Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Καταγγελίες και παράδοξα που ακούν οι Συμπαραστάτες σε δήμο και Περιφέρεια

Τι παράδοξα και ποιες καταγγελίες συναντούν οι Συμπαραστάτες του Δημότη στον δήμο Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Στις 3 Φεβρουαρίου ο Μάριος Καργιώτης συμπλήρωσε δύο χρόνια θητείας στη θέση του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, στον δήμο Θεσσαλονίκης. Τις ημέρες αυτές ολοκληρώνει την απολογιστική έκθεση πεπραγμένων για το έτος 2021 την οποία πρόκειται να παρουσιάσει σε μία από τις επόμενες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου. Οι υποθέσεις τις οποίες κλήθηκε να διαχειριστεί ήταν περίπου διακόσιες ανά έτος. Στη συντριπτική πλειονότητά τους, σε ποσοστό ως και 90% αφορούσαν θέματα τα οποία σχετίζονται με τον δήμο, ενώ το υπόλοιπο 10% ήταν αρμοδιότητα άλλων Οργανισμών ή φορέων όπως η Περιφέρεια ή η κεντρική διοίκηση.

Όπως εξηγεί ο κ. Καργιώτης στη Voria.gr τα προβλήματα τα οποία καλείται να διαχειριστεί αφορούν κυρίως την καθημερινότητα των πολιτών. «Πολλά αιτήματα έχουν να κάνουν με την Πολεοδομία, συνήθως είναι καταγγελίες για αυθαίρετες κατασκευές ή και για παλιά εγκαταλειμμένα κτήρια τα οποία εγκυμονούν κινδύνους». Ψηλά στα αιτήματα – παράπονα των πολιτών είναι και η Δημοτική Αστυνομία και αφορούν κυρίως κλήσεις για παράνομη στάθμευση. «Πολλοί το κάνουμε αυτό, διαμαρτυρόμαστε όταν παίρνουμε κλήση, ακόμη και όταν έχουμε άδικο». Υπάρχει, ωστόσο, μια κατηγορία πολιτών οι οποίοι διαμαρτύρονται για κλήσεις και έχουν δίκιο, αλλά προς το παρόν, η δημοτική αστυνομία δεν το αποδέχεται. «Πρόκειται για κλήσεις που αφορούν οχήματα τα οποία ανήκουν σε εταιρείες λήζινγκ. Σύμφωνα με το νόμο σε αυτά τα οχήματα το πρόστιμο διπλασιάζεται εάν σταθμεύσουν σε μέρος όπου απαγορεύεται η στάθμευση. Ωστόσο, η δημοτική αστυνομία κόβει διπλάσιο πρόστιμο ακόμη και όταν πρόκειται για θέση ελεγχόμενης στάθμευσης, κάτι που αντίκειται στο νόμο».

Δέκτης πολλών παραπόνων είναι και ο τομέας της Βιώσιμης Κινητικότητας. Αφορούν κυρίως την κατάσταση των πεζοδρομίων, ασφαλτοστρώσεις κ.λπ. Αρκετά είναι επίσης τα παράπονα για την καταπάτηση του δημόσιου χώρου από τα τραπεζοκαθίσματα. Όπως, μάλιστα, αποκαλύπτει ο κ. Καργιώτης, ήταν εκείνος που πρώτος έθεσε στη διοίκηση του δήμου το θέμα των παράνομων κατασκευών από επιχείρηση εστίασης στην Παλαιών Πατρών Γερμανού, έπειτα από καταγγελία προς αυτόν του Συλλόγου Φίλων Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τον ίδιο η ανταπόκριση των υπηρεσιών του δήμου στα αιτήματα – παράπονα των πολιτών είναι πολύ ικανοποιητική. «Περίπου το 80% των υποθέσεων διεκπεραιώνεται προς όφελος του πολίτη, άλλο 10% απορρίπτεται από το δήμο, ενώ τα υπόλοιπα δεν απαντώνται». Καλύτερα απ' όλες τις υπηρεσίες, όπως σημειώνει ο κ. Καραγιώτης, ανταποκρίνονται η Πολεοδομία και η δημοτική αστυνομία. Οι υπηρεσίες είναι υποχρεωμένες να απαντήσουν το αργότερο σε έναν μήνα.

Τα παράπονα θα πρέπει να υποβάλλονται επωνύμως, διαφορετικά δεν εξετάζονται. «Ο Συμπαραστάτης μπορεί να διαφυλάξει την ανωνυμία της καταγγελίας, αλλά θα πρέπει να γνωρίζει ποιος την υποβάλλει», αναφέρει ο κ. Καργιώτης. Τα παράπονα – καταγγελίες υποβάλλονται είτε τηλεφωνικά (2313317250 και 2313317251) είτε ηλεκτρονικά στη διεύθυνση simparastatis@thessaloniki.gr.

Υποχρέωση να εκλέξουν συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης έχουν όσοι δήμοι διαθέτουν πληθυσμό άνω των 20.000 κατοίκων. Ωστόσο, μόνον σαράντα απ' αυτούς έχουν εκλέξει Συμπαραστάτη. Οι υπόλοιποι είτε δεν το κατάφεραν, καθώς απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο είτε το αποφεύγουν επειδή θεωρούν ότι ο Συμπαραστάτης είναι εμπόδιο στα πόδια τους.

Το θέμα αυτό απασχόλησε τη συνάντηση που έγινε την περασμένη Πέμπτη ανάμεσα στο Πανελλήνιο Δίκτυο Συμπαραστατών του Δημότη και της Επιχείρησης και στην ηγεσία της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας. Όπως είπε ο κ. Καργιώτης, το Δίκτυο έθεσε συγκεκριμένα ζητήματα προς την ΚΕΔΕ ζητώντας την παρέμβασή της ώστε να επιλυθούν. Κατ' αρχάς να υποχρεωθούν οι δήμοι, όσοι δεν το έχουν κάνει, να προκηρύξουν τη θέση του Συμπαραστάτη. Επίσης, να τους διαθέσουν την αναγκαία υλικοτεχνική υποδοχή και το προσωπικό (γραφείο και μια γραμματέα), αλλά και να γίνουν συγκεκριμένα και αυστηρά τα προσόντα τα οποία θα πρέπει να έχει κάποιος προκειμένου να καταλάβει αυτή τη θέση. «Οι δήμαρχοι δεν θα πρέπει να φοβούνται το θεσμό. Ο Συμπαραστάτης δεν βοηθά μόνον τον πολίτη, βοηθά και τον δήμο να βελτιώσει τις υπηρεσίες του», υπογραμμίζει ο κ. Καργιώτης.

Η Συμπαραστάτης στην Περιφέρεια

Περίπου διακόσια αιτήματα ετησίως διαχειρίζεται η Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Όπως, όμως, εξηγεί η Νιόβη Παυλίδου, μόνο το 30% απ' αυτά αφορούν αρμοδιότητες της Περιφέρειας. Οι περισσότερες καταγγελίες αφορούν τις συνθήκες υγιεινής στις λαϊκές αγορές, «την περίοδο την πανδημίας ήταν πιο έντονα αυτά τα παράπονα», αλλά αφορούν και ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αντιπλημμυρική προστασία, με χειμάρρους και ρέματα. «Για παράδειγμα υπάρχει πρόβλημα με κάποια περιοχή στο Ρετζίκι και οι κάτοικοι ανησυχούν για τα σπίτια τους», σημειώνει η κ. Παυλίδου.

Αρκετές καταγγελίες αφορούν υποθέσεις σχετικές με την έγκαιρη έκδοση των αδειών κυκλοφορίας ή και των αδειών οδήγησης. Η Συμπαραστάτης της Περιφέρειας δέχεται παράπονα και καταγγελίες και από αρκετές επιχειρήσεις. «Πολλά αφορούσαν το πρόγραμμα χρηματοδότησης 'Διέξοδος' για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, άλλα αφορούσαν την καθυστέρηση που παρατηρείται στην έκδοση των αδειών ασκήσεως επαγγέλματος κ.ο.κ.».

Η κ. Παυλίδου αναφέρει ότι περίπου τα μισά από τα παράπονα και τις καταγγελίες γίνονται αποδεκτά από την Περιφέρεια. Αναφέρει επίσης ότι δεν διαθέτει οργανωμένο γραφείο, «για παράδειγμα δεν υπάρχει νομικός σύμβουλος, παρά μόνο αυτός της Περιφέρειας». Όσον αφορά την πλέον παράξενη καταγγελία που δέχθηκε, αυτή έγινε από έναν πολίτη ο οποίος κατήγγειλε ένοικο της ίδιας πολυκατοικίας, κάπου στον Εύοσμο, επειδή στάθμευε στην πυλωτή την νεκροφόρα, καθώς ήταν υπάλληλος γραφείου κηδειών!