχρι όλη την επικράτεια και να μην χάνουν χρόνο κάνοντάς το. Μάλιστα, επιχειρήσεις-πελάτες της έχουν δει τους τζίρους τους να αυξάνονται σημαντικά, χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες της.

Τα εργαλεία της

Τα δύο βασικά εργαλεία της Linked Business είναι το B2B Sales Leads και το Know Your Client. Με το πρώτο μια επιχείρηση μπορεί να αντλήσει στοιχεία για το τμήμα της αγοράς που την ενδιαφέρει, για παράδειγμα πόσες επιχειρήσεις υπάρχουν και πού βρίσκονται, ενώ το δεύτερο προσφέρει μια πλήρη ακτινογραφία για μια εταιρεία, από τη διοίκηση και το μετοχολόγιό της, μέχρι το αν οφείλει στο δημόσιο, αν έχει πλειστηριασμούς ή άλλες συνδεδεμένες εταιρείες.

Τα εργαλεία όμως της Linked Business εμπλουτίζονται συνεχώς. Έτσι αυτή την περίοδο η εταιρεία εργάζεται για την ομαδοποίηση των προστίμων που έχει λάβει μια επιχείρηση, μια χρήσιμη πληροφορία, ειδικά στον χώρο της εστίασης, ενώ εντός του 2020 στόχος της είναι να ολοκληρώσει ένα εργαλείο με το οποίο θα μπορεί κάποιος να βρει με δύο κλικ τις διαστάσεις της αγοράς που τον ενδιαφέρει, στοχεύοντας έτσι και σε μικρότερες επιχειρήσεις. Επίσης, η Linked Business ετοιμάζει και ένα εργαλείο που θα υπολογίζει τη δυνατότητα επιβίωσης μιας επιχείρησης και αναμένεται να είναι διαθέσιμο τον Σεπτέμβριο.

Πέραν όμως των συνδρομητικών της υπηρεσιών, προσεχώς θα προσφέρει έναν χάρτη με όλα τα διαγνωστικά κέντρα της χώρας, όπου σε δεύτερη φάση θα μπορεί κανείς να βρει ποια διαθέτουν τεστ για τον κορωνοϊό, ενώ στην ιστοσελίδα της μπορεί να δει κανείς ελεύθερα και τον παλμό και τις τάσεις της αγοράς μηνιαία σε διάφορους επιχειρηματικούς κλάδους.

Από τη Χίο, στον Δημόκριτο και στη Θεσσαλονίκη

Ο Μιχάλης Βαφόπουλος, με καταγωγή από τη Χίο, μόνιμος κάτοικος Θεσσαλονίκης όμως τα τελευταία 12 χρόνια, σπούδασε οικονομικές επιστήμες και πληροφορική, με εξειδίκευση στην ανάλυση οικονομικών δεδομένων, στο διαδίκτυο και τα Big Data. Υπήρξε ερευνητής στο ΑΠΘ και σε άλλα ερευνητικά ιδρύματα, ενώ πριν δημιουργήσει την επιχείρησή του εργαζόταν στον Δημόκριτο επί μία πενταετία. Ένα από τα ερευνητικά έργα πάνω στο οποίο δούλεψε εκεί επιχειρούσε ουσιαστικά τη σύνδεση ώριμων ερευνητικών αποτελεσμάτων με το επιχειρείν. Ερχόμενος έτσι σε επαφή με την επιχειρηματική κοινότητα είχε για πρώτη φορά την ιδέα για την Linked Business, η οποία κυοφορούνταν επί πέντε χρόνια προτού πάρει σάρκα και οστά το 2018. Τότε στη διεθνή κοινότητα βρισκόταν σε εξέλιξη μια συζήτηση για το πώς πρέπει να αξιοποιηθούν τα δημόσια ανοιχτά δεδομένα ώστε να είναι χρήσιμα και… βιώσιμα. Ο ίδιος έβλεπε δε ότι υπήρχε τεράστιο κενό στην ενημέρωση των ελληνικών επιχειρήσεων για το τι συμβαίνει στην αγορά.

Η πρώτη απόπειρα πριν από την Linked Business ήταν το 2011 με την publicspending.net, μια πρωτοποριακή πλατφόρμα, στην οποία μπορούσε κάποιος να βρει στοιχεία για το πού κατηύθυναν δημόσιοι φορείς το δημόσιο χρήμα ή ποιες επιχειρήσεις είχαν λάβει χρήματα από το δημόσιο στο πλαίσιο δημόσιων συμβάσεων. 

Το επόμενο βήμα ήρθε με την Linked Business. Μετά από μια πρώτη προσέγγιση επιχειρήσεων με εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων ο Μιχάλης Βαφόπουλος και οι συνεργάτες του είδαν μεγάλη ανταπόκριση στις υπηρεσίες της εταιρείας και προχώρησαν δυναμικά. Σύντομα μάλιστα ήρθαν και οι διακρίσεις, αφού το 2019 η Linked Business αναδείχθηκε πρώτη νικήτρια στον 9ο Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας. «Η γνώση είναι δύναμη για τις επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό εμείς αναβαθμίζουμε τα ανοιχτά δεδομένα από… διαθέσιμα σε χρήσιμα» λέει στη Voria.gr ο Μιχάλης Βαφόπουλος.