Skip to main content

Θεσσαλονίκη-Κιλκίς-Σέρρες-Φλώρινα δημιουργούν οινοτουριστική ταυτότητα

Το πρόγραμμα «Terra Vino» περιλαμβάνει 50 επιχειρήσεις οίνου, τροφίμων, τουρισμού, που επιχειρούν να δημιουργήσουν ενιαίο οινοτουριστικό μέτωπο.

Τέσσερις νομοί και πενήντα επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας συμμετέχουν σε ένα φιλόδοξο ευρωπαϊκό έργο ανάδειξης του οινοτουρισμού στα ιταλικά πρότυπα, που είναι άλλωστε και χαρακτηριστικά των δυνατοτήτων της συγκεκριμένης μορφής εναλλακτικού τουρισμού.

Οι οινικές επιχειρήσεις, που έχουν και τουριστικό προσανατολισμό, σε Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Σέρρες και Φλώρινα συμμετέχουν στο πρόγραμμα Interreg «Terra Vino», που το «τρέχουν» το Ελληνοϊταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το ΥΜΑΘ, το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας (τμήμα Σίνδου – τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων – Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων), ο Δήμος Ρόσομαν και το Ίδρυμα Tikves Wine Route της Βόρειας Μακεδονίας.

«Καθώς τα υψηλά ποσοστά ανεργίας και η συνεχιζόμενη οικονομική ύφεση πλήττουν ολόκληρο το παραγωγικό εργατικό δυναμικό της διασυνοριακής περιοχής, γεννήθηκε η ανάγκη να τεθούν πιο φιλόδοξοι στόχοι όσον αφορά τον τουρισμό, έτσι ώστε να προωθηθεί ένα κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον και η ανάπτυξη πρωτότυπων, υψηλής ποιότητας και εξαιρετικά ανταγωνιστικών τουριστικών προϊόντων με στόχο τις εθνικές και διεθνείς αγορές. Το έργο 'TERRA VINO', το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος Διασυνοριακής Συνεργασίας INTERREG IPA Cross Border Cooperation Programme "Greece – Republic of North Macedonia 2014-2020" και χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (κατά 85%) και από εθνικούς πόρους (κατά 15%) βρίσκεται σε εξέλιξη για τον παραπάνω σκοπό. Το TERRA VINO στοχεύει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας μέσω της υποστήριξης του τομέα του οινοτουρισμού και της προώθησης του. Το έργο επικεντρώνεται στην αξία της αλυσίδας του οίνου, έτσι ώστε να υποστηριχθούν 50 επιχειρήσεις - επιχειρηματίες στη διασυνοριακή περιοχή (όπου απασχολούνται πάνω από 200 άτομα) και στη συνέχεια να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Μέσα από αυτό το έργο θα ενισχυθούν τα κοινωνικοοικονομικά συμφέροντα και αναμένεται να επέλθει ανάπτυξη των διασυνοριακών περιοχών μέσω του οινοτουρισμού», επισημαίνουν οι υπεύθυνοι του προγράμματος.

Σύμφωνα με τους ίδιους, η τεχνογνωσία πάνω στον οινοτουρισμό, από μια χώρα, η οποία παγκοσμίως φημίζεται για την ανάπτυξή του, την Ιταλία, μπορεί να έχει θεαματικά αποτελέσματα για την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση σε όλη την περιοχή.

Στις δράσεις του προγράμματος περιλαμβάνεται η εκπόνηση δυο μελετών (μια σε κάθε χώρα) για τις δυνατότητες της τοπικής αλυσίδας κρασιού, η δημιουργία ενός κοινού εμπορικού σήματος οινοτουρισμού, δέκα σεμινάρια κατάρτισης στον οινοτουρισμό (τέσσερα με στόχευση τους νέους και έξι με στόχευση τους επαγγελματίες) που θα προωθήσουν την κινητικότητα και τη συνεργασία των νέων και των επιχειρήσεων, πέντε εκδηλώσεις γευσιγνωσίας κρασιού στην Ελλάδα που θα προωθήσουν την αλυσίδα της διατροφής και του τουρισμού προς τον οινοτουρισμό, ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών οινοτουρισμού για την προώθηση μιας κοινής συμφωνίας ποιότητας και της υπογραφής μνημονίου, δυο βάσεις δεδομένων με τις οινοτουριστικές επιχειρήσεις και δημιουργία ενός διασυνοριακού δικτύου που θα επιτρέψει τη δημιουργία ενός διασυνοριακού brand οινοτουρισμού. Επίσης προβλέπεται ένας οδηγός για τη Διαπεριφερειακή Συμφωνία Ποιότητας και σύναψη μιας τέτοιας συμφωνίας, συμβουλευτικές υπηρεσίες για τις 50 οινοτουριστικές επιχειρήσεις και έναν εκθεσιακό χώρο – μουσείο και εξοπλισμό για ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο κρασιού και έναν Διεθνή Διαγωνισμό Γευσιγνωσίας.

Το πρόγραμμα φιλοδοξεί να προωθήσει τον οινοτουρισμό κι όχι απλώς να κάνει προώθηση στα κρασιά που παράγονται στις τέσσερις ελληνικές περιοχές και τις δυο περιοχές της γείτονος που συμμετέχουν. Στην ουσία να ενισχυθούν οι οινοτουριστικές επιχειρήσεις, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να ξεναγηθούν σε αμπελώνες και οινοποιεία, να γευτούν τοπικά κρασιά, να συνομιλήσουν με οινοπαραγωγούς, να μείνουν σε ξενώνες της περιοχής, να δοκιμάσουν την τοπική κουζίνα σε pearing με το τοπικό κρασί, αλλά και να δημιουργηθούν νέες επιχειρήσεις γύρω από το όλο project.

Το πρόγραμμα ήδη τρέχει περίπου δυο χρόνια και έχουν γίνει εκδηλώσεις, ενώ ολοκληρώνεται φέτος.

Η περιοχή δεν θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη το τοπικό Πιεμόντε, που προσελκύει χάρις στον οινοτουρισμό εκατομμύρια επισκεπτών ετησίως, όμως σύμφωνα και με το Ελληνοϊταλικό Επιμελητήριο, οι προοπτικές είναι μεγάλες και είναι μπροστά.

Το πρόγραμμα έθεσε τις βάσεις συνεργασίας των επιχειρήσεων μεταξύ τους, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ελκυστικό δίκτυο και μια τοπική «ταυτότητα». Και οι επιχειρήσεις δεν είναι μόνο οινοποιητικές. Είναι και τροφίμων (ειδικά ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντων) και ξενοδοχειακές και τουριστικές.