Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Πάγωσε το retail ακόμα και στην Τσιμισκή λόγω πολέμου και τιμών

Οι επενδυτές επαναπροσδιορίζουν το άνοιγμα καταστημάτων - Πολεμική σύρραξη και ράλι τιμών φρενάρουν επιχειρηματικά σχέδια

Στάση αναμονής τηρούν τόσο οι εγχώριοι όσο και οι ξένοι παίκτες του λιανεμπορίου φρενάροντας ή βάζοντας στον πάγο επιχειρηματικά σχέδια που αφορούν ακόμη και τον πλέον εμπορικό δρόμο της Θεσσαλονίκης, την οδό Τσιμισκή.

Η μακρά διάρκεια της ρωσο-ουκρανικής σύρραξης, η αδυναμία προσδιορισμού για το πότε αναμένεται να σιγήσουν οι σειρήνες του πολέμου, το ξέφρενο ράλι στις τιμές των πρώτων υλών, της ενέργειας αλλά και μίας σειράς άλλων προϊόντων που τορπιλίζουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό και δεν αφήνουν περιθώριο για άλλες αγορές, φαίνεται πως φρενάρουν τους εκπροσώπους του retail που επαναπροσδιορίζουν τις κινήσεις τους.

Δεν είναι τυχαίο πως σε κάποιες περιπτώσεις επιχειρηματίες που ήταν στην τελική ευθεία προκειμένου να κλείσουν καταστήματα τόσο στην οδό Τσιμισκή όσο και σε άλλους δευτερεύοντες εμπορικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης έκαναν πίσω την τελευταία στιγμή καθώς θεώρησαν πως δεν είναι συνετή κίνηση να προχωρήσουν σε επενδύσεις που ενδεχομένως να τους… έβαζαν μέσα ή, στην καλύτερη περίπτωση, να μην τους απέδιδαν τα αναμενόμενα.

Το ζήτημα δεν είναι οι τιμές των ενοικίων…

Όπως λένε εκπρόσωποι του real estate της Θεσσαλονίκης, «η ανησυχία και η άγνοια για το τι τελικά θα συμβεί την επόμενη ημέρα αποτελούν βασικές παραμέτρους για τους επιχειρηματίες του λιανεμπορίου αλλά και της εστίασης ώστε να μην τοποθετηθούν ή να μην επεκταθούν στην αγορά της πόλης».

Σύμφωνα με τους ίδιους, η απόφαση να μην προχωρήσουν σε άνοιγμα καταστημάτων δεν είναι απόρροια των τιμών των ενοικίων -στα καλά σημεία της οδού Τσιμισκή η τιμή του τμ κυμαίνεται από 90 έως 150 ευρώ- και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός πως δεν υπάρχουν στις περισσότερες περιπτώσεις διαπραγματεύσεις για μείωση τιμών. Απλά δεν πραγματοποιούνται οι μισθώσεις.

«Οι λόγοι που επικαλούνται οι επιχειρηματίες είναι πραγματικοί. Η εξέλιξη του πολέμου παίζει σημαντικό ρόλο για την ανάπτυξη του δικτύου μίας επιχείρησης τόσο στην οδό Τσιμισκή όσο και σε δευτερεύοντες εμπορικούς δρόμους. Επιπρόσθετα, τα απόνερα που δημιουργεί το υψηλό κόστος της ενέργειας, η γενικότερη ακρίβεια σε συνδυασμό με τον προβληματισμό για το τι μέλλει γενέσθαι, συμβάλλουν ώστε να μην ολοκληρώνονται μισθώσεις ακόμη και την τελευταία στιγμή» απαντά ο Στέλιος Καραπιπέρης, οικονομολόγος MBA, επικεφαλής του τομέα ερευνών και διαπραγματεύσεων του γραφείου Θεσσαλονίκης της Δανός| An alliance member of BNP PARIBAS Real Estate, σε ερώτηση της Voria.gr αναφορικά με τους λόγους που οδηγούν στη μεταστροφή των επιχειρηματιών από τον αρχικό τους σχεδιασμό.

Την ίδια ώρα, η μη επέκταση, αλλά και το μη άνοιγμα καινούργιων καταστημάτων, έρχεται να «κουμπώσει» στην ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου που μεγεθύνθηκε την περίοδο του κορωνοϊού και συνεχίζει ακάθεκτο την πορεία του.

Το φθινόπωρο τα νεότερα

Οι συζητήσεις για λιγότερα φυσικά καταστήματα και για ενίσχυση των ηλεκτρονικών καταστημάτων σε αρκετές περιπτώσεις φαίνεται να επαληθεύονται. Δεν είναι τυχαίο πως ακόμη και πολυεθνικές αλυσίδες περιόρισαν στο πρόσφατο παρελθόν τον αριθμό των καταστημάτων τους σε μία προσπάθεια για μείωση των εξόδων.

Όσο για το πότε εκτιμά πως θα υπάρξει εκ νέου ενεργοποίηση των επιχειρηματιών του retail, ο κ. Καραπιπέρης αναφέρει ότι δεν αποκλείεται αυτό να συμβεί μετά το πέρας της καλοκαιρινής περιόδου, αν μάλιστα η αγορά απορροφήσει κάποιους κραδασμούς και «μάθουμε να ζούμε με την κατάσταση που βιώνουμε» (όλα αυτά αν και εφόσον συνεχιστεί ο πόλεμος και το ράλι των τιμών).

Σε κάθε περίπτωση, όπως εξηγεί ο κ. Καραπιπέρης, οι επιχειρηματίες θα προχωρήσουν με προσεκτικά βήματα για τις επόμενες κινήσεις τους.